School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 338
Course Title in English Gender Issues in Organizations
Course Title in Turkish Örgütlerde Toplumsal Cinsiyet Konuları
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 140 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Research Methods in Psychology
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective At the end of the course the students should be able to: • Understand the organizational implications of gender in several aspects of work • Recognize the impact of gender on careers and work experiences of employees • Realize the specific situations and conditions affected by gender of employees • Link their or other people’s assumptions and attitudes to theoretical explanations
Course Description The focus of this course is the organizational implications of gender based on the principles of social psychology. The impact of gender as an element of self and identity will be explored with regard to several aspects of work and organizations. The specific topics will cover discrimination in organizations, career development, work-life balance, women in management, power and politics in relation to gender, and the case of expatriates. In addition, specific cases of individuals outside the organizations, and the representation of these issues in the media will be examined.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) İşyerinde cinsiyetin görünür etkilerinin ardındaki kuramsal açıklamalar
2) Cinsiyetin rol oynadığı ve davranışları ve kararları etkilediği belirli çalışma alanları
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi)
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak S Derse Katılım
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir S Derse Katılım
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular S Derse Katılım
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler N
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir N
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir N
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) H Proje
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir N
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir N
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir S Proje
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler S Proje
Prepared by and Date SENA CÜRE ACER , December 2023
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi NESLİHAN TURNALAR ÇETİNKAYA

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş
2) Toplumsal Cinsiyet, Benlik ve Kimlik
3) Cinsiyetlendirilmiş Kurum
4) Kariyer Gelişimi
5) İş-Yaşam Dengesi
6) Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı
7) Ara Sınav
8) Film
9) Yönetimde Kadınlar
10) Güç ve Politika
11) Evrensel Konular - Yurt Dışı Görevlendirme
12) Farklılık - "Erkeğe karşı Kadın" Konusunun Ötesi
13) Kurumların Dışında
14) Medyadaki Temsiller
15) Final Sınavı Dönemi
16) Final Sınavı Dönemi
Required/Recommended ReadingsTENTATIVE READING LIST 1) Gender, Self & Identity Brannon, L. (2011). Gender: Psychological perspectives. Boston, MA: Pearson. Chapter 3: Gender stereotypes: Masculinity and femininity Myers, D.G. (2012). Exploring social psychology. New York, NY: McGraw Hill. Module 3: Self concept: Who am I? Module 13: Gender, genes, and culture 2) The Gendered Organization Price, K. (2008). Keeping the dancers in check: The gendered organization of stripping work in The Lion's Den. Gender & Society 22(3), 367 – 389. Sasson-Levy, O. (2011). The military in a globalized environment: Perpetuating an ‘extremely gendered’ organization. In E.L. Jeanes, D. Knights, & P.Y. Martin (Eds.), Handbook of gender, work, and organization (pp. 391 – 410). West Sussex, UK: Wiley. 3) Career Development Gupta, V. K., Turban, D. B., Wasti, S. A., & Sikdar, A. (2009). The role of gender stereotypes in perceptions of entrepreneurs and intentions to become an entrepreneur. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(2), 397-417. Hackett, G., & Betz, N. E. (1981). A self-efficacy approach to the career development of women. Journal of Vocational Behavior, 18(3), 326-339. 4) Work-Life Balance Burr, V. (1998). Gender and social psychology. New York, NY: Routledge. Chapter 4: Work and family Rajadhyaksha, U., Korabik, K., & Aycan, Z. (2015). Gender, gender-role ideology, and the work–family interface: A cross-cultural analysis. In M.J. Mills (Ed.), Gender and the work-family experience (pp. 99 – 117). Switzerland: Springer. 5) Gender Discrimination Cleveland, J.N., Vescio, T.K., & Barness-Farrell, J.L. (2013). Gender Discrimination in Organizations. In R.L. Dipboye & A. Colella (Eds.). Discrimination at work: The psychological and organizational bases. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Rudman, L. A., & Phelan, J. E. (2008). Backlash effects for disconfirming gender stereotypes in organizations. Research in Organizational Behavior, 28, 61 – 79. 6) Women in Management Baumgartner, M. S., & Schneider, D. E. (2010). Perceptions of women in management: A thematic analysis of razing the glass ceiling. Journal of Career Development, 37(2), 559 – 576. Eagly, A. H., & Carli, L. L. (2007). Women and the labyrinth of leadership. Harvard Business Review, 85(9), 62 – 72. 4 Sandberg, S. (2013). Lean in: Women, work, and the will to lead. Croydon, UK: WH Allen. Chapter 1: The leadership ambition gap Chapter 2: Sit at the table Schein, V. E. (2007). Women in management: reflections and projections. Women in Management Review, 22(1), 6 – 18. 7) Power and Politics Okimoto, T. G., & Brescoll, V. L. (2010). The price of power: Power seeking and backlash against female politicians. Personality and Social Psychology Bulletin, 36(7), 923-936. Salin, D., & Hoel, H. (2013). Workplace bullying as a gendered phenomenon. Journal of Managerial Psychology, 28(3), 235 – 251. 8) Global Issues – Expatriation Caligiuri, P. M., & Cascio, W. F. (1999). Can we send her there? Maximizing the success of western women on global assignments. Journal of World Business, 33(4), 394 – 416. Selmer, J., & Leung, A. S. (2003). International adjustment of female vs. male business expatriates. International Journal of Human Resource Management, 14(7), 1117 – 1131. 9) Diversity – Beyond Men vs. Women Thanem, T. Embodying transgender in studies of gender, work, and organization. In E.L. Jeanes, D. Knights, & P.Y. Martin (Eds.), Handbook of gender, work, and organization (pp. 191 – 204). West Sussex, UK: Wiley. Schilt, K. (2006). Just one of the guys? How transmen make gender visible at work. Gender & Society, 20(4), 465 – 490. Ozturk, M. B. (2011). Sexual orientation discrimination: Exploring the experiences of lesbian, gay and bisexual employees in Turkey. Human Relations, 64(8), 1099 – 1118. 10) Outside the Realm of Organizations Forret, M. L., Sullivan, S. E., & Mainiero, L. A. (2010). Gender role differences in reactions to unemployment: Exploring psychological mobility and boundaryless careers. Journal of Organizational Behavior, 31(5), 647 – 666. Chen, M. A. (2001). Women and informality: A global picture, the global movement. Sais Review, 21(1), 71 – 82. Williams, M. J., & Chen, S. (2014). When “mom’s the boss”: Control over domestic decision making reduces women’s interest in workplace power. Group Processes & Intergroup Relations, 17(4), 436 – 452. 11) Representations in the Media Pullen, A. & Rhodes, C. (2011). Gender, work, and organization in popular culture. In E.L. Jeanes, D. Knights, & P.Y. Martin (Eds.), Handbook of gender, work, and organization (pp. 51 – 64). West Sussex, UK: Wiley.
Teaching MethodsNone
Homework and ProjectsAssignments, reflection paper, midterm and final exams, media content analysis
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 10
Ödev 4 % 20
Sunum 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 20
Rapor Teslimi 1 % 15
Final 1 % 20
TOTAL % 100
Course Administration acers@mef.edu.tr

Students missing an exam or a deadline for a good reason (e.g., if they have a doctor’s report) may be given a makeup exam at the instructor’s discretion. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. Plagiarism (copying, copy-paste) includes copying sentences or significant sections of sentences from other sources. This can be from other students’ work, or from sources such as books, articles and websites, even if that source is cited in the student’s work. All instances of plagiarism, or other cheating, will result in a grade of zero for that assignment. There will be no opportunity for makeup exams or assignments where plagiarism or other cheating has taken place. Academic dishonesty and plagiarism: Law on Higher Education Art. 54

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 70
Sunum / Seminer 1 8 2 10
Ödevler 4 4 2 24
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Rapor Teslimi 1 8 2 10
Final 1 12 2 14
Total Workload 140
Total Workload/25 5.6
ECTS 6