School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code POLS 434
Course Title in English Power and Inequality
Course Title in Turkish Guc ve Estsizlik
Language of Instruction EN
Type of Course Select
Level of Course Introductory
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 128 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To critically evaluate the concept of power and how it relates to morality
Course Description This course introduces students to the relationship between power and morality in the international system. The course is organized around the five main themes that have dominated international affairs in the post-World War II era: the struggle for equal sovereignty by the developing countries, the anti-colonial revolution, racial equality, economic justice in the world and cultural liberation from the West. We will be analyzing what each one of these themes entailed, and learn what happened to them at present. Students will then learn about the potential non-Western challenges to the world system and analyze if alternatives to Western domination are possible.
Course Description in Turkish Bu ders öğrencilere güç ve ahlak arasındaki ilişkiyi tanıtacaktır. Ders, 2. Dünya Savaşı sonrası uluslararası sistemde ortaya çıkan beş ana talep etrafında şekillenmektedir: gelişmekte olan ülkeler için eşit egemenlik hakkı, anti-kolonyal devrim, ırklar arası eşitlik, ekonomik eşitlik ve Batı kültürünün egemenliğine karşı başkaldırı. Ders süresince öncelikle bu taleplerin ilk ortaya çıkışları sırasında ne içerdiklerini, ve günümüzde her birinin ne şekilde evrilmiş olduğunu ele alacağız. Ardından, Batı odaklı uluslararası sisteme Batı dışı alternatifler olup olmadığını tartışacağız.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) güç kavramını anlamak
2) uluslararası sistemin dinamiklerini değerlendirmek
3) uluslararası sistemi daha az güçlü olanların perspektifinden okumak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date EVRİM GÖRMÜŞ , December 2023
Course Coordinator EVRİM GÖRMÜŞ
Semester Spring
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
Required/Recommended ReadingsWeek 1: Introduction to the Subject-Matter and Locating the Relevant Literature Week 2: Edward H. Carr, 2001. The Twenty Years’ Crisis: An Introduction to the Study of International Relations, 2nd edition, New York: Harper and Row Publishers. Power in International Politics, pp.102-144. Morality in International Politics, pp.146-169 Week 3: Hedley Bull, 1984. The Revolt Against the West in The Expansion of International Society, edited by Hedley Bull and Adam Watson, pp. 217-228. Week 4: Lene Hansen, Chapter 11: Post-structuralism in The Globalization of World Politics, 2014. John Baylis, Steve Smith and Patricia Owens, 6th edition, Oxford University Press. Sebastian von Einsiedel, 2005. Policy Responses to State Failure in Making States Work: State Failure and the Crisis of Governance, edited by Simon Chesterman, Michael Ignatieff and Ramseh Thakur, Tokyo: United Nations University Press. pp. 13-35. Available on: https://collections.unu.edu/eserv/UNU:2454/pdf928081107X.pdf Week 5: Christine Sylvester, Chapter 12: Post-colonialism in The Globalization of World Politics, 2014. John Baylis, Steve Smith and Patricia Owens, 6th edition, Oxford University Press. Recommended reading: Edward Said, Orientalism, 1978. Chapter 1. Available on: https://sites.evergreen.edu/politicalshakespeares/wp-content/uploads/sites/33/2014/12/Said_full.pdf Week 6: Raymond John Vincent, 1984. Chapter 12: Racial Equality in The Expansion of International Society, edited by Hedley Bull and Adam Watson, Oxford: Oxford University Press. Discussion: The White Man’s Blunders of ‘explorer’ Benedict Allen feed racist myths, The Guardian, 17 November 2017. https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/nov/17/benedict-allen-explorer-racist-british-colonial Week 7: UN Resolution 3402 – Declaration on the Establishment of a New International Economic Order. 1 May 1974. http://www.un-documents.net/s6r3201.htm 2016 Report of the UN Secretary General to the General Assembly on the New International Economic Order. http://undocs.org/en/A/71/168 Week 8: Barry Buzan, Culture and International Society, 2010. International Affairs, vol.86, no.1, pp. 1-26. Week 10: James Piscatori, 1984. Chapter 20: Islam in the International Order in The Expansion of International Society, edited by Hedley Bull and Adam Watson, Oxford: Oxford University Press. Week 11: Amitav Acharya. 2011. Can Asia lead? Power, ambitions and global governance in the twenty-first century. International Affairs, vol.87, no.4, pp.851-869. Week 12: Richard Reid, 2014. Horror, Hubris and Humanity: the international engagement with Africa 1914-2014, International Affairs, vol.90, no.1, pp.143-166. Week 13: Dunne, Timothy. 2003. Society and Hierarchy in International Society. International Relations, vol.16, no.2, pp.303-320. Week 14: Edward H. Carr, 2001. The Twenty Years’ Crisis: An Introduction to the Study of International Relations, 2nd edition, New York: Harper and Row Publishers. The Prospects of a New International Order, pp.224-239.
Teaching MethodsFlipped classroom
Homework and ProjectsTerm Paper
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Rapor Teslimi 1 % 25
Final 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration gormuse@mef.edu.tr
02123953600
Attendance is highly recommended. Term papers are due at the end of the semester. Without a valid excuse, 3 points will be deducted from your grade for each day you fail to submit your paper. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 1 84
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Rapor Teslimi 1 12 2 14
Final 1 16 2 18
Total Workload 128
Total Workload/25 5.1
ECTS 5