School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||
Course Code | CE 482 | ||||
Course Title in English | Introduction to Earthquake Engineering | ||||
Course Title in Turkish | Deprem Mühendisliğine Giriş | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Güz | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 125 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge in homogenous differential equations and computing stiffness and displacements. | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Undergraduate Students & Graduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To comprehend the fundamental concepts, principles and applications of earthquake engineering in seismic analysis and design of structures. | ||||
Course Description | This course will provide students with grounding in seismology, nature of earthquakes, the causes of occurrence of an earthquake and its characterization, seismic hazard analysis, response of single degree of freedom (SDOF) structures to earthquake ground motions, earthquake design spectrum, response of building structures to earthquake excitations and seismic design principles for earthquake-resistant structures. | ||||
Course Description in Turkish | Bu derste deprem mühendisliğinin temelleri sismoloji, depremin doğası, deprem oluşumunun sebepleri ve deprem karakteristikleri, sismik tehlike analizi, tek serbestlik dereceli sistemlerin deprem tepkisi, deprem tasarım spektrumu, bina tipi yapıların deprem tepkisi ve depreme dayanıklı yapı tasarımında sismik tasarım ilkeleri konuları ile verilecektir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) describe nature and characteristics of earthquake ground motions, 2) define fundamentals of seismic hazard analysis methodologies, 3) solve equation of motion of SDOF systems, 4) comprehend seismic design principles, 5) calculate seismic loads and deformation demands on a structure. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | BAHADIR ŞADAN , November 2023 |
Course Coordinator | BAHADIR ŞADAN |
Semester | Güz |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi GÖKÇE TÖNÜK |
Hafta | Konu |
1) | Introduction. |
2) | The causes, magnitude, and intensity of earthquakes. Earthquake effects. |
3) | Earthquake input motion. Ground Motion Prediction Models. |
4) | Seismic hazard analysis. |
5) | Equation of motion. Single degree of freedom, SDOF systems. |
6) | Earthquake response spectra. |
7) | Single degree of freedom, SDOF systems. |
8) | Earthquake response of multi degree of freedom, MDOF systems. |
9) | Design principles for earthquake-resistant structures. |
10) | Strength Based Design & Capacity design principles |
11) | Irregularities & seismic load calculation according to the current codes and specifications. |
12) | Irregularities & seismic load calculation according to the current codes and specifications (continued) |
13) | Special topics in earthquake engineering (isolation, additional damping, structural health monitoring etc.) |
14) | Review |
15) | Final Exam / Project / Presentation Period |
16) | Final Exam / Project / Presentation Period |
Required/Recommended Readings | ● H. Sucuoğlu and S. Akkar, Basic Earthquake Engineering: From Seismology to Analysis and Design, Springer International Publishing, 2014. ● Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018. ● ASCE 7 Minimum Design Loads and Associated Criteria for Buildings and Other Structures, 2016. ● EN 1998-1: Eurocode 8 - Design of structures for earthquake resistance, 2004. ● Amr S. Elnashai and Luigi Di Sarno, Fundamentals of Earthquake Engineering, John Wiley & Sons, 2008. | |||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using ‘flipped classroom’ as active learning technique. | |||||||||||||||
Homework and Projects | None | |||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||
Computer Use | Students are encouraged to use an analysis software to verify their solutions to assignments. | |||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
tonukg@mef.edu.tr / sadanb@mef.edu.tr Instructor’s office: 5th Floor Office hours: Thursdays 14:00 -16:00 E-mail address: tonukg@mef.edu.tr / sadanb@mef.edu.tr Rules for attendance: YÖK Regulations. Missing a midterm/quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm/quiz by the student will be given the average of the others. No make-up will be given. Missing term project: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 56 | |||
Proje | 2 | 22 | 1 | 46 | |||
Ödevler | 3 | 3 | 9 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 5 | 2 | 14 | |||
Total Workload | 125 | ||||||
Total Workload/25 | 5.0 | ||||||
ECTS | 5 |