School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 339
Course Title in English Exceptional Children and Special Education
Course Title in Turkish Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 141 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 101 - Introduction to Psychology
Expected Prior Knowledge Introduction to psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn about exceptional children and special education. To become familiar with the basic issues and theoretical background of the special education such as the historical development, disability discrimination, characteristics of exceptional children, identification and referral process, least restrictive environment, early intervention, teaching techniques, behaviour management, transition plans and counselling students with special needs.
Course Description This course aims to provide the students the skills and understandings regarding topics as disability, equal opportunity, family involvement and special education. It will also prepare the students to counsel exceptional children and their parents.
Course Description in Turkish Bu ders öğrencilere engellilik, eşit fırsatlar, aile katılımı ve özel eğitim gibi konularda bilgi ve beceriler sağlayacaktır. Ders aynı zamanda öğrencilere, özel gereksinimli çocuklara ve ailelerine rehberlik etme boyutunda katkı sağlayacaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Engellilik ve özel eğitimin temel kavram ve konularını anlamak;
2) eşit fırsat ilkelerinin farkında olunması ve tartışılması;
3) yüksek sıklıkta görülen engelli öğrencilerin tanımını, etyolojisini ve özelliklerini belirlemek ve açıklamak;
4) genel eğitim ile özel eğitim arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları karşılaştırın ve zıtlıklarını ortaya koyun;
5) özel eğitim kapsamında yönlendirme ve tanımlama sürecini, Bireyselleştirilmiş Eğitim Programının (BEP) geliştirilmesi ve uygulanması dahil olmak üzere tanımlayın ve açıklayın;
6) farklılaştırılmış öğretim planlamasının ve evrensel öğrenme tasarımının temel kavramlarını tanımlayın ve açıklayın;
7) öğrencilerin, velilerin, öğretmenlerin, ilgili hizmet sağlayıcıların, diğer profesyonellerin ve özel eğitimle ilgili okulların haklarını, sorumluluklarını ve rollerini tartışın ve açıklayın.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6 7
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. S Exam,Participation
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Exam,Participation
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. S Participation
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. S Participation
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. S Exam,Participation,Project
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Participation
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Participation,Project
Prepared by and Date KARIN ATAOGLU , March 2022
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Fall
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş Engellilik ve Özel Eğitimin Tarihi
2) Engellilik Ayrımcılığı ve Eşit Fırsat İlkeleri Engelliliğin Sosyal Modeli
3) İstisnai Çocukların Özellikleri – 1 - Zihinsel Engelli Çocuklar - Belirli Öğrenme Engelli Çocuklar
4) İstisnai Çocukların Özellikleri – 2 - Otizm Spektrum Bozukluğu (ASD) Olan Çocuklar - Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) Olan Çocuklar - Konuşma veya Dil Engelli Çocuklar - Üstün Zekalı Çocuklar
5) İstisnai Çocukların Özellikleri – 3 - İşitme Engelli Çocuklar - Görme Engelli Çocuklar - Çoklu Engelli Çocuklar - Ortopedik Engelli Çocuklar
6) Vize Sınavı
7) Erken Teşhis ve Müdahale – Aileleri Dahil Etme
8) En Az Kısıtlayıcı Ortam, Dahil Etme, Farklılaştırılmış Eğitim, Öğrenme İçin Evrensel Tasarım
9) Değerlendirme, Yönlendirme Süreci, Değerlendirme ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı (IEP)
10) Özel Eğitimde Öğretim Yaklaşımları ve Yöntemleri
11) Davranış Sorunları ve Yönetimi
12) Geçiş Planları
13) İstisnai Çocuklara Danışmanlık
14) Gözden geçirme
15) Final Sınav Dönemi
16) Final Sınav Dönemi
Required/Recommended ReadingsA list of readings and articles will be given to the students regarding all the topics which will be covered during the semester.
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned an introductory online lecture every week as well as readings from books or articles. During class time, I will first assess and reinforce the students’ grasp of basic concepts from the online lecture. Following this, students will be asked to discuss the readings in English with the help of the instructor. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class, at an appropriate, not-too-difficult level of English (this course is aimed at second, third and fourth year students).
Homework and ProjectsStudents will choose one of the following field projects: Interview or observation. After the interview or observation students will prepare a report about it. They will be asked to read the articles and prepare discussion questions prior to the discussion class.
Laboratory Work
Computer Use
Other ActivitiesStudents will be asked to read each week’s lecture, readings from the books and articles prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings as well as various videos.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 15
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 35
TOTAL % 100
Course Administration karinataoglu@yahoo.com

Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 1 8 3 11
Ara Sınavlar 1 12 2 14
Final 1 16 2 18
Total Workload 141
Total Workload/25 5.6
ECTS 6