School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code HUM 313
Course Title in English Psychoanalysis and Literature I
Course Title in Turkish Psikanaliz ve Edebiyat I
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 136 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 101 - Introduction to Psychology
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with basic psychoanalytic concepts and how these concepts may be applied to literature and other forms of art; to gain a better understanding of the link between psychology and literature; to ask better questions about dynamics of creativity, about aesthetic theory, about what art is, about hindrances against our own creativity.
Course Description This course aims to study texts from literature such as short-stories and plays from a psychoanalytic perspective interactively. Films and novels may also be subject to the analysis of the class, as the instructor is open to make shifts along with the direction the majority of the class seems eager to take. Theory of creativity is an important element of this course; and students’ own journey towards making better contact with their inner creativity will be strongly encouraged throughout the course.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Bir fikre sahip olmak ile bir fikir yaratmak arasındaki farkı ayırt etmek; her sanat eserini bir fikrin somutlaşması olarak ele almak;
2) Çeşitli psikoanalitik fikirlerle yaratıcı bir şekilde oynamak ve bu fikirlerin yardımıyla sanat eserlerini ve edebi metinleri daha iyi anlayabilme becerisini geliştirmek.
3) Bir edebi metni veya herhangi bir sanat nesnesini bağımsız bir konu ve bağımsız bir psikoloji olarak görmek ve onlarla ilişki kurmanın çeşitli yöntemlerini geliştirmek;
4) Eylemlerin, tutumların ve sanat eserlerinin arkasındaki temel motivasyonları sorgulamak; bir edebi eserinin fiziksel bedenini (yani yatay metni) gizli bir dikey metin için bir ortam olarak görmek;
5) Edebiyat ve sanatın kullanımıyla ilgili daha iyi sorular sormak; psikolojinin edebi metinleri yaratıcı bir şekilde okumamıza nasıl yardımcı olabileceği ve edebiyatın psikoanalitik kavramları anlamamıza nasıl katkıda bulunabileceği üzerine düşünmek; ayrıca her sanatçının neden varoluşsal bir filozof olarak görülmesi gerektiği konusunda sorgulamalar yapmak;
6) Bir edebi metni psikoanaliz etmenin ne anlama gelebileceğine dair bazı fikirler oluşturmak:
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi N
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi N
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi N
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi N
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi N
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi N
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi S Derse Katılım,Proje
Prepared by and Date BANU FEMİR GÜRTUNA , April 2022
Course Coordinator BANU FEMİR GÜRTUNA
Semester Fall
Name of Instructor Öğr. Gör. NİHAN KAYA

Course Contents

Hafta Konu
1) Derse giriş
2) Edebiyatı gerçekten bir sanat biçimi yapan nedir?
3) Yaratıcılığın kaynağına dair sorular; zevk ve estetik zevk arasındaki bağlantılar; bir metin ile yaratılmış bir metin arasındaki farklar.
4) Yaratıcı bir yazar olmak, yaratıcı bir okur olmak, yaratıcı bir birey olmak ve bunların nasıl ilişkili olduğu.
5) Olmak ve sanat.
6) Yaşam, ölüm ve yaratıcılık.
7) Yaratıcı yazmanın psikolojik dinamikleri ve metnin kendisinin psikolojik dinamikleri.
8) İzolasyon ve edebiyat.
9) Yaratıcı enerji
10) Sanat neden öz ifade veya kendisi dışında başka bir şeyin ifadesi değildir?
11) Sanattan bir dünya yaratmak.
12) Yazar ve metin
13) “Evren hikayelerden oluşur, atomlardan değil.” - Muriel Rukeyser
14) “Gerçek, keşfettiğimiz şey değil, yarattığımız şeydir.” - Saint-Exupéry
15) Final
16) Final
Required/Recommended ReadingsTwo important suggested readings for this course are: May, Rollo (1975) The Courage to Create, New York: Bantam Books, 1978. (128 pages) Storr, Anthony (1972) The Dynamics of Creation, New York: Atheneum, especially “The Conscious Motives of the Artist” (p. 29-39), “New Models of the Universe” (p. 61-74), “The Creative Ego and its Opposites” (p. 188-202), “Genius and Madness” (p. 203-216), “The Quest for Identity” (p. 217-228). For the introductory week, there is a short reading on the history of modern education, because “there is no doubt that most systems of education might have been designed deliberately to stultify the aesthetic sensibility of a child.” (Herbert Read, 1963, p. 102), and the course intends to boost the creativity and the aesthetic sensibility of the instructor and the students rather than to stultify it. Imposed Reading: Hartmann, Thom (2003) “How Modern Education Came About” in The Edison Gene, Rochester, Vermont: Park Street Press, p. 181-188. Required Readings: Short Story: “The Doll’s House” by Katherine Mansfield Melzter, Donald (1968) “Tyranny” in Sexual States of Mind, Strath Tay: Clunie, 1973, p. 143-150 Grunberger, Bela (1989) “On Purity” in New Essays on Narcissism, London: Free Association Books, p. 89-103 Short Story: Melville, Herman. (1853) Bartleby the Scrivener: A Story of Wall Street, The Pennsylvania State University: A Penn State Electronic Classics Series Publication, 2002, http://www2.hn.psu.edu/faculty/jmanis/Melville/Bartleby-Scrivener.pdf, accessed on 2 July 2009 Winnicott, D. W. (1964) “The Concept of the False Self” in Home is Where we Start from: Essays by a Psychoanalyst, Harmondsworth: Penguin, 1986, p. 65-70 Tillich, Paul “Courage and Participation: The Courage to Be as a Part”, Chapter 4 in The Courage to Be, p. 86-112 Short Story: Lessing, Doris (1958) “To Room Nineteen” in A Man and Two Women, Granada, p. 253-288. Play: Rabe, David (1971) “Sticks and Bones” in Basic Training of Pavlo Hummel and Sticks and Bones, New York: Viking Press, 1978 Poem: “Bluebeard” by Edna St. Vincent Millay Short Story: “Bliss” by Katherine Mansfield
Teaching MethodsThere are no “wrong” comments in this classroom; and all sorts of contributions from students with all sorts of backgrounds are welcome. This is a course about self-enhancement in your own unique way; the students will be expected to develop according to their standards, not the instructor’s or other students’. I -as the instructor- will not take attendance, but your attendance and the way you attend and contribute (although, again, in your own way) will be my primary concern. I appreciate that you may be time-strained due to work-load from other courses, you may have ups and downs related to various issues in life; but anything that is related to life is also related to the content of this course, so I ask you to show up with whatever it is that is burdening you, and let’s try to figure out together how this matter you are bringing to the class with you may be transformed. In my intention, the classroom the course sessions will take place in is a living, interactively creative -and also a creating- area, so I need your presence above all. If you are miserable, bring your misery to the classroom to see how your misery will affect our discussion and what we may make of it together. I am not good with videos, but I will put at least one quotation, maybe a paragraph to Blackboard each week, and will expect you to think it through over the week before our class hour. Besides the short-stories/plays/poems, and sometimes essays/chapters I will put on the Board, I will also give terms related to psychoanalysis and will expect you to search the definition of the term yourself using any means available to you (videos, internet search, written materials; anything you like) and come up with a definition of your own, as well as with some concrete examples to the term/concept, and to think through the term/s in relation to the work of literature that will be studied and try to draw some ideas about how they may go together. Sometimes, I will put a poem with a short-story and will ask you to think them in their relation with each other, along with some psychoanalytic concepts. This is not a creative writing course; but it is organized to be of benefit to those who may be interested in becoming creative writers, or those who may not be interested in becoming creative writers, but those who are interested in becoming better readers of literature; those who would like to probe more into the dynamics of artistic creation or those who are inspired by ideas regarding the creative process, individuality, authenticity, or, what I call vertical life.
Homework and ProjectsThere will be two written projects for this course. I will discuss the details with students on a one-to-one basis.”
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 15
Projeler 2 % 85
TOTAL % 100
Course Administration nihanka@gmail.com or kayan@mef.edu.tr

Attendance at all classes is compulsory. Students arriving 15 min. late will not be allowed to join that class. In case of missing an exam, students must provide an acceptable and documented excuse. Make-up exam will be held for the missed exams. Students are expected to treat university staff and others respectfully at all times. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations will not be tolerated and will be punished according to YÖK and university regulations. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 3 112
Proje 2 12 24
Total Workload 136
Total Workload/25 5.4
ECTS 5