School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | PSYC 343 | ||||
Course Title in English | Neuroscience and Law | ||||
Course Title in Turkish | Nörobilim ve Hukuk | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 147 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | None | ||||
Overall Educational Objective | Upon successful completion of this course, students are expected to be able to Understand the impact of neuroscientific advances on legal theory and practice Elaborate ideas on theoretical basis of legal responsibility (especially criminal responsibility) Use their knowledge on causes and effects of human behavior in different social contexts Discuss the accuracy of the use of neuroscientific evidence in legal adjudication Use scientific terminology with respect to neuroscience and legal responsibility. | ||||
Course Description | Neuroscience, as an emerging multidisciplinary field, has already dissolved a good deal of well-established boundaries between natural and social sciences. Its aspiration to reveal neurobiological structures underlying motor activities and cognitive abilities sets new horizons in understanding, inter alia, causes and patterns for social behavior. Hence law, as a tool used by all kind of human societies –primitive, traditional, modern alike- to regulate behavior, falls within the scope of neuroscience. Interaction between law and neuroscience has been a topic of scholarly interest for more than two decades now, already acquiring the status of a sub-discipline labelled as “neurolaw”. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Nörobilimsel gelişmelerin hukuk teorisi ve pratiği üzerindeki etkisini anlamak 2) Hukuki sorumluluğun teorik temelleri (özellikle ceza sorumluluğu) üzerine fikirleri detaylandırmak. 3) Farklı sosyal bağlamlarda insan davranışının nedenleri ve sonuçlarına dair bilgileri kullanmak 4) Yasal yargılamalarda nörobilimsel kanıtların kullanımının doğruluğunu tartışmak. 5) Nörobilim ve yasal sorumluluk ile ilgili bilimsel terminolojiyi kullanmak. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | S | Ödev,Sınav |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Ödev,Sınav |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Ödev,Sınav |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | Ödev,Sınav |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Ödev,Sınav |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Sınav |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Ödev,Sınav |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Derse Katılım,Ödev,Sınav |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Ödev,Sınav |
Prepared by and Date | BANU FEMİR GÜRTUNA , December 2023 |
Course Coordinator | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. OZAN ERÖZDEN |
Hafta | Konu |
1) | Derse giris |
3) | İndirgemecilik ve Uyumluluk: Determinist bir evrende özgür irade var olabilir mi? |
4) | Folk Psikoloji: Zihinsel durumlar ve insan davranış |
5) | Mens Rea: Bir suçun zihinsel unsuru |
6) | Neden cezalandırırız? Demokratik bir toplumda ceza politikalarının mantığı |
7) | Davranışsal ve Bilişsel Sinirbilim: Eski sorulara yeni cevaplar |
8) | Ara sınav |
9) | Bilinç Sinirbilimi |
10) | Özgür İrade Sinirbilimi |
11) | Saldırganlık ve Şiddetin Sinirbilimi |
12) | Ceza davalarında nörobilimsel kanıtların kullanımı 1 |
13) | Ceza davalarında nörobilimsel kanıtların kullanımı 2 |
14) | Özet: Nörobilim, yasal sorumluluk anlayışımızı değiştirecek mi? |
15) | Final |
16) | Final |
Required/Recommended Readings | Articles given each week by the instructor. | |||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped learning | |||||||||||||||
Homework and Projects | Class participation is essential. Students should complete assigned readings on time and be prepared to discuss in the class. Video recordings are only a complementary source and would have no decisive effect on the success of students without being properly used together with other sources (i.e. reading material and lectures). The final grade will be determined by the following distribution: 2 assignments (critical paper analysis), 30% Mid-term Exam, 30%. Final assignment (a short academic paper), 40% BONUS Grade: Students who receive an attendance level higher than 75% (that is, min. 11 out of 14) and who participate actively in the discussions during lectures will receive an extra 10 points (on the scale of 100) for the end of semester grade. Students enrolled in this course may earn up to 5 points (on the scale of 100) for the end of semester grade by participating in the MEF University Faculty’s research. For details see the annexed “Research Points System (RPS) Students’ Guide” | |||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||
Computer Use | None | |||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
erozdeno@mef.edu.tr Attendance is mandatory. Students missing an exam for a legitimate excuse may be given a makeup exam at the instructor’s discretion. Any disrespectful attitude/act directly or indirectly toward the instructor/classmates will not be welcomed. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulatio |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 3 | 3 | 2 | 112 | ||
Proje | 1 | 20 | 20 | ||||
Küçük Sınavlar | 1 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 3 | 15 | |||
Total Workload | 147 | ||||||
Total Workload/25 | 5.9 | ||||||
ECTS | 6 |