School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code CE 472
Course Title in English Reinforced Concrete Structures II
Course Title in Turkish Betonarme Yapılar II
Language of Instruction EN
Type of Course Lecture,Ters-yüz öğrenme
Level of Course Seçiniz
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 142 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites CE 305 - Reinforced Concrete Structures I
CE 305 - Reinforced Concrete Structures I
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Prior knowledge of the basic reinforced concrete theory is expected.
Registration Restrictions Undergraduate & Graduate Students.
Overall Educational Objective To gain knowledge on design of reinforced concrete structures and the application of current code requirements and construction details as a continuation of basic methods from Reinforced Concrete I.
Course Description This course covers the details of reinforced concrete design. Emphasis is placed on design of reinforced-concrete slabs supported by beams, joist slabs subjected to vertical loads; information about Turkish Earthquake Code; determination of lateral EQ forces affecting reinforced-concrete structures according to the code and distribution of internal forces in structural elements; general design of beams, columns and shear walls; introduction to stair systems and determination of internal forces at waist and landing plates and their design; calculation of the internal forces in foundations (continuous footings; spread footings; combined footings on elastic soil, mat foundations) of masonry and reinforced-concrete structures subjected to vertical and lateral loading; introduction to retaining walls, determination of loads, calculation of the internal forces and design of retaining walls; introduction to deep beams and their general design; expansion and seismic joints.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Farklı tipte betonarme döşeme sistemlerinin tasarımını ve detaylandırmasını yapar.
2) Yönetmeliklerde tanımlanan düşey ve yatay yüklere maruz kalan betonarme yapıların tasarımını, kiriş ve kolonların tasarımını yapar.
3) Merdiven sistemlerinin tasarımını yapar ve detaylandırır.
4) Yığma ve betonarme yapıların temel tasarımını yapar ve detaylandırır.
5) İstinat duvarlarının tasarımını yapar ve detaylandırır.
6) Yüksek kirişlerin tasarımını yapar.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Prepared by and Date ÖMER FARUK HALICI ,
Course Coordinator ÖMER FARUK HALICI
Semester Fall
Name of Instructor Öğr. Gör. ULGEN MERT TUGSAL

Course Contents

Hafta Konu
1) Tek doğrultuda çalışan döşemeler
2) Çift doğrultuda çalışan döşemeler
3) Proje hakkında genel bilgi, yüklerin kirişlere aktarımı
4) Kirişli döşemeler; asmolen döşemeler
5) Deprem etkisi ve eşdeğer deprem yükü yöntemi
6) Kirişler, kolonlar, birleşim bölgeleri ve perde duvarlar için deprem tasarımı dikkate alınması gereken hususlar
7) Kirişler, kolonlar, birleşim bölgeleri ve perde duvarlar için deprem tasarımı dikkate alınması gereken hususlar
8) Merdivenler: İşlevleri, türleri ve örnekleri
9) Temeller: Duvar temelleri, tekil (münferit) temel, bağ kirişleri
10) Sürekli Temeller: Rijit Temeller
11) Radye Temeller; Temellerin Yapım Detayları
12) İstinat duvarları
13) İstinat duvarları
14) Yüksek kirişler; genleşme ve deprem derzleri
15) Proje/Sunum dönemi
16) Proje/Sunum dönemi
Required/Recommended ReadingsRecommended: 1- Celep, Z. (2015), "Reinforced concrete structures" (In Turkish), Beta. 2- Aka, İ., Keskinel, F. Çılı F., Çelik O. C. (2001), "Reinforced concrete" (In Turkish), Birsen. 3- Ersoy, U. (2011), “Betonarme 2-Döşeme ve Temeller” (In Turkish), Evrim Yayınları. 4- Wight, J.K., MacGregor, J. G., (2012), "Reinforced concrete: Mechanics and design", Prentice Hall. 5- Nilson, A. H., Darwin, D., Dolan, C.W. (2010), "Design of concrete structures", Mc. Graw Hill. 6- TS500 (2000), "Requirements for design and construction of reinforced concrete structures" (In Turkish & English). 7- TBDY (2019), "Turkish earthquake code" (In Turkish). 8- TS498 (1997), "Design loads for buildings" (In Turkish).
Teaching MethodsLectures/contact hours using ‘flipped classroom’ as an active learning technique.
Homework and ProjectsAll HW packages must include a coversheet which shows the student’s name, homework number and date. The calculations should be done in a logical and organized fashion. The final answers must be clearly shown and highlighted or underlined.
Laboratory Work
Computer UseComputer use is encouraged for preparation of HW’s.
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
TOTAL %
Course Administration

Instructor’s office: Office hours: E-mail address: tugsalu@mef.edu.tr Rules for attendance: YÖK Regulations (70%) Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam for only one missed quiz and the midterm will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations (http://www.mef.edu.tr/tr/yonetmelikler)

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 56
Proje 1 50 50
Ara Sınavlar 1 12 3 15
Final 1 18 3 21
Total Workload 142
Total Workload/25 5.7
ECTS 5