School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||
Course Code | CE 472 | |||||
Course Title in English | Reinforced Concrete Structures II | |||||
Course Title in Turkish | Betonarme Yapılar II | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Lecture,Ters-yüz öğrenme | |||||
Level of Course | Seçiniz | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 142 hours per semester | |||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites |
CE 305 - Reinforced Concrete Structures I CE 305 - Reinforced Concrete Structures I |
|||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge of the basic reinforced concrete theory is expected. | |||||
Registration Restrictions | Undergraduate & Graduate Students. | |||||
Overall Educational Objective | To gain knowledge on design of reinforced concrete structures and the application of current code requirements and construction details as a continuation of basic methods from Reinforced Concrete I. | |||||
Course Description | This course covers the details of reinforced concrete design. Emphasis is placed on design of reinforced-concrete slabs supported by beams, joist slabs subjected to vertical loads; information about Turkish Earthquake Code; determination of lateral EQ forces affecting reinforced-concrete structures according to the code and distribution of internal forces in structural elements; general design of beams, columns and shear walls; introduction to stair systems and determination of internal forces at waist and landing plates and their design; calculation of the internal forces in foundations (continuous footings; spread footings; combined footings on elastic soil, mat foundations) of masonry and reinforced-concrete structures subjected to vertical and lateral loading; introduction to retaining walls, determination of loads, calculation of the internal forces and design of retaining walls; introduction to deep beams and their general design; expansion and seismic joints. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Farklı tipte betonarme döşeme sistemlerinin tasarımını ve detaylandırmasını yapar. 2) Yönetmeliklerde tanımlanan düşey ve yatay yüklere maruz kalan betonarme yapıların tasarımını, kiriş ve kolonların tasarımını yapar. 3) Merdiven sistemlerinin tasarımını yapar ve detaylandırır. 4) Yığma ve betonarme yapıların temel tasarımını yapar ve detaylandırır. 5) İstinat duvarlarının tasarımını yapar ve detaylandırır. 6) Yüksek kirişlerin tasarımını yapar. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Prepared by and Date | ÖMER FARUK HALICI , |
Course Coordinator | ÖMER FARUK HALICI |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Öğr. Gör. ULGEN MERT TUGSAL |
Hafta | Konu |
1) | Tek doğrultuda çalışan döşemeler |
2) | Çift doğrultuda çalışan döşemeler |
3) | Proje hakkında genel bilgi, yüklerin kirişlere aktarımı |
4) | Kirişli döşemeler; asmolen döşemeler |
5) | Deprem etkisi ve eşdeğer deprem yükü yöntemi |
6) | Kirişler, kolonlar, birleşim bölgeleri ve perde duvarlar için deprem tasarımı dikkate alınması gereken hususlar |
7) | Kirişler, kolonlar, birleşim bölgeleri ve perde duvarlar için deprem tasarımı dikkate alınması gereken hususlar |
8) | Merdivenler: İşlevleri, türleri ve örnekleri |
9) | Temeller: Duvar temelleri, tekil (münferit) temel, bağ kirişleri |
10) | Sürekli Temeller: Rijit Temeller |
11) | Radye Temeller; Temellerin Yapım Detayları |
12) | İstinat duvarları |
13) | İstinat duvarları |
14) | Yüksek kirişler; genleşme ve deprem derzleri |
15) | Proje/Sunum dönemi |
16) | Proje/Sunum dönemi |
Required/Recommended Readings | Recommended: 1- Celep, Z. (2015), "Reinforced concrete structures" (In Turkish), Beta. 2- Aka, İ., Keskinel, F. Çılı F., Çelik O. C. (2001), "Reinforced concrete" (In Turkish), Birsen. 3- Ersoy, U. (2011), “Betonarme 2-Döşeme ve Temeller” (In Turkish), Evrim Yayınları. 4- Wight, J.K., MacGregor, J. G., (2012), "Reinforced concrete: Mechanics and design", Prentice Hall. 5- Nilson, A. H., Darwin, D., Dolan, C.W. (2010), "Design of concrete structures", Mc. Graw Hill. 6- TS500 (2000), "Requirements for design and construction of reinforced concrete structures" (In Turkish & English). 7- TBDY (2019), "Turkish earthquake code" (In Turkish). 8- TS498 (1997), "Design loads for buildings" (In Turkish). | ||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using ‘flipped classroom’ as an active learning technique. | ||||||
Homework and Projects | All HW packages must include a coversheet which shows the student’s name, homework number and date. The calculations should be done in a logical and organized fashion. The final answers must be clearly shown and highlighted or underlined. | ||||||
Laboratory Work | |||||||
Computer Use | Computer use is encouraged for preparation of HW’s. | ||||||
Other Activities | |||||||
Assessment Methods |
|
||||||
Course Administration |
Instructor’s office: Office hours: E-mail address: tugsalu@mef.edu.tr Rules for attendance: YÖK Regulations (70%) Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam for only one missed quiz and the midterm will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations (http://www.mef.edu.tr/tr/yonetmelikler) |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 56 | |||
Proje | 1 | 50 | 50 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 3 | 15 | |||
Final | 1 | 18 | 3 | 21 | |||
Total Workload | 142 | ||||||
Total Workload/25 | 5.7 | ||||||
ECTS | 5 |