School/Faculty/Institute | Faculty of Arts, Design and Architecture | |||||
Course Code | ARC 471 | |||||
Course Title in English | Walking and Mapping | |||||
Course Title in Turkish | Yürümek ve Haritalamak | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Advanced | |||||
Semester | Bahar | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 126 hours per semester | |||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites |
ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II |
|||||
Expected Prior Knowledge | 4 semesters of design studio | |||||
Co-requisites | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To create a dialogue between theory and direct spatial engagement in order to critically position ourselves within the city and reflect upon its probable futurisms through walking and mapping. | |||||
Course Description | This elective course is an exploratory seminar that focuses on the essential relationship between walking and mapping within an approach that is on the cusp of architecture, landscape, urban theory, geography, anthropology, sociology and art. The intention of the course is to investigate the relationship between walking and mapping along two intersecting tracks. While the first track delves into the relation between walking and exploring-transforming-representing the territory by building a theoretical foundation based on seminal texts on the subject, the second track takes the class to short walks around ‘actual territories’ of the city in order to projectively think about ways of mapping. By walking around Istanbul, various regions will be explored within the unique insight of walking as a multi-sensual and personal experience and afterwards they will be mapped based on the direct experience of walking. Thus, the practice of mapping will not be performed to produce a uniform, accurate and static representation of a territory but a personal, sensual and participatory representation of it. | |||||
Course Description in Turkish | Yaklaşımının mimarlık, peyzaj, kentsel kuram, coğrafya, antropoloji, sosyoloji ve sanatın birleşiminde bir yaklaşıma sahip olan bu seçmeli ders yürümek ve haritalamak arasındaki temel ilişkiye odaklanan keşif amaçlı bir seminer dersi olarak kurgulanmıştır. Dersin amacı yürümek ve haritalamak arasındaki ilişkiyi birbiriyle kesişen iki ana hat üzerinden incelemektir. İlk hat yürüme teorisi ve haritalama üzerine yazılmış ana metinler, tasarım ve sanat çalışmalarına odaklanarak yürümek ve araziyi araştırmak-dönüştürmek-temsil etmek arasındaki ilişki ile temsil ve eleştirel kartografyalara dair kuramsal bir altyapı oluşturmaya çalışır. İkinci hat ise kentin ‘güncel’ ve ‘gerçek’ bölgelerine yapılan sınıf yürüyüşleri ile yürüme ve haritalama eylemlerini projektif ve performatif bir şekilde ele alır. Istanbul’un farklı bölgeleri, yürüme eylemine özgü sezgisel bir yaklaşımla duyusal, bedensel ve kişisel deneyimler çerçevesinde incelendikten sonra bu doğrudan deneyimler ekseninde haritalanır. Bu bağlamda, dersin hedeflediği sonuç ürünler yürüyüşlerin yapıldığı bölgelerin tekdüze, kesin ve statik temsillerinin oluşturulması değil; kişisel, duyusal ve katılımcı temsilleri ortaya çıkarmaktır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) 2) 3) 4) 5) 6) |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | , |
Course Coordinator | AKTS1 |
Semester | Bahar |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | |
2) | |
3) | |
4) | |
5) | |
6) | |
7) | |
8) | |
9) | |
10) | |
11) | |
12) | |
13) | |
14) | |
15) | |
16) |
Required/Recommended Readings | Recommended Reading: Thoreau, Walking de Certeau, The Practice of Everyday Life Benjamin, Arcades Project Jacobs, Death and Life of Great American Cities Lynch, Image of the City Guy Debord, Theory of the Dérive Solnit, Wanderlust: A History of Walking Ingold, Culture on the Ground Pink, Walking across Disciplines: From Ethnography to Arts Practice Careri, Walkscapes Rendell, Art and Architecture, a place between Vidler, Terres Inconnues: Cartographies of a Landscape to Be Invented* Wood, Maps Blossom in the Springtime of the State Cosgrove, Virtual Globe Kurgan, Close up at a Distance Cosgrove, Mapping a City Corner, Agency of Mapping: Speculation, Critique and Invention Şenel, Mapping as Performance: An Alternative to Authoritative Representations of Istanbul Logie & Morvan, Istanbul 2023 Tümerdem, Recording the Landscape: Walking, Transforming, Designing Required readings for each week will be posted on Blackboard. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Walking and Mapping is conducted through two intersecting tracks. The first track intends to form a theoretical foundation on cutting edge themes and subjects such as walking, walking art, walking and design, mapping, performative mapping, etc. The theoretical track will be supported by a participatory track as the calls will be taken to exploratory walks around transforming landscapes of Istanbul. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | 3 walking logs, 1 collective mapping, 1 group mapping and short response papers about weekly readings | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | Yes | ||||||||||||||||||
Computer Use | Yes | ||||||||||||||||||
Other Activities | Field Trips | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
Student participation is essential for the course. Students will bring a 500-word response paper about one of the weekly readings as attendance. 80% attendance is compulsory for a successful outcome. Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Ödevler | 14 | 4 | 56 | ||||
Total Workload | 126 | ||||||
Total Workload/25 | 5.0 | ||||||
ECTS | 5 |