School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | POLS 429 | ||||
Course Title in English | Logic and Practice of Social Scientific Methodology | ||||
Course Title in Turkish | Sosyal Bilimsel Yontemde Mantik ve Uygulama | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Advanced | ||||
Semester | Bahar | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 130 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only undergraduate students. | ||||
Overall Educational Objective | Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to: 1.To distinguish different research strategies and assess their strengths as well as weaknesses 2. To be equipped with the tools to conduct one’s own research 3. To identify the links between theoretical debates on research methods and different empirical strategies 4. To design a research in social sciences | ||||
Course Description | This course will introduce students to the fundamentals of different empirical research methods in political science. We start with the basic philosophical debates regarding research paradigms, concept formation and measurement. After examining distinct stages (research question, literature review, proposal writing) in social science research we will discuss several quantitative and qualitative research techniques such as ethnography, surveys, archive reseach, large N analysis, content analysis. | ||||
Course Description in Turkish | Siyaset biliminde ampirik araştırma metotlarının temellerinin tartışıldığı derse paradigma, kavram inşası ve ölçüm sorunlarıyla başlayacağız. Sosyal bilimler araştırmalarının araştırma sorusu, literatür taraması, araştırma önerisi gibi ayrı evrelerine odaklandıktan sonra etnografi, anket, arşiv çalışması, büyük N analizi, içerik analizi gibi bir dizi niceliksel ve niteliksel araştırma tekniğini ele alacağız |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Farklı araştırma stratejilerini ve bunların güçlü ve zayıf yanlarını ayırt edebilmek 2) Kendi araştırmasını yürütebilecek donanıma sahip olmak 3) Araştırma metodlarına dair teorik tartımalarla farklı araştırma stratejileri arasındaki bağları ayırt edebilmek 4) To design a research in social sciences |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | BARIŞ ÇETİN CAN EREN , January 2024 |
Course Coordinator | CANSU GÜLEÇ |
Semester | Bahar |
Name of Instructor | Öğr. Gör. BARIŞ ÇETİN CAN EREN |
Hafta | Konu |
1) | Sosyal Bilimlerin Muradı |
2) | Paradigma ve Sosyal Bilim Araştırması |
3) | Olgular ve Yorumlar |
4) | Süreç: Kavram oluşturma, operasyonelleştirme ve ölçüm |
5) | Araştırma Önerisinin Yazılması ve Literatür Taraması |
6) | Saha Çalışması |
7) | Tarihsel Analiz |
8) | Sampling and the Experimental Method |
9) | Anket |
10) | Niteliksel Metodlarla Veri Toplama |
11) | Uluslararası İlişkiler Alanında Araştırma ve Tarihsel Analiz |
12) | Niteliksel verinin analizi |
13) | Analysis of quantitative data |
14) | İçerik Analizi |
Required/Recommended Readings | • Almond, Gabriel; Stephen J. Genco. "Clouds, Clocks, and the Study of Politics" World Politics, Vol. 29, No. 4. (Jul., 1977), pp. 489-522 • Berg, B.L. Qualitative Research Methods • Darici, Haydar. 2011. Politics of privacy: forced migration and the spatial struggle of the Kurdish youth. Journal of Balkan and Near Eastern Studies. Vol 13. No 4. • Hirschman, A. O., 1970 (April). “The Search for Paradigms as a Hindrance to Understanding,” World Politics, 22 (3): 329-43 • Howarth and Stavrakis. Introducing discourse theory and political analysis in Howarth, Norval and Stavrakis eds. Discourse Theory and Political Analysis. • Hyde, S.D. 2007. The Observer Effect in International Politics: Evidence from a Natural Experiment. World Politics. 60. • Jackman, Robert W. 1973. "On the Relation of Economic Development to Democratic Performance." American Journal of Political Science 17 (3):611-21. • Johnson, J. 2002. “How Conceptual Problems Migrate: Rational Choice, Interpretation, and the Hazards of Pluralism” Annual Review of Political Science, Volume 5, 223-248. • Lin, A. C. 1998. “Bridging Positivist and Interpretive Approaches to Qualitative Methods” Policy Studies Journal. 26(1): 162-180. • Lijphart, A. “The Comparable Cases Strategy in Comparative Research” Comparative Political Studies, 8: 158-177. • Manheim et al 2018, Empirical Political Analysis • Mitchell, A. 2013. “Escaping the ‘Field Trap’: Exploitation and the Global Politics of Educational Fieldwork in ‘conflict zones’” Third World Quarterly, 34(7): 1247-1264. • Putnam, Robert D. et al. 1983. "Explaining Institutional Success: The Case of Italian Regional Government." American Political Science Review 77 (1):55-74. • Schatz, E. 2009. Ethnographic Immersion and the Study of Politics. in Edward Schatz, ed., Political Ethnography: What Immersion Contributes to the Study of Power • Tavits, M. 2007. Clarity of Responsibility and Corruption. American Journal of Political Science. Vol 51 No.1. • Tickner, J. A. (1995) What Is Your Research Program? Some Feminist Answers to International Relations Methodological Questions. International Studies Quarterly 49(1):1–22. • Trachtenberg. The Craft of International History. Chapter 7. Writing it Up. P. 183-197 • Waever, O. (1996) The Rise and Fall of the Inter-Paradigm Debate. In International Theory: Positivism and Beyond, edited by S.Smith, K.Booth, and M.Zalewski. Cambridge: Cambridge University Press. • Wallace, W. (1996), ‘Truth and Power, Monks and Technocrats: Theory and Practice in International Relations’, Review of International Studies, 22/3: 301–21. • Wolin, Sheldon – Politics and Vision Chapter 1 - Political Philosophy and Philosophy • Wood, E.J. 2009. “Field Research” in Boix and Stokes eds. Oxford Handbook of Comparative Politics. • Zirakzadeh, C.E. 2010. “When Nationalists are not Separatists” in Edward Schatz, ed., Political Ethnography: What Immersion Contributes to the Study of Power (Chicago, 2009). | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | The course will be a combination of lectures and in class debates based on the reading material. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Students are expected conduct a research and will analyze its results in a research project submitted at the end of the semester | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | |||||||||||||||||||
Computer Use | |||||||||||||||||||
Other Activities | |||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
erenc@mef.edu.tr MEF university values academic integrity. Therefore, all students must understand the meaning and consequences of cheating, plagiarism and other academic offences under the code of student conduct and disciplinary procedures. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ödevler | 1 | 7 | 1 | 8 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 8 | 2 | 20 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 130 | ||||||
Total Workload/25 | 5.2 | ||||||
ECTS | 5 |