School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | POLS 333 | ||||
Course Title in English | Gender and Politics in Comparative Perspective | ||||
Course Title in Turkish | Karşılaştırmalı Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Ters-yüz öğrenme | ||||
Level of Course | Başlangıç | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 129 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To provide an overview of some key topics in politics and gender. | ||||
Course Description | This course aims to analyze the intersection between gender and politics by exploring the ways in which gender influences wider political, economic and social structures in a global context. The course first introduces a broad survey of some of the major theoretical debates, and then continues with empirical knowledge of particular cases on gender and politics. In order to understand how gender is constructed through historical, socio-cultural and structural processes, the course will adopt an interdisciplinary approach and borrow from the disciplines of history, sociology, anthropology, among others. Many substantive themes will be covered in the course including gender and the politics of marriage and reproduction, asylum and immigration, rape in war contexts, the global sex trade and the construction of military masculinities. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) siyaset ve toplumsal cinsiyetle ilgili başlıca teorileri ve politika sorularını tanımlamak 2) poplumsal cinsiyet ve siyaset çalışmalarıyla ilgili temel kavramları, fikirleri ve sorunları analiz edebilmek 3) küresel bağlamda siyasi, ekonomik ve sosyal yapılarda toplumsal cinsiyet eşitliği lehinde ve aleyhindeki argümanları değerlendirmek için eleştirel beceriler geliştirmek. 4) Küresel Kuzey ve Güney'de toplumsal cinsiyet ve siyasete ilişkin başlıca güncel tartışmaları anlayacak becerileri edinmek. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. | ||||
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. | ||||
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. | ||||
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. | ||||
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. | ||||
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. | ||||
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. | ||||
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. | ||||
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. | N | |
2) | Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. | H | Sınav |
3) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. | H | Sınav |
4) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. | S | Sınav |
5) | Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. | S | Sınav |
6) | Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. | H | Ödev |
7) | Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. | H | Sınav |
8) | Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. | S | Sınav |
9) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. | S | Sınav |
10) | Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. | S | Sınav |
Prepared by and Date | EVRİM GÖRMÜŞ , December 2023 |
Course Coordinator | EVRİM GÖRMÜŞ |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Doç. Dr. EVRİM GÖRMÜŞ |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Neden Cinsiyet ve Politika |
3) | Toplumsal Cinsiyet ve Ulus |
4) | Toplumsal Cinsiyet ve Temsil |
5) | Toplumsal Cinsiyet ve Evlilik Politikaları |
6) | Toplumsal Cinsiyet ve Üreme Siyaseti |
7) | Vize |
8) | Toplumsal Cinsiyet ve Politik Ekonomi |
9) | Film Gösterimi |
10) | Toplumsal Cinsiyet ve İltica ve Göç Politikalar |
11) | Toplumsal Cinsiyet ve Askeri Erkekliğin İnşası |
12) | Bir Savaş Aracı Olarak Tecavüz |
13) | Öğrenci Sunumları |
14) | Ders Değerlendirmesi |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Joan W. Scott (1986) “Gender: A Useful Category of Historical Analysis,” American Historical Review 91.5, 1053-1075. Mary Hawkesworth (2005) “Engendering Political Science: An Immodest Proposal,” Politics & Gender 1.1, 141-156. Moghadam, Valentine (1999) “Gender, National Identity and Citizenship: Reflections on the Middle East and North Africa”. Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East, XIX (1): 137-156. Beth Baron (2005) Egypt as a Woman: Nationalism, Gender and Politics Mansbridge, Jane (1999) “Should Blacks Represent Blacks and Women Represent Women? A Contingent 'Yes'.” Journal of Politics 61:628-57. (CP) Bacchi, Carol (2006) Arguing For and Against Quotas: Theoretical Issues.” In Women, Quotas, and Politics, ed. Drude Dahlerup. New York: Routledge. Mala Htun (203) Sex and the State: Abortion, Divorce, and the Family under Latin American Dictatorships and Democracies. Pande, Amrita (2010) "Commercial Surrogacy in India: Manufacturing a Perfect Mother-Worker." Signs 35, no. 4: 969-992. Heath, Melanie (2009) “State of our Unions: Marriage Promotion and the Contested Power of Heterosexuality” Gender & Society, 23 (1): 27-48. Judith Stacey and Tey Meadow (2009) “New Slants on the Slippery Slope: The Politics of Same-Sex Marriage and Polygamy in the US and South Africa” Politics and Society 37(2): 167-202. John D’Emilio (1993) “Capitalism and Gay Identity,” in The Lesbian and Gay Studies Reader, eds. Abelove, Barale, and Halperin, New York: Routledge. Jeffreys, Sheila (2008) “From Pimping to a Profitable Market Sector”, The Industrial Vagina: The Political Economy of the Global Sex Trade. Routledge. Arwen Swink (2006) “Queer Refuge: A Review of the Role of Country Condition Analysis” in Asylum Adjudications for Members of Sexual Minorities, 29 Hastings Int’l & Comp. L.Rev. 251. Human Rights First (2010) Persistent Needs and Gaps: The Protection of Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Intersex (LGBTI) Refugees: An Overview of UNHCR’s Response to LGBTI Refugees and Recommendations to Enhance Protection. Hunter, Mic. (2007) “A Band of Brothers’: The Code of Hypermasculinity.” In Honor Betrayed: Sexual Abuse in America's Military. Fort Lee: Barricade, 33-44. Sasson-Levy, Orna (2003) “Feminism and Military Gender Practices: Israeli Women Soldiers in ‘Masculine’ Roles.” Sociological Inquiry 73 (3): 440-465. Allison, Miranda (2007) “Wartime Sexual Violence: women’s human rights and questions of masculinity,” Review of International Studies, 33, 75-90 Baaz, Maria Eriksson and Maria Stern (2009) “Why do Soldiers Rape? Masculinity, Violence and Sexuality in the Armed Forces in the Congo,” International Studies Quarterly 53, 495-518 | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | It would be used interactive format, combining professor lecture presentations with intense student participation and dynamic multi-media sessions. | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Each student is required to complete weekly blackboard assignments and a group project presentation on time. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||||||||
Computer Use | None | |||||||||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
gormuse@mef.edu.tr 02123953600 Attendance and active participation are required. There would be no late submission and make up exam unless medical report provided.Plagiarism including “the unauthorized use or close imitation of the language and thoughts of another author and the representation of them as one's own original work” and multiple submissions (submitting the same paper for more than one course) would be accepted as violation of the honor code and will be reported to the dean. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Proje | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Ödevler | 12 | 1 | 12 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Rapor Teslimi | 1 | 2 | 3 | 5 | |||
Total Workload | 129 | ||||||
Total Workload/25 | 5.2 | ||||||
ECTS | 5 |