School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
COMP 464 |
Course Title in English |
Web Programming and Internet Technologies |
Course Title in Turkish |
Web Programlama ve Internet Teknolojileri |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Exercise,Flipped Classroom,Lecture |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Spring,Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: none |
Lab: none |
Other: none |
|
Estimated Student Workload |
156 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
COMP 201 - Data Structures and Algorithms
|
Expected Prior Knowledge |
Basic object-oriented programming and database knowledge |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To learn fundamentals of internet technologies while practicing how to design and program a web site. |
Course Description |
This course covers the fundamentals of all basic component of Internet. The course will be taught under two sections: Theory and Application. The theory section covers the following topics: Two-tiered client server architecture; Three-tier architects with Model-Presentation-Control (MVC) architecture; Web servers and web server extensions such as Java servlets and JSP; Service-oriented architecture and components, web services, semantic web; Internet protocols (HTTP, SOAP);Cloud Computing.
In the application section, the student will practice the client side web technologies like HTML, CSS, JavaScript and become familiar with how to design and implement efficient, scalable and secure database backed web sites.
|
Course Description in Turkish |
Bu ders internetin tüm temel bileşenlerinin temellerini kapsamaktadır. Ders iki bölüm halinde öğretilecektir: Teori ve Uygulama. Teori bölümü aşağıdaki konuları kapsamaktadır:İki katmanlı istemci sunucu mimarisi; Model-Sunum-Kontrol (MVC) mimarisine sahip üç katmanlı mimarlar; Java sunucuları ve JSP gibi web sunucuları ve web sunucusu uzantıları;Servis odaklı mimari ve bileşenler, web servisleri, semantik web; İnternet protokolleri (HTTP, SOAP); Bulut bilişimi,
Uygulama bölümünde, öğrenci HTML, CSS, JavaScript gibi istemci tarafındaki web teknolojilerini deneyimleyecek ve verimli, ölçeklenebilir ve güvenli veritabanı destekli web sitelerinin nasıl tasarlanacağı ve uygulanacağı konusunda bilgi sahibi olacaktır.
|
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) gain a working knowledge of the basic mechanisms, services and protocols of the global Internet;
2) become proficient in development and management of web services;
3) demonstrate skills for web servers and web server extensions such as Java servlets and JSP;
4) master the programming languages JavaScript, HTML, CSS on a professional level;
5) design and implement efficient, scalable and secure database backed web sites
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
SULTAN NEZİHE TURHAN , December 2018 |
Course Coordinator |
ŞENİZ DEMİR |
Semester |
Spring,Fall |
Name of Instructor |
|
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
TH: Introduction to Internet Technologies – Historical Overview of World Wide Web APP: Introduction to HTML |
2) |
TH: Applıcatıon-Level Protocols DNS, SMTP, POP, FTP, HTTP: Headers, Formats,
Operations of each. Mailing Gateways, Mailing Lists, URIs.
|
3) |
Introduction to Web Programming, Fundamentals and Architecture
|
4) |
HTML & CSS Programming
|
5) |
Responsive Web Design – Bootsrap |
6) |
Client – Side Programming – Introduction to Javascript
|
7) |
Server – Side Programming – Introduction to PHP
|
8) |
Service Oriented Architecture & Web Services ( XML;JSON;REST )
|
9) |
Cloud Computing Fundamentals
|
10) |
Cloud Service Orchestration – Elastic Load Balancing and Auto Scaling |
11) |
Data Storage and Management on Cloud : Elastic Search |
12) |
Serverless Architecture |
13) |
Microservice Architecture, Dockers and Kubernates |
14) |
Security in Cloud Computing |
15) |
Final Examination Period |
16) |
Final Examination Period |
Required/Recommended Readings | Web Services: Concepts, Architectures and Applications
Gustavo Alonso, Fabio Casati, Harumi Kuno, and Vijay Machiraju, Springer, 2003
|
Teaching Methods | Flipped classroom. Students work individually for assignments. |
Homework and Projects | Assignments |
Laboratory Work | Laboratory study |
Computer Use | Required |
Other Activities | None |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Ödev |
1 |
% 15 |
Projeler |
1 |
% 25 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 25 |
Final |
1 |
% 35 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
turhans@mef.edu.tr
Dr. Sultan Nezihe Turhan
Instructor’s office: 5th floor
Phone number: 0 533 487 8875
Office hours: After the lecture hours.
E-mail address: turhans@mef.edu.tr
Rules for attendance: No attendance required.
Statement on plagiarism: YÖK Regulations
|