School/Faculty/Institute Graduate School
Course Code LSC 502
Course Title in English Educational Research Methods
Course Title in Turkish Educational Research Methods
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: - Lab: - Other: -
Estimated Student Workload 130 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions None
Overall Educational Objective To inform about the scientific research process, its characteristics, data collection and evaluation techniques.
Course Description Research techniques used in the field of education; research problem; ethics and research; variables and hypotheses; literature review; sampling; data collection and scales; validity and reliability; preparing a research proposal; qualitative and quantitative research methods.
Course Description in Turkish Eğitim alanında kullanılan araştırma teknikleri; araştırma problemi; etik ve araştırma; değişkenler ve hipotezler; literatür taraması; örnekleme; veri toplama ve ölçekler; geçerlilik ve güvenirlik; bir araştırma önerisi hazırlama; nitel ve nicel araştırma yöntemleri.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) 1. Nicel ve nitel araştırmanın önemi ve ilkelerini anlar.
2) 2. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurar.
3) 3. Bilimsel bilgiye ulaşma yollarını kullanır.
4) 4. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurar.
5) 5. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde açıklar.
6) 6. Uygun analiz yöntemlerini kullanma konusunda yetenekleri geliştirir ve kullanır.
7) 7. Araştırma projesi doğrultusunda literatürü dikkatlice gözden geçirip, kendi sonuçları ile önceki literatür arasında bağlantı kurar.
8) 8. Bağımsız araştırma projelerini tasarlar ve yürütür.
9) 9. Araştırma konusu ile ilgili fikir ve bulgularını sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde ifade edebilir.
10) 10. Bağımsız araştırma projelerini tasarlar.
11) 11. Araştırma projeleri oluşturur ve yürütür.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) N
2) N
3) N
4) N
5) N
6) N
7) N
8) N
9) N
Prepared by and Date SERVET ALTAN , March 2024
Course Coordinator SERVET ALTAN
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. ZELHA TUNÇ

Course Contents

Hafta Konu
1) Toplantı, oryantasyon Araştırmaya Giriş
2) Bilimsel araştırmanın doğası, temelleri ve bileşenleri
3) Bilimsel araştırmanın doğası, temelleri ve bileşenleri
4) Araştırmada etik
5) Eğitim araştırmalarında problemi tanımlamak, iyi problemler nereden gelir?
6) Literatür incelemesi
7) Verilerin toplanması Numune alma ve numune alma yöntemleri
8) Nicel araştırma I
9) Nicel araştırma II
10) Nicel araştırma III
11) Karma Tasarım ve Niteliksel Araştırma I
12) Niteliksel araştırma II
13) Araştırma yazma ve raporlama
14) Araştırma yazma ve raporlama
15) Dönem Sonu Sınavları
16) Dönem Sonu Sınavları
Required/Recommended ReadingsBüyüköztürk, S., vd., (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 30. Baskı, PEGEM. [Temel kitap, Zorunlu]
Teaching MethodsFlipped learning methods
Homework and Projects1. Lecture Participation (10%) Your participation in class activities and discussions is important not only for your own learning, but also for the learning of other members of the class. Therefore, class participation will be evaluated. 2nd Final Exam (40%) All subjects until the exam day are included in the exam. The exam will consist of multiple choice, short answer and open-ended questions. 3. Final Presentation (10%) You are expected to submit your research proposal/Final project online by the specified date. Details will be announced separately. 4. Final Project and Ethics Committee Application (40%) Ethics Committee application and Final Project/Research Proposal are the two most important basic components of this course.
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 10
Ödev 3 % 10
Sunum 1 % 40
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration altans@mef.edu.tr

Asst. Prof. Dr. Servet Altan

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 1 8 8
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 12 2 14
Total Workload 130
Total Workload/25 5.2
ECTS 5