School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code MGMT 432
Course Title in English Agile Projects
Course Title in Turkish Çevik Projeler
Language of Instruction EN
Type of Course Ters-yüz öğrenme
Level of Course İleri
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 134 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites BUS 101 - Introduction to Business (Decision Making)
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To acquire knowledge and skills for agile project management, such as iterative development, scrum teams and roles, product backlog items and time-boxed meetings.
Course Description Agile projects and agile project management are trending topics in business life. Companies are heavily working on agile processes, agile transition and creating a more flexible organization. Agile project management, due to its nature, is very suitable for software projects, new product development and research and development projects. It is a very effective tool for managing projects which have characteristics of uncertainty, changeability, risk and unforeseeability. Therefore, this course aims to provide the students with the basic body of knowledge about terms and definitions in agile project management, iterative development, scrum, sprints, teams and roles, time boxed meetings and their agenda, communication with customer and stakeholders, burndown charts, kan-ban boards, progress reporting, velocity and flexibility in scope.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Çevik proje yönetiminde standart terim ve tanımları, hesaplamaları, teknikleri, yöntemleri ve yaklaşımları listeler
2) Çevik projeler planlar, sprintleri çalıştırır ve sonuçları teslim eder
3) Ekipleri organize etme ve destekleme, etkili iletişim kurma ve paydaş beklentilerini yönetme konusundaki zorlukları kavrayabilir
4) çevik proje yönetimi fonksiyonunun organizasyonlarda nereye uyduğunu ve kurumsal hedeflere nasıl hizmet ettiğini değerlendirir.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. N
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek N
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak N
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. N
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. N
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. N
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. H
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). H
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. H
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. H
Prepared by and Date BURAK ULUOCAK , May 2023
Course Coordinator CEYHAN MUTLU
Semester Spring
Name of Instructor Öğr. Gör. BURAK ULUOCAK

Course Contents

Hafta Konu
1) Tanımlar ve Karşılaştırmalar; Çevik projeler - Şelale (Geleneksel) Projeler
2) Yöntemler ve Proje Yönetimi
3) Çevikliğin Kökleri: Yalınlık ve İsraf
4) Çevik Yaklaşım: Takımlar ve Roller (Ev ödevi proje 1)
5) Düşünme Tasarımı
6) Çevik proje Yönetimi; Ev ödevi 1 Proje Sunumları
7) Scrum; Ara Sınav
8) Çevik Manifesto; Çevik Öncelikler
9) Scrum Uygulaması (Ev ödevi 2 Proje) PBI/SBI
10) Destanlar, Temalar, Kullanıcı Hikayeleri; Ev ödevi 2 Proje Sunumları
11) Kan-Ban Panoları; Çevik Tahminler
12) Yineleme uzunluğu; Hız
13) İletişim; Scrum'da buluşma
14) Burndown Grafikleri; İlerleme Raporlaması
15) Final Sınav Dönemi
16) Final Sınav Dönemi
Required/Recommended ReadingsVarious articles (e.g. Agile Manifest, Scrum basics) will be given as homework. Additional readings on the internet will be provided.
Teaching MethodsIn order to achieve learning objectives, the course will include reinforcement of active participation, quizzes, oral exams, readings, homework in addition to project presentations in teams and mid-term and final exams. Summary of covered topics will be the opening activity for each class session in order to make sure that the most important subjects are reviewed and remembered by all participants. The methods which will be used throughout the course are real life case studies, group projects, presentations, in-class discussions. Every member of the class is expected to freely share her/his knowledge, ideas and questions with the group without any concern. In all kinds of teaching and learning activities, student participation, active learning and learning by doing are essential.
Homework and ProjectsThe students will be making two presentations as a group throughout the course. The groups will be formed and the details of the projects will be announced later by the instructor. Each group will have maximum 5 members and each team member will present their part individually. Additionally, homework will be provided as article readings; summarizing them in class and providing related papers will be demanded as individual studies.
Laboratory WorkNone
Computer UsePersonal Laptops
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 30
Ödev 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 20
TOTAL % 100
Course Administration uluocakb@mef.edu.tr

In this course, active participation is key to learning and applying. Thus the grading of the class participation will be done based on the quality of active student participation and contribution to in-class activities. Students are expected to attend all sessions and be in class on time. When they can not attend due to a sickness (which should require a report from a full facility hospital) or an excuse accepted my MEF regulations, they should inform the instructors by mail. As the feedback and questions are very valuable for making the course a distinctive learning experience, students may visit the instructors during office hours or send e mails, for any course related issues. Academic dishonesty and plagiarism will be subject to the YÖK disciplinary regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 1 84
Sunum / Seminer 6 4 24
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 14 2 16
Total Workload 134
Total Workload/25 5.4
ECTS 5