School/Faculty/Institute |
Graduate School of Social Sciences |
Course Code |
MGMT 538 |
Course Title in English |
Human Resources Management |
Course Title in Turkish |
İnsan Kaynakları Yönetimi |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Seçiniz |
Semester |
Güz |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
126 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
None |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
None |
Overall Educational Objective |
To gain knowledge of human resource management from a company’s all stakeholders’ perspective, to make sense of real business world and its human side; and to convert this understanding into better organizational effectiveness and health. |
Course Description |
Today, for companies to have sustainable competitive advantage, it is accepted that the most important resource is human resources. To manage human resources effectively, leaders / managers, HR professionals and employees must know how to use human capital effectively in an organization through the management of people-related activities. HR concepts, tools, techniques, models, current issues and key HR functions such as recruitment, training & development, performance management, retention, employee engagement, compensation, and labor relations are the topics of the course. |
Course Description in Turkish |
Günümüzde şirketlerin sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmeleri için en önemli kaynağın insan kaynağı olduğu kabul edilmektedir. İnsan kaynaklarını etkin bir şekilde yönetmek için liderler / yöneticiler, İK profesyonelleri ve çalışanlar, insanlarla ilgili faaliyetlerin yönetimi yoluyla bir organizasyonda insan sermayesinin nasıl etkin bir şekilde kullanılacağını bilmelidir. İK kavramları, araçları, teknikleri, modelleri, güncel konuları ve işe alım, eğitim & gelişim, performans yönetimi, elde tutma, çalışan bağlılığı, ücretlendirme ve iş ilişkileri gibi temel İK fonksiyonları dersin konularıdır. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) İnsan kaynakları yönetimi alanındaki güncel araştırmaları takip edebilir, merkezi yönetim fonksiyonu olarak önemini kavrayabilmek
2) Diğer bilim alanlarının (ekonomi, psikoloji, hukuk vb.) ve paydaşların (hissedarlar, yöneticiler, çalışanlar, müşteriler, hükümet, toplum vb.) İKY uygulamalarını nasıl etkilediğini anlayabilmek
3) İK fonksiyonunun unsurlarını (işe alma, seçme, eğitim ve geliştirme vb.) bilmek ve her unsurun temel kavramlarına, terminolojisine ve süreçlerine aşina olmak
4) İKY kavram, model ve araçlarının bireysel, grup ve organizasyonel etkililik ve sağlıkta nasıl artacağını anlayabilmek
5) Potansiyel yöneticiler, İK profesyonelleri veya sadece çalışanlar olarak insan kaynakları uygulamalarının kavramsal temelini kullanabilmek
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1) |
|
|
|
|
|
2) |
|
|
|
|
|
3) |
|
|
|
|
|
4) |
|
|
|
|
|
5) |
|
|
|
|
|
6) |
|
|
|
|
|
7) |
|
|
|
|
|
8) |
|
|
|
|
|
9) |
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
|
S |
Participation
|
2) |
|
H |
Project
|
3) |
|
S |
Project
|
4) |
|
S |
Participation
|
5) |
|
N |
|
6) |
|
S |
Participation
|
7) |
|
H |
Project
|
8) |
|
N |
|
9) |
|
N |
|
Prepared by and Date |
, |
Course Coordinator |
CEYHAN MUTLU |
Semester |
Güz |
Name of Instructor |
Öğr. Gör. MİNE ALPTEKİN |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
İnsan Kaynakları Yönetimine Giriş
|
2) |
Stratejik İKY, İK Metrikleri, İK Rolleri ve Yetkinlikler
|
3) |
Organizasyon Tasarımı: İş Analizi, İş Tasarımı, Organizasyon Yapısı, İK Planlama
|
4) |
Doğru İnsanları Bulma: İşe Alma
|
5) |
Ara Sınav 1 |
6) |
Performansı Artırma: Eğitim ve Geliştirme
|
7) |
Performansın Artırılması: Performans Değerlendirme
|
8) |
Performansı Artırma: Motivasyon ve Katılım |
9) |
Ara Sınav 2 |
10) |
Doğru İnsanların Elde Tutulması: Kariyer Yönetimi
|
11) |
Doğru Kişilerin Elde Tutulması: Ücret ve Yan Haklar
|
12) |
Doğru Kişilerin Elde Tutulması: Çalışan Ayrımı
|
13) |
Doğru İnsanları Elde Tutmak: Olumlu Çalışan İlişkileri Kurmak
|
14) |
Uluslararası / Küresel İK ve Gelecek sorunları
|
15) |
Final Sınav Dönemi |
16) |
Final Sınav Dönemi |
Required/Recommended Readings | Human Resource Management Textbook, Noe, R.A. et al, (2018).. (Ed. 11.) McGraw Hill Education, (Digital Version) |
Teaching Methods | Videos, readings, presentations, simulations, lectures, problem-solving activities, interactions with real life businesses, research, case studies, discussions, quizzes, personal self-assessments, individual and team work activities |
Homework and Projects | |
Laboratory Work | |
Computer Use | |
Other Activities | |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
1 |
% 20 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 35 |
Final |
1 |
% 45 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
|