School/Faculty/Institute Faculty of Education
Course Code PHYS 134L
Course Title in English Physics II Lab.
Course Title in Turkish Fizik II Laboratuvarı
Language of Instruction EN
Type of Course Laboratory Work
Level of Course Seçiniz
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: Recitation: Lab: 2 hours Other:
Estimated Student Workload 30 hours per semester
Number of Credits 2 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective Through hands-on experiments in laboratory, to acquire a solid understanding of the subjects and concepts related with the electricity and magnetics produced from static and moving charges which covered in the related Physics II course.
Course Description This laboratory course includes the topics related to electromagnetism. The laboratory experiments covered in this course are based on the measurement of current, magnetic fields and potential differences using proper tools. These tools are used for the purpose of determining some of the electrical parameters such as resistance, power, inductance and capacitance. Using magnetic field sensors, magnetic field around conductors having various geometries are measured and current-magnetic field relations are obtained. Dependence of magnetic field strength with the distance from the source is also extracted.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) dirençler, transformatörler, kapasitörler ve indüktörler gibi devre elemanlarının rollerini açıklayabilme;
2) Elektrik devreleri konusunda bilgi sahibi olduğunu gösterebilme;
3) Akım hatları ve bobinler etrafında manyetik alan üretme mekanizmalarını açıklayabilme;
4) elektrik alan ve elektrik potansiyel kavramlarını uygulayabilme;
5) Çeşitli ekipmanlar kullanarak veri toplama, verileri tablo ve grafiklere kaydetme ve düzenleme, bir ölçümdeki hata kaynaklarını tahmin ederken verileri yorumlayabilme ve sonuç çıkarabilme;
6) Laboratuvar ortamında güvenli bir şekilde çalışmak için farkındalık gösterebilmek
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi)
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak N
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir N
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular N
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler N
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir N
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir N
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) S Sunum
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir S Derse Katılım
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir N
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir S Derse Katılım
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler S Derse Katılım
Prepared by and Date AHMET TOGO GİZ ,
Course Coordinator BENGİ BİRGİLİ
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. AHMET TOGO GİZ

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş ve Güvenlik Önlemleri
2) Temel Ölçümler
3) Bir İletkenin Direnci
4) Ohm Kuralı
5) Wheatstone Köprüsü
6) Kirchoff Kuralı
7) Eşpotansiyel Yüzeyler
8) Bir kondansatörün deşarj eğrisi
9) Düz Bir Çizgi Yakınında Manyetik Alan Gücü
10) Biot Savart Kuralı
11) Transformatör
12) Öz Endüktans
13) Telafi Haftası
14) Kendi deneyini tasarlama
15) Final
16) Final
Required/Recommended ReadingsPhysic 104L Experiments Sheets (will be given by instructor) Sears & Zemansky's University Physics, Hugh D. Young, Roger A. Freedman, Vol.2, 14th Edition, Addison-Wesley, 2015
Teaching MethodsStudents should come to the laboratory as reading their experiments beforehand. They will perform the experiment by the help of the instructor. They are obligated to bring their lab. sheets and get it signed by the instructor at the end of the lab. They will graph their results in situ.
Homework and ProjectsNo homework provided in this course
Laboratory WorkYes
Computer UseCalculator and ruler are required. Drawing their graphs with excel is suggested if the students bring notebook computer.
Other ActivitiesThe students should know the concepts of their experiments to be performed.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 1 % 5
Rapor Teslimi 3 % 85
Final 1 % 10
TOTAL % 100
Course Administration giza@mef.edu.tr

Students are expected to attend min. 10 out of 11 experiments. There are 2 make-up weeks for the missed labs and to be able to attend them, students must complete min. 8 experiments during the semester. There will be no reduction from the attendance score for the experiments students miss. The students are expected to pursue in this class with honesty and integrity. Disciplinary action will be pursued in all instances if academic dishonesty and cheating has occurred. Students with disabilities should consult the instructor for their special needs. For any question, please consult the instructor via mail or phone

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 10 1 1.5 0.5 30
Final 1 8 2 10
Total Workload 40
Total Workload/25 1.6
ECTS 2