School/Faculty/Institute | Faculty of Education | |||||
Course Code | PHYS 134L | |||||
Course Title in English | Physics II Lab. | |||||
Course Title in Turkish | Fizik II Laboratuvarı | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Laboratory Work | |||||
Level of Course | Seçiniz | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 30 hours per semester | |||||
Number of Credits | 2 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | Through hands-on experiments in laboratory, to acquire a solid understanding of the subjects and concepts related with the electricity and magnetics produced from static and moving charges which covered in the related Physics II course. | |||||
Course Description | This laboratory course includes the topics related to electromagnetism. The laboratory experiments covered in this course are based on the measurement of current, magnetic fields and potential differences using proper tools. These tools are used for the purpose of determining some of the electrical parameters such as resistance, power, inductance and capacitance. Using magnetic field sensors, magnetic field around conductors having various geometries are measured and current-magnetic field relations are obtained. Dependence of magnetic field strength with the distance from the source is also extracted. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) dirençler, transformatörler, kapasitörler ve indüktörler gibi devre elemanlarının rollerini açıklayabilme; 2) Elektrik devreleri konusunda bilgi sahibi olduğunu gösterebilme; 3) Akım hatları ve bobinler etrafında manyetik alan üretme mekanizmalarını açıklayabilme; 4) elektrik alan ve elektrik potansiyel kavramlarını uygulayabilme; 5) Çeşitli ekipmanlar kullanarak veri toplama, verileri tablo ve grafiklere kaydetme ve düzenleme, bir ölçümdeki hata kaynaklarını tahmin ederken verileri yorumlayabilme ve sonuç çıkarabilme; 6) Laboratuvar ortamında güvenli bir şekilde çalışmak için farkındalık gösterebilmek |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | ||||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | ||||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | ||||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | ||||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | ||||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | ||||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | ||||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | ||||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | ||||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | ||||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | N | |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | N | |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | N | |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | N | |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Sunum |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Derse Katılım |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Derse Katılım |
Prepared by and Date | AHMET TOGO GİZ , |
Course Coordinator | BENGİ BİRGİLİ |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. AHMET TOGO GİZ |
Hafta | Konu |
1) | Giriş ve Güvenlik Önlemleri |
2) | Temel Ölçümler |
3) | Bir İletkenin Direnci |
4) | Ohm Kuralı |
5) | Wheatstone Köprüsü |
6) | Kirchoff Kuralı |
7) | Eşpotansiyel Yüzeyler |
8) | Bir kondansatörün deşarj eğrisi |
9) | Düz Bir Çizgi Yakınında Manyetik Alan Gücü |
10) | Biot Savart Kuralı |
11) | Transformatör |
12) | Öz Endüktans |
13) | Telafi Haftası |
14) | Kendi deneyini tasarlama |
15) | Final |
16) | Final |
Required/Recommended Readings | Physic 104L Experiments Sheets (will be given by instructor) Sears & Zemansky's University Physics, Hugh D. Young, Roger A. Freedman, Vol.2, 14th Edition, Addison-Wesley, 2015 | |||||||||||||||
Teaching Methods | Students should come to the laboratory as reading their experiments beforehand. They will perform the experiment by the help of the instructor. They are obligated to bring their lab. sheets and get it signed by the instructor at the end of the lab. They will graph their results in situ. | |||||||||||||||
Homework and Projects | No homework provided in this course | |||||||||||||||
Laboratory Work | Yes | |||||||||||||||
Computer Use | Calculator and ruler are required. Drawing their graphs with excel is suggested if the students bring notebook computer. | |||||||||||||||
Other Activities | The students should know the concepts of their experiments to be performed. | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
giza@mef.edu.tr Students are expected to attend min. 10 out of 11 experiments. There are 2 make-up weeks for the missed labs and to be able to attend them, students must complete min. 8 experiments during the semester. There will be no reduction from the attendance score for the experiments students miss. The students are expected to pursue in this class with honesty and integrity. Disciplinary action will be pursued in all instances if academic dishonesty and cheating has occurred. Students with disabilities should consult the instructor for their special needs. For any question, please consult the instructor via mail or phone |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 10 | 1 | 1.5 | 0.5 | 30 | ||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Total Workload | 40 | ||||||
Total Workload/25 | 1.6 | ||||||
ECTS | 2 |