School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
ME 478 |
Course Title in English |
Computer Aided Manufacturing |
Course Title in Turkish |
Bilgisayar Destekli İmalat |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Exercise,Flipped Classroom,Lecture |
Level of Course |
Intermediate |
Semester |
Spring |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
162 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
Prior knowledge in computer aided design and technical drawing is needed. |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
Introduce the concepts of computer-aided manufacturing (CAM) using contemporary solid modeling software. Subjects include feature-based solid, assembly and mechanism design, dimensioning and detailed drawings for manufacturing, tool selection and tool path generation for CNC machining. Chief goal is to learn how to use computer in planning and analysis of the machining operations. |
Course Description |
The aim of the course is that students acquire knowledge of computer aided process planning and production regarding computerized engineering tools as well as computerized production equipment. It is aimed to introduce computer-aided manufacturing (CAM) theory and applications. The course subjects include CAD/CAM systems, graphical data exchange and integration, process planning, tool path generation, and computer control of machines and processes in manufacturing systems. Projects will focus on design and manufacturing applications using commercial CAD/CAM software for automating the production cycle. Applications include NC machining, design of (optimum) cutting tools and modeling and design of fixtures for dies and molds. Hands-on experience is attained through CNC machine tool laboratory. |
Course Description in Turkish |
Dersin amacı, öğrencilerin, kompüterize edilmiş bir mühendislik ve imalat aracı olark bilgisayar destekli süreç ve imalat planlaması bilgileri ile donanmasıdır. Öğrenci, bilgisayar destekli imalat teori ve uygulamaları ile tanışmaktadır. Ders konuları, bilgisayar destekli tasarım ve imalat sistemlerini, grafik data değişimi ve integrasyonunu, süreç planlamasını, araç yörüngesi üretilmesini, ve imalat sistemlerinde makina ve süreçlerin bilgisayarla kontrolu konuları tartışılmaktadır. Ders kapsamındaki projelerde, ticari CAD/CAM yazılımları kullanılarak gerçekleştirilen tasarım ve imalat uygulamaları konularına odaklanılmaktadır. NC, optimum kesici uç tasarımı, tezgah tasarımı ve modellemesi. Öğrenciler, CNC makina laboratuvarında deneyim elde etmektedir. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) control and programming of numerically controlled machines (CNC);
2) write, edit and interpret ISO code for NC machines;
3) process the mechanical components and plan the machining processing of simple components;
4) mechanically analyze and simulate Turning and Milling operations;
5) understand the mechanics of metal cutting;
6) demonstrate an understanding of how SolidWorks software is used for CNC programming of 2- and 3-axis and machines;
7) modeling, simulation and generation of necessary toolpaths for CNC milling operation of a component.
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
MOSTAFA KHALIL ABDOU SALEH , November 2023 |
Course Coordinator |
MOSTAFA KHALIL ABDOU SALEH |
Semester |
Spring |
Name of Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi MOSTAFA KHALIL ABDOU SALEH |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Introduction to metal cutting |
2) |
Orthogonal cutting |
3) |
Oblique cutting |
4) |
Turning operation analysis |
5) |
Milling operation analysis |
6) |
ISO code for NC machines |
7) |
ISO code for NC machines |
8) |
Turning strategies |
9) |
Milling strategies |
10) |
Turning operation in SolidWorks |
11) |
Milling operation in SolidWorks |
12) |
G-code extraction and edit |
13) |
Project |
14) |
Project |
Required/Recommended Readings | • Yusuf Altintas, Manufacturing automation: metal cutting mechanics, machine tool vibrations, and CNC design, Cambridge university press, 2015.
• Course slides supplied by lecturer.
|
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique |
Homework and Projects | 8 HW and 1 Project |
Laboratory Work | |
Computer Use | Solid CAM, Solid Works |
Other Activities | |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Küçük Sınavlar |
5 |
% 35 |
Ödev |
5 |
% 15 |
Projeler |
2 |
% 20 |
Final |
1 |
% 30 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
salehm@mef.edu.tr
558
Rules for attendance: Classroom practice contributes to 20% of the final grade.
Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed quiz by the student will be given a grade by taking the average of all of the other quizzes. No make-up will be given.
Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given.
Missing a final: Faculty regulations.
A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations
Statement on plagiarism: YÖK Regulations (http://www.mef.edu.tr/icerikler/files/lisans_onlisans_yonetmelik%20(1.pdf)
|