Overall Educational Objective |
Upon completion of the course, students will be able to master the core principles of the politics of multiculturalism, as well as its main criticisms, and acquire the theoretical skills needed to make an informed judgment on these issues and be aware of the various ethical challenges and policy dilemmas surrounding the management of cultural diversity in our contemporary societies.
|
Course Description |
The course seeks to offer contextualized analytical and empirical insights into diversity and multiculturalism today. This course examines the theoretical and practical implications of diversity, focusing on the core principles of the politics of multiculturalism and how political institutions at various levels have responded to it as well as the main criticisms levied against it. The course takes a comparative and transnational perspective, aiming to explain how and why policies related to identity and group rights vary across countries and issue areas. Politics in pluralist democracies has increasingly become dominated by claims for recognition on the part of minority groups, divided along the axes of race, ethnicity, gender, and sexuality. The experiences of liberal democracies with diversity will be one of the main focuses of the course. However, we will also discuss how states and societies beyond pluralist democracies cope with multiculturalism. This is a reading-intensive course. We will read the key texts by leading scholars who put forward different perspectives to develop critical thinking. We will seek to go back and forth between theoretical approaches to multiculturalism, and empirical analyses of what works and what does not. We will draw upon different social sciences, from political science, political theory, anthropology, sociology, and economics. Significant attention will be given to the question of immigration and its impact on modern societies, as migrants’ transnational activism, claims-making and participation pose challenges to migrant-receiving societies.
The study of multiculturalism and diversity does not just entail the study of difference, but also inequality, discrimination, and exploitation. This course by focusing on recent normative orientations to diversity, like multiculturalism, impartiality, intersectionality, recognition, redistribution, and feminism, will be making a case for the primacy of rights, irrespective of cultural, religious, racial, gender-based, socio-economic, or any other discerning variables.
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Sınav,Ödev,Derse Katılım
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Derse Katılım
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
Ödev,Derse Katılım
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Sınav,Ödev
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Sınav,Ödev
|
Hafta |
Konu |
1) |
Hafta I. Derse Kısa Bir Giriş
Ders materyalinin ve tartışma konularının kapsamı, amacı ve günümüzdeki hakim tartışmalarla ilgisi |
2) |
Hafta II. Bir Kamu Politikası Felsefesi Olarak Çokkültürlülük
Çok kültürlülük nedir? Kamu felsefesi olarak nasıl ortaya çıktı? Çok kültürlülüğün politikası nedir? Çeşitliliğin yönetilmesinde klasik liberal yaklaşımdan nerede ve nasıl sapılıyor? Kültürel hoşgörü, ırkçılık karşıtlığı, çok ulusluluk ve yerli halkların ve diğer azınlıkların haklarıyla ilişkisi nedir? Bu politikaların hangi gruplara yönelik olması amaçlanıyor? |
3) |
3. Hafta – Tanınma/Kimlik Politikası
Grup kimliği nedir? Kimlik siyaset ve politikayla alakalı olmalı mıdır? Adalet, gruba özgü hakların tanınmasını gerektirir mi? Gruplara göre farklılaştırılmış haklar, tüm vatandaşlar için eşitlik ve adalete yönelik liberal ve demokratik taahhütlerle çelişiyor mu? Toplumlar arasında kamusal yaşamda grup kimliğine yönelik farklı yaklaşımlar nelerdir?
|
4) |
Hafta IV – Çok Kültürlülük, Sömürge Sonrası Miraslar ve Irk
Sömürge tarihinin kalıcı siyasi, sosyo-ekonomik ve psikolojik etkileri nelerdir? Postkolonyal teori ile çokkültürlülük arasındaki karmaşık ilişki nedir? Postkolonyal çalışmalar bize küreselleşme çağındaki güç ilişkilerini anlamamız için gerekli araçları sağlıyor mu? Farklılıklara değer vermeye çalışırken çokkültürlülük ırk özcülüğünü güçlendirir mi? Irk, etnik köken, benlik duygusu ile bireyin ve grup kimliğinin gelişimi arasındaki ilişki nedir? Irkçılığa karşı mücadelede çokkültürlülük neler sunabilir? |
5) |
V. Hafta – Çok Kültürlülük ve Cinsiyet Eşitliği
Çok kültürlülük ile toplumsal cinsiyet eşitliği arasında ortaya çıkan çatışmalar nelerdir? Azınlık grupları, içinde bulundukları toplumlar gibi cinsiyetlendirilmiş midir? Grup hakları potansiyel olarak anti-feminist midir? Çok kültürlülük LGBTQ+ haklarını tehdit ediyor mu? Çok kültürlülük siyaseti LGBTQ+ haklarını içeriyor mu? |
6) |
VI. Hafta – Küreselleşme, Ulus-ötesi Göç ve Çeşitlilik
Dünya daha göçmen ve çeşitli hale geldi mi? Temel küresel göç eğilimleri nelerdir? Önümüzdeki dönemde insan hareketliliğini şekillendirmesi muhtemel konular nelerdir? Ulus-ötesi göç çalışmaları bize çeşitliliği anlamanın yeni yollarını sağlayabilir mi? Çeşitli ve yoğun ulus-ötesi sosyal alanların göçmenlere sunduğu fırsatlar nelerdir? |
7) |
Hafta VII – Karmaşık Vatandaşlıklar
Bu küresel hareketlilik çağında vatandaşlık ne anlama geliyor? Aidiyetle nasıl bir ilişkisi var? Bir kişi o ülkenin vatandaşı olmadan o ülkeye “ait” olabilir mi? Veya belli bir ülkenin vatandaşlığına sahip olup yine de oraya ait olmadığını hissedebilir miyiz? Çok kültürlülük bu ilişkiye nasıl etki ediyor? |
8) |
Hafta VIII – Göçmen Entegrasyon Modelleri
Göçmen entegrasyonu nedir? Bunu nasıl tanımlayacağız ve kimi ilgilendiriyor? Asimilasyoncu ve çok kültürlü entegrasyon modelleri arasındaki temel farklar nelerdir? Göçmenlerin entegrasyonu açısından kültürün ulusötesi olmasının politika sonuçları nelerdir? Çok kültürlü entegrasyon modelleri yeterli mi? Çok kültürlü ve ulus sonrası perspektiflerden asimilasyon ve vatandaşlık konularına yenilenmiş bir vurguya doğru dönüşü nasıl değerlendirmeliyiz? |
9) |
Hafta IX - Dini Çeşitliliğin Yönetimi
Talepleri ve katılımı harekete geçirmenin ve ilerletmenin yeni biçimleri ulusal vatandaşlık çerçevesinin ötesinde nasıl ortaya çıkıyor? Dini iddialarda bulunmanın değişen parametreleri nelerdir? Liberal demokrasiler kültürel ve dini farklılıklara nasıl uyum sağlıyor? Çok kültürlülük, medeniyet ve ifade özgürlüğü arasındaki gerilimler nelerdir? Rushdie olayı, Fransız fular olayı, karikatür tartışması, Hollandalı sinemacı Theo Van Gogh'un öldürülmesi ve Charlie Hebdo saldırısı gibi çok kültürlü çatışmaları yorumlamak ve tanımlamak için hangi kavramlar kullanılabilir? |
10) |
Hafta X – Batı Dışı Bağlamlarda Çokkültürlülük
Güneydoğu Asya ülkeleri Malezya, Singapur ve Endonezya'da kültürel çoğulculuğun mirası ve zorluğu nedir? Bu ülkeler, artan etnik ve dini çeşitlilik karşısında adalet ve katılımla ilgili yeni sorulara nasıl yanıt veriyor? |
11) |
Hafta XI. Çeşitlilik ve Kent
Göçmenler farklı coğrafi ölçeklerde aidiyet ilişkilerini müzakere ederken sınırların ötesinde vatandaşlığı nasıl uyguluyorlar? Şehirler ve kentsel mahalleler göçmenlere katılım fırsatları sağlıyor mu? Kentler ve mahalleler yerel/küresel ilişkilerde nasıl konumlanıyor? Pandemi, çok kültürlü ve küresel şehirlerde toplumsal eşitsizliğin ve ırkçılığın artmasına nasıl yol açtı?
|
12) |
Hafta XII. Türkiye'de Çokkültürlülük
Osmanlı İmparatorluğu etnik, dinsel ve dilsel çeşitliliği nasıl yönetiyordu? Osmanlı millet sistemi neydi? İmparatorluktan ulus devlete geçiş Türkiye'de çeşitlilik yönetimini nasıl etkiledi? Devlet, erken Cumhuriyet döneminden günümüze kadar Türkiye'deki etnokültürel ve dini çeşitliliği nasıl yönetti? Türkiye'deki başlıca azınlık grupları nelerdir? Türkiye, küreselleşme, ulus-ötesileşme ve göç süreçleri nedeniyle artan çeşitliliğin ortaya çıkardığı yeni zorluklara nasıl yanıt veriyor? |
13) |
Hafta XIII. Çokkültürlülüğün Krizi?
Çokkültürlülük başarısız mı oldu? Çokkültürlü siyasete yönelik temel eleştiriler nelerdir? Özellikle Soğuk Savaş sonrası ve 11 Eylül sonrası dönemde paradigmanın karşılaştığı çeşitli zorluklar nelerdir? Neo-asimilasyoncu vatandaşlık ve aidiyet politikaları göçmenleri nasıl etkiliyor? Çokkültürlülük, giderek artan dışlayıcı ulus anlatılarının yarattığı zorluklara dayanabilecek mi?
Çokkültürlülüğün sınırları ve olanakları nelerdir? Çeşitlilik yanlısı güçleri harekete geçirebilecek ve popülizme verilen desteği azaltabilecek yeni anlatılar nelerdir? |
14) |
Hafta XIV. Çokkültürlülüğün Ötesinde
Çokkültürlülük ve çok kültürlü modellere çeşitli şekillerde meydan okunmuştur ve çoklu kimlikler, aşırı çeşitlilik, ulusötesilik ve küreselleşme ışığında revize edilmeleri gerekmektedir. Şu soruları yanıtlamaya çalışacağız: Çokkültürlülüğü çevreleyen değişen kamusal söylemler nelerdir? Yeni göç biçimlerinin özellikleri nelerdir ve bu yeni göç biçimleri çokkültürlü teorileri nasıl etkiledi? Tüm bu kalıplar post-çokkültürcülük olarak adlandırılabilecek şeye nasıl katkıda bulunuyor? |
15) |
Final Sınavları Dönemi |
16) |
Final Sınavları Dönemi |