School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 348
Course Title in English Qualitative Psychology
Course Title in Turkish Niteliksel Psikoloji
Language of Instruction EN
Type of Course Ters-yüz öğrenme
Level of Course Orta
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 146 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Research methods
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn what qualitative research in psychology means and how it differs from quantitative research, to learn to collect qualitative data and approach the data with a qualitative approach, and to become familiar with qualitative research methods frequently used in psychology.
Course Description This course aims to introduce the students what qualitative research design and data collection entail in psychology. Students are introduced to using techniques of observation and interviews to collect qualitative data and qualitative methodologies such as thematic analysis, grounded theory methodology, phenomenological methods, discursive psychology and discourse analysis. Students will be introduced how qualitative data is analysed in accordance with each methodology.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) nitel araştırmanın ne anlama geldiğini anlamak;
2) nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farkları değerlendirmek;
3) nitel veri toplamak;
4) farklı nitel yöntemler hakkında temel bilgi göstermek;
5) nitel verileri temel düzeyde analiz etmek.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Sınav
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. S Proje
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Sınav
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H Sınav
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. S Proje
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. N
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Proje
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Proje
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H Proje
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. S Proje
Prepared by and Date SENA CÜRE ACER , October 2024
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Spring
Name of Instructor Öğr. Gör. NESLİHAN ÇALIŞKAN

Course Contents

Hafta Konu
1) Nitel Psikolojiye Giriş
2) Nitel ve Nicel Araştırma Arasındaki Farklar
3) Nitel Araştırma Tasarımı ve Veri Toplama-Genel İlkeler
4) Nitel Araştırma Tasarımı ve Veri Toplama-Gözlemler
5) Nitel Araştırma Tasarımı ve Veri Toplama-Görüşmeler
6) Nitel Araştırma Tasarımı ve Veri Toplama-Süreç
7) ARA SINAV
8) İçerik ve Tematik Analiz-Veri ve Analiz
9) Temellendirilmiş Teori-Veri ve Analiz
10) Fenomenoloji-Veri ve Analiz
11) Söylemsel Psikoloji-Veri ve Analiz
12) Söylem Analizi-Veri ve Analiz
13) Öğrencilerin Araştırma Önerisi Sunumları
14) Öğrencilerin Araştırma Önerisi Sunumları
15) Final Sınav Dönemi
16) Final Sınav Dönemi
Required/Recommended ReadingsRequired Textbook: Willig, C. (2013). Introducing Qualitative Research in Psychology (3rd ed.). Maidenhead, England: Open University Press. Recommended Readings: Selected papers
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the lecture format. Students will be asked to collect their own data and be involved in data analysis during class. When different methologies are introduced the students will work on data provided by the instructor in pairs. For each methodology, the students will be required to discuss published articles in English in terms of research design and data collection.
Homework and ProjectsStudents will be asked to prepare and present their own qualitative research proposal. Their proposals will be evaluated by other students as well as the instructor.
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Uygulama 1 % 20
Projeler 1 % 40
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 20
TOTAL % 100
Course Administration acers@mef.edu.tr

Attendance at all classes is mandatory. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Students are expected to be actively involved in discussions in class. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: Law on Higher Education Art. 54

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 1 20 20
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 16 2 18
Total Workload 146
Total Workload/25 5.8
ECTS 6