School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | PSYC 354 | |||||
Course Title in English | Contemporary Psychotherapy Techniques | |||||
Course Title in Turkish | Modern Psikoterapi Teknikleri | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Lecture | |||||
Level of Course | Intermediate | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 145 hours per semester | |||||
Number of Credits | 6 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology |
|||||
Expected Prior Knowledge | Child and Adolescent Psychopathology or Adult Psychopathology | |||||
Co-requisites | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To become familiar with the clinical psychology, psychotherapy techniques, psychopathology and innovative methods in therapy sessions; to be able to understand and interpret case formulation and treatment plan via case study examples. | |||||
Course Description | This course aims to introduce the students to the innovative/contemporary psychotherapy techniques. Students are introduced to psychopathology, psychotherapy techniques and new technological methods for therapy sessions. | |||||
Course Description in Turkish | Bu ders, öğrencilere yenilikçi/modern psikoterapi teknikleri ile tanıştırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler psikopatoloji,psikoterapi teknikleri ve terapi seansı için kullunılan yeni teknolojik metodlar ile tanışacaklardır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Psikopatoloji ve değerlendirme bilgisine sahip olmak. 2) Vaka formülasyonunu analiz etmek ve kullanmak. 3) Vaka çalışmalarını değerlendirmek ve yeniden düşünmek. 4) Terapi seansı için yeni teknolojik yöntemleri anlamak. 5) Klinik beceri pratiğini bilmek. 6) Tedavi planları geliştirmek. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | S | Participation |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Participation |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Participation |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Participation |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | S | Participation |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Exam,Participation |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Participation |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Participation |
Prepared by and Date | SENA CÜRE ACER , December 2023 |
Course Coordinator | SENA CÜRE ACER |
Semester | Fall |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | |
2) | |
3) | |
4) | |
5) | |
6) | |
7) | |
8) | |
9) | |
10) | |
11) | |
12) | |
13) | |
14) | |
15) | |
16) |
Required/Recommended Readings | Hofmann, S. G. (2011). An introduction to modern CBT: Psychological solutions to mental health problems. John Wiley & Sons. Glanz, K., Rizzo, A. S., & Graap, K. (2003). Virtual reality for psychotherapy: Current reality and future possibilities. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 40(1-2), 55. Carlbring, P., Andersson, G., Cuijpers, P., Riper, H., & Hedman-Lagerlöf, E. (2018). Internet-based vs. face-to-face cognitive behaviour therapy for psychiatric and somatic disorders: an updated systematic review and meta-analysis. Cognitive Behaviour Therapy, 47(1), 1-18. Zur, O. (2012). TelePsychology or TeleMentalHealth in the digital age: The future is here. California Psychologist, 45(1), 13-15. Choi, N. G., Marti, C. N., Bruce, M. L., Hegel, M. T., Wilson, N. L., & Kunik, M. E. (2014). Six‐month post-intervention depression and disability outcomes of in‐home telehealth problem‐solving therapy for depressed, low‐income homebound older adults. Depression and anxiety, 31(8), 653-661. Hayward, M., Jones, A. M., Bogen-Johnston, L., Thomas, N., & Strauss, C. (2017). Relating Therapy for distressing auditory hallucinations: a pilot randomized controlled trial. Schizophrenia research, 183, 137-142. Murray, H, Merritt, C, Grey, N (2015). Clients’ experiences of returning to the trauma site during PTSD treatment: an exploratory study. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 43, 1–11. Rouf, K., Fennell, M., Westbrook, D., Cooper, M., & Bennett-Levy, J. (2004). Devising effective behavioural experiments. Oxford guide to behavioural experiments in cognitive therapy, 21-58. Fletcher, T. B., & Hinkle, J. S. (2002). Adventure based counselling: An innovation in counselling. Journal of Counseling & Development, 80(3), 277-285. Cohen-Mansfield, J. (2004). Nonpharmacologic interventions for inappropriate behaviours in dementia: a review, summary, and critique. Focus, 9(2), 361-308. Ochi, Y., Laksanasopin, T., Kaewkamnerdpong, B., & Thanasuan, K. (2017) Neurofeedback game for attention training in adults. In Biomedical Engineering, International Conference (BMEiCON), pp. 1-5. Karol, J. (2007). Applying a Traditional Individual Psychotherapy Model to Equine-facilitated Psychotherapy (EFP): Theory and Method. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 12(1), 77–90. https://doi.org/10.1177/1359104507071057 | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | This course will be in the lecture format. Before the lecture, students will be expected to read each week’s articles and chapters prior to that week’s lecture. I will explain contemporary psychotherapy techniques and psychopathology using clinical case studies examples. Following this, the student will discuss and evaluate new psychotherapy techniques on these case examples. Students will be expected to contribute to class discussions. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Case formulation and treatment plan | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | |||||||||||||||||||
Computer Use | |||||||||||||||||||
Other Activities | Classroom discussion, readings, videos, power-point etc. | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
acers@mef.edu.tr Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Uygulama | 1 | 10 | 1 | 1 | 12 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 6 | 1 | 1 | 8 | ||
Ödevler | 3 | 7 | 1 | 1 | 27 | ||
Total Workload | 145 | ||||||
Total Workload/25 | 5.8 | ||||||
ECTS | 6 |