School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 358
Course Title in English Addiction
Course Title in Turkish Bağımlılık
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Lecture
Level of Course Intermediate
Semester Bahar
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 143 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology
Expected Prior Knowledge Adult psychopathology or Child and adolescent psychopathology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To gain an understanding of the theoretical models of the etiology of addiction, existing treatments for addiction, and current controversies in the field of addiction research, and treatment.
Course Description This course will cover approaches, addressing neurobiological, behavioral, psychological, and social factors that influence addiction. Topics will include, epidemiology, etiology, diagnosis, and models of addiction, intervention and treatment approaches.
Course Description in Turkish Bu dersin ana odağı, bağımlılığı etkileyen nörobiyolojik, davranışsal, psikolojik ve sosyal faktörlerin anlaşılmasını sağlamaktır. Öğrencilere, bağımlılığın etiyolojisi, prognozu ve tedavi yöntemleri hakkında bilimsel temele dayanan bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. Edinilen bilgilerin pekiştirilmesi için öğrenciler sınıfta vaka örneklerini tartışacak ve dersin ilerleyen zamanında belirlenen makalelerin sunumlarını yapıp sınıf içi tartışmaları yöneteceklerdir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Madde kullanımı bozukluklarındaki temel tanımları ve sınıflamaları tanımlamak.
2) Madde kullanımı bozukluklarının başlangıcını, gelişimini ve sürdürülmesini anlamak.
3) Bağımlılığın etiyolojisini açıklayan çeşitli modelleri ve teorileri uygulamak.
4) Bağımlılığın teorik modelleri ile ilişkili bilimsel makaleleri değerlendirmek.
5) Sıkça kullanılan klinik değerlendirme araçlarını tanımlamak ve bunların tanı, tedavi planlaması ve tedavi sonuçlarındaki rolünü anlamak.
6) Tedavi yaklaşımlarını ve müdahaleleri tartışmak.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Exam
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. S Participation
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. H Participation
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. S Participation
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. S Participation
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Exam,Participation,Presentation
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H Presentation
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Presentation
Prepared by and Date SENA CÜRE ACER , December 2023
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Bahar
Name of Instructor Öğr. Gör. NAZ ŞANSAL

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsThere is no required textbook for this course but I will prepare the course materials using the textbooks below; Douaihy, A., & Daley, D. C. (2013). Substance Use Disorders. New York: Oxford University Press. Levinthal, C. F. (2013). Drugs, Behaviour & Modern Society (8th edition). New Jersey: Pearson Education. Rosenberg, K. P., & Feder, L. C. (Eds.). (2014). Behavioral Addictions: Criteria, Evidence, and Treatment. Academic Press. Thombs, D. L., & Osborn, C. J. (2019). Introduction to Addictive Behaviors (5th edition). New York: Guilford Publications. West, R. & Brown, J. (2013). Theory of Addiction. Oxford: John Wiley & Sons. Scientific articles will be assigned to introduce students to reading in the profession and discipline.
Teaching MethodsI will deliver course materials on a weekly basis, and elaborate lectures with relevant articles and case examples. I am also going to ask questions to initiate class discussions for students to be able to internalize newly acquired information and integrate them with their personal experiences.
Homework and ProjectsEach week, number of students will be presenting an allocated article and coordinating a discussion about it. All students will be asked to read the articles and prepare discussion questions prior to presentations. Articles will be discussed based on their research methodology and theoretical background, helping students extend their knowledge about various topics in addiction research.
Laboratory Work-
Computer Use-
Other ActivitiesStudents are expected to contribute each week’s class discussion.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 10
Sunum 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration acers@mef.edu.tr

Attendance and participation are an essential part of this course. Students are expected to arrive classes on time and stay until the end of the lecture. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. All assignments should be individually prepared unless I assign students into groups. Late assignments will not be accepted. Students must provide legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. Make-up exams might be in a different format compared to midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitments of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examination is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Sunum / Seminer 1 8 3 11
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Final 1 20 2 22
Total Workload 143
Total Workload/25 5.7
ECTS 6