School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 359
Course Title in English Art Therapy
Course Title in Turkish Sanat Terapisi
Language of Instruction EN
Type of Course Lecture
Level of Course Başlangıç
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 160 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 302 - Clinical Psychology
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Clinical psychology or Child and adolescent psychopathology
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective The art therapy course aims to introduce students to art therapy. Throughout the course, students will become familiar with various art therapy techniques and theories and will engage in several practical applications. They will have opportunities to reflect on art therapy and create art projects that support their personal awareness and growth. They will also learn about ethical art therapy practice and how they can progress in this field.
Course Description The course aims to familiarize students with art therapy. Students will be introduced to different techniques, approaches and applications of art therapy. The course aims to teach them ethical practice and create for them a space for personal growth and awareness. Throughout the course there will be opportunities to think about, experience and implement art therapy.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Sanat terapisi temel kavramlarını anlamak.
2) Yaratıcılığın nasıl işlediğini anlamak.
3) Sağaltım belgeleri oluşturmak.
4) Kişisel büyümeyi kolaylaştırmak için temel yaratıcılık ve sanat etkinliklerini uygulamak.
5) Sanat malzemelerinin doğasını anlamak ve belirli malzemelerin sonuç üzerindeki etkisini bilmek.
6) Sanat çalışmalarına yanıt vermek.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. S Derse Katılım
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. S Ödev
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. H Ödev,Derse Katılım
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H Ödev,Derse Katılım
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H Derse Katılım
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. S Ödev,Sunum
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. N
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. H Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H Ödev,Sunum,Proje
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. S Ödev
Prepared by and Date SENA CÜRE ACER , March 2022
Course Coordinator MERVE CAN
Semester Fall
Name of Instructor Öğr. Gör. SUZİ AMADO

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş
2) Kişi Merkezli Terapist Olmak Üzerine
3) Dışavurumcu sanat terapisi nedir?
4) Duygusal İlk Yardım
5) Farklı yöntemlerin kullanılması.
6) Temenos: Tedavi Alanındaki Kutsal Alan
7) Mandalanın ve Müziğin Kullanımı
8) Anlatı Terapisi
9) Anlatı Sanat Terapisi
10) İyileştiren Dokümanlar Yaratmak
11) Sanatçıyla Tanışın!
12) Sunumlar ve Sergi Hazırlıkları
13) Sanat sergisi ve Genel Bakış
14) Kapatma
15) Final Sınavları Dönemi
16) Final Sınavları Dönemi
Required/Recommended ReadingsThe course will have a reader that involves parts of some of the books. Corey, G. (2017). Theory and practice of counseling and psychotherapy. Boston: Cengage Learning. Davenport, L. (2009). Healing and transformation through self-guided imagery. Berkeley: Celestial Arts. Denborough, D. (2008). Collective narrative practice: responding to individuals, groups, and communities who have experienced trauma. Adelaide, S. Aust.: Dulwich Centre Publications. Malchiodi, C. A. (2004). Handbook of art therapy. New York, NY, etc.: The Guilford Press. Rogers, N. (2000). The creative connection: expressive arts as healing. Ross-on-Wye: PCCS Books. Morgan, A. (2002). What is narrative therapy?: an easy-to-read introduction. Adelaide, Australia: Dulwich Centre Publications.
Teaching MethodsInstructional strategy and expectations for both students and instructional staff that follow from this. Student work modes (independently and/or in teams). Any work with the outside community – geographic or industry sector.
Homework and ProjectsStudents will prepare an art show. Students will prepare art projects and reflect on them. Students will make presentations
Laboratory WorkNone
Computer UseSome presentations
Other ActivitiesStudents are expected to visit an art show outside class times. Students are also expected to do art projects outside class time
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 20
Sunum 2 % 20
Projeler 1 % 30
Rapor Teslimi 5 % 30
TOTAL % 100
Course Administration amados@mef.edu.tr

email for office hours *It is essential for you to do the assigned reading before class; so that we would not waste our time by getting you acquainted with the terminology of that reading. *You are expected to come to class on time, please be considerate about punctuality. After 15 minutes, you will not be accepted in the classroom. *Exams: You are responsible for all the materials discussed in the class together with the assigned chapters from the book. You are responsible for all the materials in the chapters covered in class even if they were not mentioned in the class. *Please submit all your written assignments as hard copy unless it is asked in soft copy. *As a matter of courtesy to your classmates and the instructor, please turn off your mobile phones, pads and any electronic devices that make noise. *You are not allowed to record classes *You may drink but not eat in the classroom. *Ethic problems (cheating, plagiarism…etc) will not be tolerated in this course. *It is your responsibility to follow the requirements and schedule of assignments. I will explain them in class but not respond to emails about content and schedule that I explained in class. *I will go over my email policy in the first class, too. *This class also aims to develop the skills of empathy and non-judgmentalism. It is important that we are aware of the way we approach each other. Insulting each other is not acceptable. We will all do our best to not react in judgmental ways. Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 3 3 2 112
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 1 10 10
Rapor Teslimi 7 3 1 28
Total Workload 160
Total Workload/25 6.4
ECTS 6