School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code POLS 334
Course Title in English Food, Politics and Society
Course Title in Turkish Gıda, Siyaset ve Toplum
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 2
Estimated Student Workload 120 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To grasp a multi-disciplinary perspective of contemporary realm of food and politics
Course Description Food is central to our daily lives, yet it is often only considered of peripheral interest to the study of politics and society. In fact, culinary traditions have been a focal point of modern social theory since the beginning of industrial revolution. From Adam Smith to Mary Douglas, major thinkers have used key concepts such as identity, exchange, culture and class to explain the modern food system and incorporated food systems as a product of major political interests. This course offers political, economic and sociological approaches and examines food in relation to several topics including identity, politics, global institutions, and social inequalities. It questions how global/local politics and what we eat is related by placing food at the center of the debate. Embracing an interdisciplinary approach, Food, Politics and Society aims to provide the students with both theoretical and case-based issues related to contemporary realm of politics of food in which not only sociologist and political scientists but also policy-makers, economists, environmentalists, civil society platforms seek to contribute.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Gıda ve politika bağlamında teorik çerçeveyi anlamak.
2) Gıda politikalarını, siyaset bilimi, sosyoloji ve politik ekonomi dahil olmak üzere disiplinlerarası bir bakış açısıyla tartışmak.
3) Teorik çerceveyi güncel örneklerle destekleyebilmek
4) Gıda ile ilgili konulara daha fazla ilgi göstermek ve günlük yaşamlarında gıda ve politika ilişkisiyle etkileşimde bulunmak.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi.
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama.
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği.
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği.
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği.
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği.
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği.
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği.
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. N
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. H Sınav
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. H Sınav
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. N
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. N
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. S Ödev
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. H Ödev
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. S
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. H Sınav
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. S Sınav
Prepared by and Date ANNA MARIA BEYLUNİOĞLU , January 2024
Course Coordinator CANSU GÜLEÇ
Semester Fall
Name of Instructor Öğr. Gör. ANNA MARIA BEYLUNİOĞLU

Course Contents

Hafta Konu
1)
1) Yemek Politiktir: Bir Giriş, Ders Genel Bakışı
2) Yemek ve Kimlik (I): Sınıf ve Cinsiyet
3) Yemek ve Kimlik (II): Milliyetçilik ve Din
4) Yemek ve Toplumsal Değişim
5) Yemek, Devlet ve İktidar (Menüde Diplomasi Projesi Ülke Seçimleri İçin Son Teslim Tarihi %5)
6) Gastro diplomasi
7) Yiyecek ve Glokalizasyon
8) MENÜDE DİPLOMASİ – GRUP TARTIŞMASI
9) Gıda Egemenliği ve Gıdanın Politik Ekonomisi (Araştırma Makalesi Konularının Teslim Tarihi – %5)
10) Yemek ve Çevre Siyaseti
11) Yemek, Açlık, Eşitsizlikler
12) Küresel Politik Gıda Trendleri: İsraf Etme, Vejetaryenlik, Yavaş Gıda… vb.
13) Filmlerde Yiyecek, Politika ve Toplumun İzini Sürmek
14) Kapanış / Genel Değerlendirme
15) Final sınav haftası
16) Final sınav haftası
Required/Recommended Readings- Dursteler, E. (2012). Food and Politics. In Kenneth Albala (Ed.), A Cultural History of Food, The Renaissance, c. 1300-1600 (pp. 83 100). Oxford: Berg. - Lupton, Deborah (1996 ) “Theoretical Perspectives on Food and Eating” in Food, Body and the Self, pp.1-27 - Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste . Routledge & Kegan Paul Ltd. pp.169-225 - Counihan, Carole (1998), “Introduction – Food and Gender: Identity and Power” in Counihan, Carole, Steven Kaplan (Eds), Food and Gender: Identity and Power. New-York: Routledge, pp. 1-11. - Colas, Edwards, Levi & Zubaida (2018), “Identity: Nationalism, Ethnicity, and Religion” in Food, Politics, and Society : Social Theory and the Modern Food System, University of California Press. - Priscilla Parkhurst Ferguson (2010) “Culinary Nationalism” Gastronomica, Vol. 10, No. 1, pp. 102-109 - Ranta, Ronald (2015) “Food and Nationalism: From Fois Gras to Hummus” World Policy - Amy E. Guptill, Denise A. Copelton, Betsy Lucal, (2012), “Food and Social Change” in Food and Society: Principles & Paradoxes, Polity. - M. Jahi Chappel (2015) “Global Movements for Food Justice” in Ronald J. Herrding (Ed.), The Oxford Handbook of Food, Politcs and Society, Oxford UniversityPress. (kalan kısmı food sovereignty, state and power) - David Sutton, Nefissa Naguib, Leonidas Vournelis & Maggie Dickinson (2013) “Food and Contemporary Protest Movements”, Food, Culture & Society, 16:3, 345-366. - Sydney Mintz (1996), “Food and its relation to concepts of power” in Tasting Food, Tasting Freedom, Beacon Press. - Nir Avieli & Rafi Grosglik (2013) “Food and Power in the Middle East and the Mediterranean”, Food, Culture & Society, 16:2, 181-195, - Alison Hope Alkon (2014), “Food Justice and the Challenge to Neoliberalism”, Gastronomica, Vol. 14, No. 2, pp. 27-40 - Colas, Edwards, Levi & Zubaida (2018), “Consumption: Media, the Domestic Economy, and Celebrity Chefs” , Food, Politics, and Society : Social Theory and the Modern Food System, University of California Press. - Michelle Phillipov (2018), “Introduction: Thinking with media: margins, mainstreams and the media politics of food” in Michell Phillipov & Katherine Kirkwood (eds), Alternative Food Politics: From the Margins to the Mainstream. Routledge. - Sam Chapplle-Sokoll, (2013) “Culinary Diplomacy: Breaking Bread to Win Hearts and Minds.” The Hague Jourrnal of Diplomacy, 161--83. - Ruth Oldenziel (2009), “Exporting the American Cold War Kitchen: Challenging Americanization, Technological Transfer, and Domestication” in Ruth Oldenziel & KarinZachmann (eds) Cold War Kitchen, Massachusetts Institute of Technology. - Ari Ariel (2012), “The Hummus Wars” Gastronomica, Vol. 12, No. 1, pp. 34-42 - James Farrer (2015) “Introduction: Travelling Cuisines in and Out of Asia: Toward a Framework for Studying Culinary Globalization.” In James Farrer (Ed.) The Globalization of Asian Cuisines, Palgrave Macmillan. - Colas, Edwards, Levi & Zubaida (2018), “Exchange: The Columbian Exchange and Mercantile Empires ” , Food, Politics, and Society : Social Theory and the Modern Food System, University of California Press - Editorial (2017) “Ethnic foods and globalization” Journal of Ethnic Food. - Colas, Edwards, Levi & Zubaida (2018), “Political Economy: The Global Food System ” , Food, Politics, and Society : Social Theory and the Modern Food System, University of California Press - Ben Fine (1994), “Towards a Political Economy of Food” Review of International Political Economy, Vol. 1, No. 3, pp. 519-545. - Hardin. 1995 (1968). ‘The Tragedy of the Commons’, in Conca, Alberty and Dabelko (eds.), Green Planet Blues, p. 38-45. - Ophuls.1995 (1974). ‘The Scarcity Society’, in Conca, Alberty and Dabelko (eds), Green Planet Blues: p. 63-69 - Amy E. Guptill, Denise A. Copelton, Betsy Lucal.(2012). “Food Access: Surplus and Scarcity” in Food and Society: Principles & Paradoxes, Polity, - Eric B. Ross (1998) “False Premises, False Promises: Malthusianism and the Green Revolution” in The Malthus Factor: Poverty, Politics and Population in Capitalist Development New York: Zed Books, pp. 137-162 - Jennifer Clapp and Caitlin Scott. (2018) “The Global Environmental Politics of Food” Global Environmental Politics 18:2 - Elizabeth Royte (2016), “Waste not Want not” National Geographic 229(3). - Global Nutrition Report 2016, “From Promise to Impact: Ending Malnutrition by 2030,” Summary only. Download at https://www.ifpri.org/publication/global-nutrition-report-2016-promise-impact-ending-malnutrition-2030 - Remarks by the President at White House Summit on Global Development, July 20, 2016. https://www.whitehouse.gov/the-press-office/2016/07/20/remarks-president-white-house-summit-global-development - The Meaning of Food – PBS Documentary (2004) (Suggested) - Food, Inc. (movie-suggested) – Movie (200
Teaching MethodsLecture with expectation from students to actively contribute to class discussion. Response papers will urge students to take part in classroom discussion. takım çalışması gerekmektedir.
Homework and Projects1 mini project and 2 response papers
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 25
Projeler 1 % 45
Ara Sınavlar 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration beylunioglua@mef.edu.tr
0212 395 36 00
Attendance and active participation are required. There would be no late presentations and make up exams unless medical report provided. MEF university values academic integrity. Therefore, all students must understand the meaning and consequences of cheating, plagiarism and other academic offences under the code of student conduct and disciplinary procedures The University requires honesty of all its members in their academic work. Students are also expected to strictly adhere to the following rules and regulations regarding academic honesty. Plagiarism and cheating constitute major violations of academic honesty. Plagiarism is the failure to acknowledge the source of information gathered in the preparation of class and written work. Submitting papers of others as your own, using sentences or paragraphs from another author without the proper acknowledgement of the original author, insufficient acknowledgement of the consulted works in the bibliography, all constitute plagiarism. Copying work from others or giving and receiving answers/information during exams either in written or oral form constitutes cheating. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YOK Disciplinary Regulation. Within the framework of MEF University's Artificial Intelligence Policy, it is aimed to integrate artificial intelligence into educational processes and promote its ethical use. The full text of the policy document can be accessed here:https://www.mef.edu.tr/tr/duyurular/mef-universitesi-yapay-zeka-politikasi-v2-yayimlandi

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 1 10 1 11
Ara Sınavlar 1 8 3 11
Total Workload 120
Total Workload/25 4.8
ECTS 5