School/Faculty/Institute Faculty of Law
Course Code HUM 113
Course Title in English Introduction to Film Analysis
Course Title in Turkish Introduction to Film Analysis
Language of Instruction EN
Type of Course Lecture
Level of Course Intermediate
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 98 hours per semester
Number of Credits 4 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective One incomplete sentence written from a student-centered learning point of view. Never for the course to cover, introduce, teach. Always to learn, to understand, to learn the skills to… develop critical thinking
Course Description This course aims to introduce critical approaches to film analysis, identify main concepts and discussions in film studies, and interpret the filmic text in relation to the social, cultural, and political context. Throughout the semester, students will acquire the key skills to recognize the basic components of film language, to analyze film, and to develop interdisciplinary approaches and critical thinking. Within the scope of this course, the narrative and stylistic elements of the film form will be covered, basic film theories will be introduced, and critical analysis of the films will be discussed. An interactive lecture will be provided in the week’s texts and films. The example scenes will be screened every week along with the texts.
Course Description in Turkish Bu ders film analizinde temel yaklaşımları tanıtmayı, film çalışmalarındaki başlıca kavram ve tartışmalara işaret etmeyi ve filmleri sosyal, kültürel ve politik bağlamıyla birlikte yorumlamayı amaçlar. Dönem boyunca, öğrenciler film dilinin temel unsurlarını tanıma, bir filmi analiz etme, disiplinlerarası yaklaşım ve eleştirel düşünce geliştirme becerileri kazanacaklardır. Dersin kapsamını film formunun anlatısal ve biçimsel özellikleri, temel film teorileri ve filmlerin analizi üzerine tartışmalar oluşturmaktadır. Haftanın filmi ve metinleri üzerinden interaktif bir ders sağlanacaktır. Her hafta metinlerle birlikte örnek sahne gösterimleri yapılacaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Düşünmede disiplinler arası ve eleştirel bir bakış açısı geliştirmek
2) Başlıca film analizi yöntemlerini tanımlamak ve kullanmak
3) Sinemasal görüntünün temel bileşenlerini tanır ve yorumlar
4) Film çalışmaları ile ilgili kavramlar aracılığıyla filmleri anlamak
5) Sosyal, kültürel ve politik bağlamı filmsel temsiller üzerinden eleştirel bir şekilde tartışabileceklerdir.
6) Film dilini yorumlayarak eleştirel bir film analizi yazmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date , January 2024
Course Coordinator AKTS1
Semester Fall
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1) Ders Tanıtımı - Ders Programının Gözden Geçirilmesi
2) Film Çalışmalarına Giriş
3) Film Formu - Sinematik Anlatı Formu
4) Mizansen
5) Filmde Biçembilim
6) Sinematografi
7) Düzenleme
8) Ses
9) Film Türleri ve Sinematik Konvansiyonlar
10) Sözleşmelere Meydan Okumak: Alternatif Perspektifler
11) Film Tarihi
12) Film Kuramları: Klasikten Çağdaşa
13) Çağdaş Film Kültürleri
14) Çağdaş Türkiye Sineması
15) Film Analizi Yazmak
Required/Recommended Readings-Required: Timothy Corrigan and Patricia White, Studying Film: Culture, Practice, Experience in The Film Experience: An Introduction 3rd Edition -Required: David Bordwell and Kristin Thompson, “Narrative Form” in Film Art: An Introduction 11th Edition -Required: David Bordwell and Kristin Thompson, “The Shot: Mise-en-Scène” in Film Art: An Introduction -Recommended: Timothy Corrigan and Patricia White, “Exploring a Material World: Mise-en-Scène” in The Film Experience: An Introduction -Required: David Bordwell and Kristin Thompson, “The Shot: Cinematography” in Film Art: An Introduction -Recommended: Timothy Corrigan and Patricia White, “Framing What We See: Cinematography” in The Film Experience: An Introduction -Required: David Bordwell and Kristin Thompson, “The Relation of Shot to Shot: Editing” in Film Art: An Introduction -Recommended: Louis Giannetti, “Editing”, in Understanding Movies -Recommended: Lucy Fischer, “Film Editing” in A Companion to Film Theory Ed. Toby Miller and Robert Stam -Recommended: Marilyn Fabe, “The Art of Montage: Sergei Eisenstein’s The Battleship Potemkin”, in Closely Watched Films: An Introduction to the Art of Narrative Film Technique -Required: David Bordwell and Kristin Thompson, “Sound in the Cinema” in Film Art: An Introduction -Recommended: Louis Giannetti, “Sound”, in Understanding Movies -Recommended: Timothy Corrigan and Patricia White, “Listening to the Cinema: Film Sound” in The Film Experience: An Introduction -Required: David Bordwell and Kristin Thompson, “Film Genres” in Film Art: An Introduction -Recommended: Marilyn Fabe, “Auteur Theory and the French New Wave: François Truffaut’s The 400 Blows” in Closely Watched Films: An Introduction to the Art of Narrative Film Technique -Recommended: David Bordwell and Kristin Thompson, “The French New Wave” in Film Art: An Introduction -Recommended: Timothy Corrigan and Patricia White, “Auteur Theory” in The Film Experience: An Introduction -Required: David Bordwell and Kristin Thompson, “Historical Changes in Film Art: Conventions and Choices, Tradition and Trends” in Film Art: An Introduction -Recommended: Timothy Corrigan and Patricia White, “History and Historiography: Hollywood and Beyond” in The Film Experience: An Introduction -Required: David Bordwell and Kristin Thompson, “Reading about Film: Critical Theories and Methods” in Film Art: An Introduction -Recommended: James Monaco, “Film Theory: Form and Function” in How to Read A Film -Required: Timothy Corrigan and Patricia White, “Contemporary Film Cultures” in The Film Experience: An Introduction -Required: Asuman Suner, “Introduction” in New Turkish Cinema: Belonging, Identity, Memory -Recommended: Tage T.E. Luxembourgeus and Mumin Baris, The New Wave in Turkey’s Cinema -Required: Timothy Corrigan and Patricia White, “Writing a Film Essay: Observations, Arguments, Research, and Analysis” in The Film Experience: An Introduction
Teaching MethodsI will provide a lecture on the week’s texts and films, then put forward some observations and comments that generate discussion and critical thinking. Students are expected to be ready to discuss the materials. Most of the time, students will work independently, but there may also be group activities such as scene analyses.
Homework and Projects
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
TOTAL %
Course Administration

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 70
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 16 2 18
Total Workload 98
Total Workload/25 3.9
ECTS 4