School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | PSYC 349 | ||||
Course Title in English | Intergroup Relations | ||||
Course Title in Turkish | Gruplararası İlişkiler | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 139 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
PSYC 106 - Introduction to Social Psychology |
||||
Expected Prior Knowledge | Introduction to Social Psychology | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn to apply relevant concepts and theories in intergroup relations and prejudice and to discuss essentials of the topic such as: why are people prejudiced? How do prejudice and discrimination manifest themselves (e.g., in organizations)?; to learn to understand and critique empirical articles published in highly acclaimed psychology journals. | ||||
Course Description | The main goal of this course is giving insight into the causes and consequences of intergroup behaviour, with an emphasis on prejudice and discrimination. Students are introduced to fundamental concepts in the relation between groups, learning the concept of stereotyping and how this can be consequences with discrimination and prejudice. | ||||
Course Description in Turkish | Bu dersin temel amacı, önyargı ve ayrımcılığa vurgu yaparak, gruplar arası davranışın nedenleri ve sonuçları hakkında fikir vermektir. Öğrenciler, gruplar arasındaki ilişkide temel kavramlara tanıtılır, stereotipleme kavramını öğrenir ve bunun ayrımcılık ve önyargı ile nasıl sonuç doğurabileceğini öğrenirler. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) grup içi ilişkilerin temel alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi göstermek; 2) grup içi ilişkilerin incelenmesinin temelini oluşturan çeşitli teorik ve ampirik bakış açılarını göz önünde bulundurarak eleştirel düşünme konusunda entelektüel beceri sergilemek; 3) grup içi ilişkilere ilişkin teorik ve ampirik literatürü eleştirel olarak değerlendirmek; 4) teorik modelleri gerçek yaşamdaki sosyal bağlamlara uygulamak. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Participation |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Participation |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Exam,Participation |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | H | Exam,Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Exam |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Participation |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Participation |
Prepared by and Date | AYCA AKSU , March 2022 |
Course Coordinator | SENA CÜRE ACER |
Semester | Spring |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Sosyal Kimlik ve Dersin Temel Kavramları |
3) | Sosyal Kategorizasyon, Stereotipleme |
4) | Önyargılar ve Ayrımcılık |
5) | Damgalanmış Gruplar ve Çağdaş Önyargılar |
6) | İdeoloji, Eşitsizlik ve Gruplararası İlişkiler |
7) | Duygular ve Gruplararası İlişkiler |
8) | Gözden Geçirme ve ARA SINAV |
9) | Dil ve Etki |
10) | Önyargı ve Ayrımcılığın Sonuçları: Gruplar Arası Çatışma ve Şiddet, İnsanlıktan Çıkarma |
11) | Çoklu kimlikler, önyargı ve kolektif eylem |
12) | Gruplar arası ilişkileri değiştirmek: Önyargıyı, eşitsizliği ve çatışmayı azaltmak I |
13) | Gruplar arası ilişkileri askıya almak: Önyargıyı, eşitsizliği ve çatışmayı azaltmak II |
14) | Gözden Geçirme |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Required/Recommended Readings | Required Textbook: Kite, M., Whitley, Jr., B. (2016). Psychology of Prejudice and Discrimination. New York: Routledge. There will also be a set of required readings from Psychological Science. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | This course will be taught entirely in the flipped learning format. During class time, students will be asked and encouraged to take active role with in-class activities and discussion topics. Following this, students will be asked to discuss the empirical articles in English with the help of the instructor. Each week, a number of students will be responsible to create discussion questions regarding the article and the articles will be discussed based on their research methodology and theoretical background. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Students will be asked to coordinate one of the discussion sessions of the course based on the assigned required reading of an article published in Psychological Science. They will be asked to read the articles and prepare discussion questions prior to the discussion class. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | |||||||||||||||||||
Computer Use | |||||||||||||||||||
Other Activities | Students will be asked to read each week’s book chapter and article prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings as well as various videos and real-life samples. | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
aksua@mef.edu.tr Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Uygulama | 1 | 8 | 3 | 11 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 139 | ||||||
Total Workload/25 | 5.6 | ||||||
ECTS | 6 |