School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 349
Course Title in English Intergroup Relations
Course Title in Turkish Gruplararası İlişkiler
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 139 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 106 - Introduction to Social Psychology
Expected Prior Knowledge Introduction to Social Psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn to apply relevant concepts and theories in intergroup relations and prejudice and to discuss essentials of the topic such as: why are people prejudiced? How do prejudice and discrimination manifest themselves (e.g., in organizations)?; to learn to understand and critique empirical articles published in highly acclaimed psychology journals.
Course Description The main goal of this course is giving insight into the causes and consequences of intergroup behaviour, with an emphasis on prejudice and discrimination. Students are introduced to fundamental concepts in the relation between groups, learning the concept of stereotyping and how this can be consequences with discrimination and prejudice.
Course Description in Turkish Bu dersin temel amacı, önyargı ve ayrımcılığa vurgu yaparak, gruplar arası davranışın nedenleri ve sonuçları hakkında fikir vermektir. Öğrenciler, gruplar arasındaki ilişkide temel kavramlara tanıtılır, stereotipleme kavramını öğrenir ve bunun ayrımcılık ve önyargı ile nasıl sonuç doğurabileceğini öğrenirler.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) grup içi ilişkilerin temel alanlarına ilişkin ileri düzeyde bilgi göstermek;
2) grup içi ilişkilerin incelenmesinin temelini oluşturan çeşitli teorik ve ampirik bakış açılarını göz önünde bulundurarak eleştirel düşünme konusunda entelektüel beceri sergilemek;
3) grup içi ilişkilere ilişkin teorik ve ampirik literatürü eleştirel olarak değerlendirmek;
4) teorik modelleri gerçek yaşamdaki sosyal bağlamlara uygulamak.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Exam
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. S Participation
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. S Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. S Participation
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Exam,Participation
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. H Exam,Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Exam
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Participation
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Participation
Prepared by and Date AYCA AKSU , March 2022
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Spring
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş
2) Sosyal Kimlik ve Dersin Temel Kavramları
3) Sosyal Kategorizasyon, Stereotipleme
4) Önyargılar ve Ayrımcılık
5) Damgalanmış Gruplar ve Çağdaş Önyargılar
6) İdeoloji, Eşitsizlik ve Gruplararası İlişkiler
7) Duygular ve Gruplararası İlişkiler
8) Gözden Geçirme ve ARA SINAV
9) Dil ve Etki
10) Önyargı ve Ayrımcılığın Sonuçları: Gruplar Arası Çatışma ve Şiddet, İnsanlıktan Çıkarma
11) Çoklu kimlikler, önyargı ve kolektif eylem
12) Gruplar arası ilişkileri değiştirmek: Önyargıyı, eşitsizliği ve çatışmayı azaltmak I
13) Gruplar arası ilişkileri askıya almak: Önyargıyı, eşitsizliği ve çatışmayı azaltmak II
14) Gözden Geçirme
15) Final Sınav Dönemi
16) Final Sınav Dönemi
Required/Recommended ReadingsRequired Textbook: Kite, M., Whitley, Jr., B. (2016). Psychology of Prejudice and Discrimination. New York: Routledge. There will also be a set of required readings from Psychological Science.
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped learning format. During class time, students will be asked and encouraged to take active role with in-class activities and discussion topics. Following this, students will be asked to discuss the empirical articles in English with the help of the instructor. Each week, a number of students will be responsible to create discussion questions regarding the article and the articles will be discussed based on their research methodology and theoretical background. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class.
Homework and ProjectsStudents will be asked to coordinate one of the discussion sessions of the course based on the assigned required reading of an article published in Psychological Science. They will be asked to read the articles and prepare discussion questions prior to the discussion class.
Laboratory Work
Computer Use
Other ActivitiesStudents will be asked to read each week’s book chapter and article prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings as well as various videos and real-life samples.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 15
Uygulama 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 35
TOTAL % 100
Course Administration aksua@mef.edu.tr

Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Uygulama 1 8 3 11
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Final 1 16 2 18
Total Workload 139
Total Workload/25 5.6
ECTS 6