School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | IR 438 | ||||
Course Title in English | Theories of War | ||||
Course Title in Turkish | Savaş Teorisi | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Ters-yüz öğrenme | ||||
Level of Course | Orta | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 135 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | Examining the relation between Politics and War. | ||||
Course Description | ‘War is a matter of vital importance to the State; the province of life or death; the road to survival or ruin. It is mandatory that it be thoroughly studied’, as Sun Tzu said. War, as an intrinsically political phenomenon, has been absolutely central issue of the Political Science. Scholars from a wide range of disciplines have progressed various approaches and perspectives in the studies of war to figure out, resolve and analyse its causes and ways to prevent with a great hope. The main focus-point, in this course, is to find out which theories and methodologies are most useful for identifying and validating the causes of war, what criteria are more convenient to make a comparison among prominent theories, and whether it is possible to make a generalisation as to war as a notion, concept and phenomenon regarding in its historical context. The course is based on chronological expression, historical data analysis and comparative evaluation on methodological approaches on the basis of main stream theories’ offer in study of war. In doing so, it aims to provide comprehensive knowledge about the idealism and realism debate as well as the great discussion on traditionalist and behaviouralist point of view, which are the main starting point of the discipline. The course is designed as a broad-based study of warfare from the age of limited war -including classical terms briefly- to present. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Savaş analiz biçimleri arasında farkları tespit edebilmek 2) Savaş analizi hakkında kendi görüşünü oluşturabilecek bireysel kapasite geliştirmek |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 |
---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | ||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | ||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | ||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | ||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | ||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | ||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | ||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | ||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | ||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | ||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | H | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | H | |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | H | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | H |
Prepared by and Date | BARIŞ ÇAĞLAR , January 2024 |
Course Coordinator | BARIŞ ÇAĞLAR |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Öğr. Gör. SELMIN SEDA COSKUN |
Hafta | Konu |
1) | Hafta 1: Savaşın Doğası ve Stratejik Düşünce Üzerine Düşüncelere Giriş |
2) | Savaşın Kavramsallaştırılması ve Analiz Düzeyleri |
3) | Savaş Üzerine Realist Teoriler |
4) | Savaş Üzerine Realist Teoriler Devamı |
5) | Hegemonik Teoriler |
6) | Hegemonik Teoriler Devamı |
7) | Savaş Üzerine Bağımlılık Teorileri |
8) | Demokrasi, Kurumsalcılık ve Savaş |
9) | Ara Sınav |
10) | Savaş Üzerine Konstrüktif Teoriler |
11) | Pozitivist Bakış Açısından Savaşta Varyasyonlar |
12) | Pozitivist Bakış Açısında Savaşta Varyasyonlar Devamı |
13) | Uluslararası Krizler Yaklaşımı |
14) | Karar Verme Modeli |
15) | Gözden Geçirme ve Tekrar |
16) | Gözden Geçirme ve Tekrar |
Required/Recommended Readings | Readings are posted on the Blackboard. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped classroom discussions and Lecture | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Students are expected to submit their small-scale homeworks in picked weeks. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||||||||
Other Activities | In-class participation is graded as 10% of the overall course grade. | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
caglarb@mef.edu.tr The course is instructed by Selmin Seda Coşkun. This form is managed by Asst. Prof. Barış Çağlar. Email address: baris.caglar@mef.edu.tr Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 1 | 5 | 2 | 7 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 135 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |