School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code POLS 444
Course Title in English Philosophy of Social Sciences
Course Title in Turkish Sosyal Bilimlerin Felsefesi
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 2
Estimated Student Workload 120 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To familiarize students with the basic philosophical problems and themes pertinent to social sciences
Course Description This course aims at questioning the nature of scientific reasoning; exploring the differences between natural and social science and looking into the specific problems of the social sciences. For the first couple of weeks, we will have a general introduction to the philosophy of science and scientific reasoning. After that, we will briefly look into the ideas of some of the most prominent theorists of science such as Karl Popper, Thomas Kuhn, Imre Lakatos and Paul Feyerabend. For the rest of the term, we will probe into the philosophy of social science via reading texts from eminent figures such as Max Weber, Emile Durkheim, Carl Hempel, Charles Taylor, Donald Davidson, William Dray, Harold Kincaid, Alan Nelson and others.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Öğrenciler bilimsel akıl yürütmenin temel kriterlerini tanımlayabilecek
2) Öğrencier yöntem, yaklaşım ve değerler açısından doğa bilimleri ve sosyal bilimler arasında ayrım yapabilecekler
3) Öğrenciler önde gelen bilim felsefecilerinin farklı pozisyonlarını ana hatlarıyla açıklayabilecekler.
4) Öğrenciler sosyal bilimlerin temel felsefi sorunlarını ve temalarını analiz edebilecek.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. N
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek N
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak N
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. N
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. N
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. N
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. N
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). N
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. N
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. N
Prepared by and Date BAŞAK KEKİ , January 2024
Course Coordinator CANSU GÜLEÇ
Semester Spring
Name of Instructor Öğr. Gör. BAŞAK KEKİ

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş
2) Bilim ve Bilimsel Akıl Yürütme
3) Popper'ın Bilim Teorisi
4) Bilimsel Devrimler: Kuhn ve Bilimsel Paradigmalar
5) Bilim ve Eleştirmenleri: Lakatos, Lauden ve Feyerabend
6) Sosyal Bilimlere Giriş
7) İnsan Eylemini Yöneten Yasalar Var mı?
8) Sosyal Bilim ve Rasyonellik
9) Sosyal Bilimin Metodolojisi: Doğalcılık ve Yorumsamacılık
10) Birey ve Kolektif
11) İnsan Bilimlerinde Olgular ve Değerler
12) Sosyal Bilimde Nesnellik ve Önyargı
13) Eleştirel Sosyal Bilim
14) Tartışma: Yüksek Gelirli Ülkelerin Düşük Gelirli Ülkelere Karşı Ahlaki Yükümlülükleri
15) Sınav dönemi
16) Sınav dönemi
Required/Recommended ReadingsThe coursepack will include excerpts from the following: Delanty, Gerard & Piet Styrdom. Philosophies of Social Science: The Classic and Contemporary Readings, (Philadelphia: Open University Press, 2003). Feyerabend, Paul. Against Method: Outline of an Anarchistic Theory of Knowledge, (New York: Verso, 2010). Godfrey-Smith, Peter. Theory and Reality: An Introduction to the Philosophy of Science, (Chicago: University of Chicago Press, 2003). Kuhn, Thomas S. The Structure of Scientific Revolutions, (Chicago: University of Chicago Press, 2012). Lakatos, Imre. “Science and Pseudoscience”, http://www.inf.fu-berlin.de/lehre/pmo/eng/Lakatos-Science.pdf Martin, Michael & Lee C. McIntyre. Readings in the Philosophy of Social Science, (Massachusetts: MIT Press, 1996). Okasha, Samir. Philosophy of Science: A Very Short Introduction, (Oxford: Oxford University Press, 2002). Popper, Karl R. Conjectures and Refutations: The Growth of Scientific Knowledge, (New York: Routledge, 2002). Rosenberg, Alexander. Philosophy of Social Science, (Colorado: Westview Press, 2016).
Teaching MethodsFlipped Learning technology – Perusall (texts will be uploaded pre-class with questions) -, in-class discussions, presentations, response papers
Homework and ProjectsPerusall questions, three response papers, presentations
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 20
Ödev 1 % 30
Sunum 1 % 20
Rapor Teslimi 3 % 30
TOTAL % 100
Course Administration kekib@mef.edu.tr
0212 395 36 00
Attendance and active participation are required. There would be no late presentations and papers unless medical report provided. MEF university values academic integrity. Therefore all students must understand the meaning and consequences of cheating, plagiarism and other academic offences under the code of student conduct and disciplinary procedures. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YÖK Disciplinary Regulation. Within the framework of MEF University's Artificial Intelligence Policy, it is aimed to integrate artificial intelligence into educational processes and promote its ethical use. The full text of the policy document can be accessed here: https://www.mef.edu.tr/tr/duyurular/mef-universitesi-yapay-zeka-politikasi-v2-yayimlandi

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 3 3 84
Sunum / Seminer 1 3 1 4
Ödevler 14 1 1 28
Rapor Teslimi 2 1 1 4
Total Workload 120
Total Workload/25 4.8
ECTS 5