School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||
Course Code | ME 474 | |||||
Course Title in English | Introduction to Automotive Engineering | |||||
Course Title in Turkish | Otomotiv Mühendisliğine Giriş | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture,Project | |||||
Level of Course | Introductory | |||||
Semester | Güz | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 152 hours per semester | |||||
Number of Credits | 6 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To acquire a basic knowledge and understanding of the vehicle design process and vehicle attributes, important design concepts of brakes, suspension, steering systems, wheels and tires in vehicle design and verification methods; and dynamics simulations of mechanical systems by using ADAMS software | |||||
Course Description | This course provides a comprehensive introduction to some fundamental aspects of vehicle design, vehicle attributes together with brake system, suspension and steering systems, wheels and tires, wheel alignment angles, and their effect on the vehicle attributes. Understand design verification methods in vehicle level road tests, rig tests; and related dynamics simulations of the mechanical systems by using ADAMS software | |||||
Course Description in Turkish | Bu derste; araç tasarımına ilişkin temel bilgiler ve araç özellikleri hakkında bilgi verilmektedir. Aşağıdaki sistemler için tasarım prensipleri ve doğrulama yönetimleri detaylıca incelenmektedir: Fren, süspansiyon ve direksiyon sistemleri, tekerlekler ve lastikler; ayrıca bunların araç özelliklerine etkileri, araç yol testleri, laboratuvar testleri, bilgisayar destekli tasarım yöntemleri ve bazı mekanik sistemlerin ADAMS yazılımı kullanarak bilgisayar simülasyonlarının yapılması |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) describe design fundamentals of vehicle attributes, vehicle target setting and benchmarking process; 2) apply engineering design principles to brake, suspension, steering systems, and wheel and tires system; 3) solve mechanical system problem related to automotive engineering in ADAMS software; 4) prepare a project report and interpret relevant important results obtained in ADAMS to communicate effectively with range of audiences; 5) ability to recognize ethical and professional responsibility in vehicle design; 6) ability to acquire and apply new knowledge as needed in the vehicle design. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | ALİ ÇINAR , March 2024 |
Course Coordinator | ALİ ÇINAR |
Semester | Güz |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | Vehicle attributes, driving quality, target setting and benchmarking |
2) | Brake systems. Hydraulics basic, master cylinder. Disk brakes and Drum brakes |
3) | Suspension systems. Sprung and unsprang mass. Leaf and coil springs. Shock absorbers. |
4) | Front and rear suspension systems |
5) | Steering system. Steering linkage. Steering wheel, shaft and gear. Power steering |
6) | Wheels and tires. Wheel hub and bearings. Wheel alignment, caster camber, steering axis inclination (toe in, toe out) angles. Their effect on the vehicle attributes |
7) | External Speaker from Automotive OEM |
8) | Design verification methods in vehicle durability and vehicle dynamics; CAE, Rig and road testing |
9) | Multibody simulations in ADAMS, create parts, define connectors (joints) and joint motions, measure design variables, run simulations and obtain plots |
10) | Multibody simulations in ADAMS, create parts, define connectors (joints) and joint motions, measure design variables, run simulations and obtain plots |
11) | Design Project in ADAMS, Related to Automotive Systems |
12) | Design Project in ADAMS, Related to Automotive Systems |
13) | Design Project in ADAMS, Related to Automotive Systems |
14) | Design Project in ADAMS, Related to Automotive Systems |
15) | Final Exam/Project/Presentation Period |
16) | Final Exam/Project/Presentation Period |
Required/Recommended Readings | Automotive Handbook, 8th Edition, BOSCH. SAE International. Auto Fundamentals, Martin W. Stockel, Martin T. Stockel, Chris Johanson. Fundamentals of Vehicle Dynamics, Thomas D. Gillespie. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Project will be given | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | |||||||||||||||||||
Computer Use | Computer Lab will be used for ADAMS simulations during teaching and project period | ||||||||||||||||||
Other Activities | |||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
cinara@mef.edu.tr 0536-704-0245 Instructor’s office and phone number: 5th Floor 543 Office hours: Thursday / Friday 13:00 – 14:00 Email address: cinara@mef.edu.tr Rules for attendance: Classroom practice contributes to 10% of the final grade. Missing Mid Term Exam: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given a grade by taking the average of all of the other midterms. No make-up will be given. Missing a Final Project: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed final project by the student, late submission will be accepted until the final exam period. Missing a final: No Final Exam. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://www.mef.edu.tr/icerikler/files/lisans_onlisans_yonetmelik%20(1.pdf) |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Proje | 1 | 10 | 30 | 8 | 48 | ||
Ara Sınavlar | 2 | 16 | 1 | 34 | |||
Total Workload | 152 | ||||||
Total Workload/25 | 6.1 | ||||||
ECTS | 6 |