School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
ME 484 |
Course Title in English |
Thermal Environmental Engineering |
Course Title in Turkish |
Isıl Çevre Mühendisliği |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
129 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
Prerequisite: THER 204 |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To introduce the fundamentals of heating, refrigeration, ventilating and air conditioning, and the design of such systems in buildings. |
Course Description |
This course provides a comprehensive introduction to some fundamental aspects of heating, refrigeration, ventilating and air conditioning in buildings. The following topics are covered: Introduction to heating, ventilating, air conditioning, and refrigeration, mechanical vapor-compression refrigeration cycles, mechanical vapor-compression refrigeration components and systems, thermodynamic properties of moist air, psychrometric processes and applications, the psychrometer and humidity measurement, heating and cooling of moist air by extended surface coils, human thermal comfort and indoor air quality, solar radiation, winter heat loss in buildings, air-distribution system and duct design, hydronic system design. |
Course Description in Turkish |
Bu derste, binalarda ısıtma, soğutma ve havalandırma sistemlerinin esasları incelenmektedir. Dersin konuları şu başlıkları kapsamaktadır: Binalarda ısıtma, soğutma ve havalandırmaya giriş, buhar-sıkıştırmalı soğutma çevrimleri, buhar-sıkıştırmalı soğutma sistemleri ve bileşenleri, nemli havanın termodinamik özellikleri, psikrometrik süreçler ve uygulamaları, psikrometre ve nem ölçümü, nemli havanın ısıtılması ve soğutulması, termal konfor ve hava kalitesi, güneş ışınımı, binalarda kışın ısı kaybı, hava-dağıtım sistemi ve tasarımı, hidronik sistem tasarımı. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) design a mechanical vapor-compression refrigeration system;
2) analyse psycometric processes and their applications;
3) analyse solar radiation and its applications;
4) carry out a design of an air-distribution system;
5) design hydronic systems;
6) communicate effectively with a range of audiences;
7) recognize ethical and professional responsibilities in engineering situations;
8) function effectively on a team.
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
CANFUAD DELALE , February 2024 |
Course Coordinator |
CANFUAD DELALE |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
|
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Introduction to heating, ventilating, air conditioning, and refrigeration |
2) |
Mechanical vapor-compression refrigeration cycles |
3) |
Mechanical vapor-compression refrigeration components and systems |
4) |
Thermodynamic properties of moist air |
5) |
Psychrometric processes and applications |
6) |
The psychrometer and humidity measurement |
7) |
Heating and cooling of moist air by extended surface coils |
8) |
Human thermal comfort and indoor air quality |
9) |
Solar radiation |
10) |
Winter heat loss in buildings |
11) |
Air-distribution system and duct design |
12) |
Air-distribution system and duct design |
13) |
Hydronic system operation and design |
14) |
Hydronic system operation and design |
15) |
Final Examination Period. |
16) |
Final Examination Period. |
Required/Recommended Readings | Thermal Environmental Engineering (3rd Edition), Kuehn, T.H. Ramsey, J.W. Threlkeld, J.L., Prentice Hall, 1998. ISBN: 0139172203
|
Teaching Methods | Flipped Learning |
Homework and Projects | |
Laboratory Work | |
Computer Use | |
Other Activities | |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
14 |
% 20 |
Projeler |
1 |
% 40 |
Ara Sınavlar |
2 |
% 40 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
delalec@mef.edu.tr
02123953651
Instructor’s office and phone number: A Block Fifth Floor, 0 212 395 3651
office hours: Thursday 14.00-15.00
email address: delalec@mef.edu.tr
Rules for attendance: Minimum of 70% attendance required.
Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given.
Missing final (project presentation): Faculty regulations.
A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations
Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf
|