School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 368
Course Title in English Theories of Psychotherapy
Course Title in Turkish Psikoterapi Teorileri
Language of Instruction EN
Type of Course Lecture
Level of Course Intermediate
Semester Summer School
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 150 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 203 - Theories of Personality
Expected Prior Knowledge Theories of Personality
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with various theories of psychotherapy; traditional and contemporary theories of psychotherapy.
Course Description The course aims to introduce various theories of psychotherapy. Students are expected to be familiar with therapy approaches that are often used in the world. Students will go over what it means to be a therapist and then cover different theories of psychotherapy. Students will watch demonstration videos and reflect on the theories and on their lives. The course also emphasizes the importance of ethics.
Course Description in Turkish Ders öğrencilere dünyada yaygın olarak kullanılan terapi yaklaşımlarını tanıtöayı amaçlıyor. Önce therapist olmanın anlamının üzerinden geçeceğiz ve sonar her hafta farklı psioterapi teorileri öğreneceğiz. Öğrenciler kurgu terapi videoları izleyecek ve bu yaklaşımların hayatlandaki yansımaları üzerine düşünecekler.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) psikoterapinin çeşitli teorilerini belirlemek
2) bir terapist olarak hangi değerlere ve becerilere sahip olunması gerektiğini anlamak
3) etik psikoterapinin ne olduğunu anlamak
4) kişiye hangi terapi yaklaşımın uyduğunu değerlendirmek
5) daha iyi yönlendirmeler yapmak
6) etiğin önemini anlamak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H HW,Presentation
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. S Project
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. H HW,Project
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. S
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. S HW,Project
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. N
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. H Project
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Project
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. S HW
Prepared by and Date SUZİ AMADO , March 2022
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Summer School
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş ve Genel Bakış
2) Danışman: Birey ve Uzman/ Danışmanlık Uygulamasında Etik Meseleler
3) Terapist olarak ben kimim? Proje/ Sunum
4) Psikanalitik Terapi
5) Adler Terapisi
6) Varoluşsal Terapi
7) Birey Merkezli Terapi
8) Gestalt Terapi
9) Davranışçı Terapi
10) Bilişsel Davranışçı Terapi
11) Post Modern Yaklaşımlar
12) Aile Sistemleri Terapisi
13) Bütünleşik Yaklaşım
14) İfade Edici Sanat Terapisi ve Farkındalık
15) Final Sınavı Dönemi
16) Final Sınavı Dönemi
Required/Recommended ReadingsCorey, G. Theory and Practice of Counseling and Psychotherapy
Teaching MethodsThe class will involve lectures and class discussions. There will be also some practical experiences. All students will have a virtual field trip as they interview therapists online.
Homework and ProjectsWho am I as a therapist (project presentation) Interview with a therapist. (paper and presentation) Final (project/paper/presentation) Students will have creative projects and opportunity to share these projects in class. Students will also interview a therapist and write a paper on their interview. There will be an opportunity to share their interview experience in class so that all students get to know many therapists.
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesIn some projects creative art is involved. No art materials or art background is necessary.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 10
Sunum 1 % 40
Projeler 1 % 20
Rapor Teslimi 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration amados@mef.edu.tr

Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Late paper submission results in losing ten points. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. Requirements & Expectations *It is essential for you to do the assigned reading before class; so that we would not waste our time by getting you acquainted with the terminology of that reading. *You are expected to come to class on time, please be considerate about punctuality. After 10 minutes, you will not be accepted in the classroom. *Exams: You are responsible for all the materials discussed in the class together with the assigned chapters from the book. You are responsible for all the materials covered in the chapters even if they were not mentioned in the class. *Please submit all your written assignments as hard copy unless it is asked in soft copy. *As a matter of courtesy to your classmates and the instructor, please turn off your mobile phones, pads and any electronic devices that make noise. *You are not allowed to record classes *You may drink but not eat in the classroom. *Ethic problems (cheating, plagiarism…etc) will not be tolerated in this course. *Final will be cumulative; you are responsible for all the materials covered in the class (book + class discussions) from the beginning of the semester. *It is your responsibility to follow the requirements and schedule of assignments. I will explain them in class but not respond to emails about content and schedule that I explained in class. *I will go over my email policy in the first class, too. *This class also aims to develop the skills of empathy and non-judgmentality. It is important that we are aware of the way we approach each other. Insulting each other is not acceptable. We will all do our best to not react in judgmental ways. Academic Dishonesty Policy: You are strongly advised to follow an ethical code of conduct and not to get involved in any form of unethical behavior. It includes, but is not limited to cheating in exams, plagiarism*, and signing up attendance sheet as present while one is absent in the class. All unethical behavior whether it is minor or major is subject to disciplinary inquiry and penalty. *Plagiarism: it means presenting somebody else’s work/creative accomplishments as if it was yours without giving credit to the source you had taken it. The penalty for plagiarism other than the disciplinary action is to fail the course. Below, there are some good examples of plagiarism, and it provides you a feedback about how to avoid it. http://www.valdosta.edu/~cbarnbau/personal/teaching_MISC/plagiarism.htm

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 4 3 2 126
Sunum / Seminer 1 4 2 6
Proje 1 4 3 7
Rapor Teslimi 1 10 1 11
Total Workload 150
Total Workload/25 6.0
ECTS 6