School/Faculty/Institute | Faculty of Education | |||||
Course Code | ELE 434 | |||||
Course Title in English | Quantitative Data Analysis Techniques with SPSS | |||||
Course Title in Turkish | SPSS ile Nicel Veri Analizi | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Lecture | |||||
Level of Course | Select | |||||
Semester | Spring | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 108 hours per semester | |||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites |
EDS 403 - Scientific Research Experience I |
|||||
Expected Prior Knowledge | Experience in academic research | |||||
Co-requisites | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To gain further knowledge on the important concepts in statistics for carrying out research in the field of education. | |||||
Course Description | The course begins with the general concepts and terms of educational statistics. The course is aimed to teach prospective teachers how to analyze and interpret the data they collected related with their hypotheses determined in the scientific research methods course with appropriate statistical methods. It continues with teaching how to examine data, choosing the right analysis, analyzing the data with SPSS, visualizing the data and gaining the ability to interpret the results of analysis for effective decision making. | |||||
Course Description in Turkish | Bu ders öncelikle istatistiğin genel kavram ve terimlerini öğreterek başlayacaktır. Dersin amacı, öğretmen adaylarının bilimsel araştırma yöntemleri dersinde belirledikleri hipotezlerine uygun topladıkları verileri uygun istatistiksel yöntemler ile analiz edip yorumlamasıdır. Öğretmen adaylarına günlük hayattan topladıkları veriler üzerinde etkili karar alabilmeleri için verileri inceleme, doğru analizi seçebilme, SPSS ile analizi uygulama, veriyi görselleştirme ve analiz sonuçlarını yorumlama becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) 2) 3) 4) 5) 6) |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | BENGİ BİRGİLİ , |
Course Coordinator | BENGİ BİRGİLİ |
Semester | Spring |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | |
2) | |
3) | |
4) | |
5) | |
6) | |
7) | |
8) | |
9) | |
10) | |
11) | |
12) | |
13) | |
14) | |
15) | |
16) |
Required/Recommended Readings | List of readings and indication whether they are required or recommended. Required Books Gravetter, F. J. & Wallnau, L. B. (2016). Statistics for the behavioral sciences (10th ed.) Belmont, CA: Wadsworth. Green, S. B., Salkind, N. J., & Akey, T. M. (2008). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and understanding data (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. American Psychological Association (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6th ed.). Washington, DC. Recommended Readings Nicol, A. A. & Pexman, P. M. (2010). Presenting your findings: A practical guide for creating tables. Washington, DC: American Psychological Association. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbuam. Keppel, G., & Wickens, T. D. (2004). Design and Analysis: A researcher's handbook (4th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall. Pallant, J. (2001). SPSS survival manual. Buckingham, UK: Open University. (HA 32. P355) Stevens, J. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon. Suggested Online Resources: Introductory Statistics (http://www.psychstat.missouristate.edu/Introbook/sbk00.htm) Statistics Glossary (http://www.stats.gla.ac.uk/steps/glossary/index.html) Statistical Analysis on the Internet (http://www.quantitativeskills.com/sisa/) *SPSS SOFTWARE (required): You are expected to install SPSS software (version 24.0) to your computer as soon as possible. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped learning will be used as the main teaching strategy. However, course lecture, direct instruction, and group work and discussions will be used. Students will discuss in their groups about practical aspects behind each analysis techniques. In the classroom/lab, they will actively engage in quantitative data analysis with SPSS and interpreting the results. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Assignments: Throughout the course you will be given six assignments. Each assignment will be graded over 50 points, and the primary intent of the assignments for you is to assess your on-going learning and to guide your own learning efforts. A rubric for assessment will be provided for each assignment. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | |||||||||||||||||||
Computer Use | SPSS Software during lab applications | ||||||||||||||||||
Other Activities | |||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
birgilib@mef.edu.tr Instructor: Bengi Birgili e-mail: birgilib@mef.edu.tr Office Hours: 11:00-12:00 pm, Tuesday By appointment Rules for attendance: The student must attend at least 70% of the classes. Academic dishonesty and plagiarism: YOK Disciplinary Regulation |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 1 | 56 | ||
Laboratuvar | 10 | 1 | 1 | 20 | |||
Ödevler | 4 | 4 | 16 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 2 | 6 | |||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Total Workload | 108 | ||||||
Total Workload/25 | 4.3 | ||||||
ECTS | 5 |