School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 411
Course Title in English Readings and Research in Social Psychology I
Course Title in Turkish Sosyal Psikolojide Okuma ve Araştırma I
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 180 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Expected Prior Knowledge Research methods in psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with the advanced theoretical background of major areas of social and political psychology; to be able to integrate psychological research practice and to be able to understand, critique and present empirical articles published in highly acclaimed psychology journals.
Course Description This course is an advanced course on readings and research in power and intergroup relations. The main goals of the course are to familiarise the students with the theoretical background of political psychology and power and enable the students to approach these concepts from diverse perspectives of psychology such as the clinical, cognitive, evolutionary and social neuroscience. At the end of the course, the students would be equipped with necessary knowledge of theories in advanced social and political psychology and would be able to understand and critique empirical articles published in highly acclaimed psychology journals. Students will also be able to conduct research, evaluate the findings and write them up in an empirical format. One of the main aims of this course is to enable students to critically evaluate the research findings communicated in scientific journals.
Course Description in Turkish Bu ders, güç ve gruplararası ilişkiler üzerine son sınıf dersidir. Temel amacı öğrencileri politik psikoloji ve güç literatürüyle tanıştırmak ve alana klinik, bilişsel, evrimsel ve sosyal nörobilimsel perspektiflerle yaklaşabilmelerini sağlamaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Politik psikoloji ve gruplar arası ilişkilerdeki temel teorileri anlamak
2) Bilimsel makaleleri kullanılan araştırma yöntemleri ve teorileri açısından değerlendirmek
3) Bilimsel araştırma yürütmek
4) Araştırma bulgularını SPSS aracılığıyla değerlendirmek
5) Araştırma bulgularını deneysel bir formatta yazmak
6) Psikolojik kuramları ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak ve sunmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Exam,HW,Participation
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Exam,Participation,Project
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S HW,Participation,Project
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H HW,Participation,Project
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H Project
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H HW,Project
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Exam,Participation,Project
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. H Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H HW,Project
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H HW,Project
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H HW,Participation
Prepared by and Date MÜJDE PEKER BOOTH , March 2022
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. MÜJDE PEKER BOOTH

Course Contents

Hafta Konu
1) Hayvanlar Arasında Evrim, Güç ve Eşitlikçi Davranış
2) Gücün Vücut Bulmuş Hali
3) Gücün Belirleyicileri ve Sonuçları
4) Sosyal Nörobilim
5) Baskınlık ve Sağlık
6) Adalet, Değerler, Ahlak ve Siyaset
7) Politik Psikolojide Biliş ve Duygu
8) Deneysel Varoluşçu Psikoloji
9) İç Grup Kayırmacılığını Anlamak: SIT, SJT ve SDO'yu Karşılaştırmak
10) Kolektif Narsisizm
11) Davranışsal Ekonomi ve Güç
12) Toplumsal Cinsiyet, Güç ve Cinsel Saldırganlık
13) Güçlendirmeye İlişkin Uygulamalar
14) Tekrar
15) Final Sınavı Dönemi
16) Final Sınavı Dönemi
Required/Recommended ReadingsRecommended Textbook: Guinote, A. & Vescio, T. K. (2010). The social psychology of power. (1st ed.). London, UK: Guildford Press. There will also be a set of required empirical articles.
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned an reading materials every week. During class time, I will first assess and reinforce the students’ grasp of basic concepts from these articles. Each week, a number of students will be responsible to create discussion questions regarding the article and the articles will be discussed based on their research methodology and theoretical background. Also, each week students will learn to advance their literature reviewing skills as well as coding and analysing in SPSS. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class. This course is aimed at final year Psychology students.
Homework and ProjectsStudents will be asked to coordinate one of the discussion sessions of the course based on the assigned required reading of an article published in high impact psychology journals. They will be asked to make presentation based on these articles and provide discussion questions. Students will also be asked to collect data, code and analyse it on SPSS and write an empirical article based on these analyses in APA format.
Laboratory WorkStudents will use the lab SPSS facilities to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Computer UseStudents will work with SPSS to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Other ActivitiesStudents will be asked to read each week’s articles prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 15
Uygulama 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Rapor Teslimi 1 % 20
Final 1 % 25
TOTAL % 100
Course Administration mujde.peker@mef.edu.tr

Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 15 1 3 4 120
Uygulama 1 10 1 11
Ödevler 1 10 1 11
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Rapor Teslimi 1 8 2 10
Final 1 16 2 18
Total Workload 180
Total Workload/25 7.2
ECTS 7.5