School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 461
Course Title in English Readings and Research in Developmental Psychology I
Course Title in Turkish Gelişim Psikolojisinde Okuma ve Araştırma I
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 187 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Expected Prior Knowledge Research methods in psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with the advanced theoretical background of developmental psychology and be able to integrate major concepts, theoretical perspectives, empirical findings, and historical trends in developmental psychology.
Course Description This course is an advanced course that is aiming to provide students more detailed knowledge on the internal and external factors that might influence child developmental outcomes, to increase students’ capacities to understand and critically evaluate research articles, and to get hands-on experience with conducting research in developmental psychology.
Course Description in Turkish Bu dersin amacı öğrencilerin insan gelişiminin doğumdan erken çocukluk döneminde kadar olan süreçteki temel fiziksel, bilişsel ve sosyal-duygusal göstergeleri konusundaki kavrayışlarını arttırmaktır. Öğrenciler ayrıca sunum ödevleri ile gelişim psikolojisi alanında yürütülen bilimsel araştırmalara da aşina olacaklardır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6 7
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H HW,Participation,Presentation
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H HW,Participation,Presentation,Project
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H HW,Participation,Presentation,Project
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. S Participation,Project
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H HW,Participation,Project
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Participation,Project
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H HW,Participation,Presentation
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. H Participation,Project
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation,Project
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H HW,Participation,Presentation,Project
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H HW,Presentation,Project
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,Presentation
Prepared by and Date HATİCE MELİS MÜREN , March 2022
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Spring
Name of Instructor Öğr. Gör. NAZ ŞANSAL

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsThere are a set of required readings and videos.
Teaching MethodsThis course will be taught based on the flipped format. Every week students will be assigned different empirical articles and/or research tasks to ease their understanding of the main concepts in conducting research in developmental psychology. Also, each week students will learn to advance their literature reviewing skills as well as coding and analyzing in SPSS. Their understanding and progress will be assessed via in-class discussions. Students will be asked to come to class prepared in order to actively participate and contribute class discussions. As the instructor, I commit to prepare updated high-quality learning materials that are appropriate for fourth year students.
Homework and ProjectsStudents will be asked to read the assigned articles/book chapters for each week before coming to class. They will be asked to conduct a comprehensive literature search to find and justify a novel research question in developmental psychology. They will be asked to prepare a research proposal explaining the importance and novelty of this topic using the previous literature. They will also be asked to present their proposal, receive feedback from other students for their proposal and revise the proposal as necessary. Students are expected to prepare questionnaires and collect data for their research question. This will require the students to select the appropriate measurement tools (e.g., questionnaires) to collect data; find participants; and follow all ethical guidelines while collecting data with children and their families. Students will be expected to enter data to SPSS and analyze the data. Students will be expected to write a results section (in APA style) about the results their analysis of the data. Students will be expected to write an APA style extended abstract. The students will be asked to prepare a poster and present the poster to fellow students.
Laboratory WorkStudents will use the lab SPSS facilities to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Computer UseStudents will use the lab SPSS facilities to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Other ActivitiesClassroom discussions based on each week’s article/chapter and/or task
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 10
Uygulama 2 % 25
Sunum 1 % 20
Rapor Teslimi 3 % 45
TOTAL % 100
Course Administration murenm@mef.edu.tr

Students are required to attend to all the classes and to participate in class discussions. Students should provide a legitimate excuse for missing any scheduled exam or presentation. The format of the make-up exams might differ from midterm or final exam. Students are expected to behave in a respectful manner at all times. Any commitment of cheating, lying and deceit in any form such as plagiarism or coping during exams is considered dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 15 1 3 3 105
Laboratuvar 4 0 2 8
Uygulama 2 8 2 6 32
Sunum / Seminer 1 16 2 4 22
Rapor Teslimi 2 8 2 20
Total Workload 187
Total Workload/25 7.5
ECTS 7.5