School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 462
Course Title in English Readings and Research in Developmental Psychology II
Course Title in Turkish Gelişim Psikolojisinde Okuma ve Araştırma II
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 1 Recitation: Lab: 2 Other:
Estimated Student Workload 189 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Expected Prior Knowledge Research methods in Psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with major areas of developmental psychology, to get deeper knowledge about and the ability to design and conduct scientific research in these areas.
Course Description This course is an advanced level course on readings and research in Developmental Psychology. We will focus on individual differences in development, specifically language development and development in the related areas, in infancy and early childhood years. In the first part, learners will gain perspective about the main constructs, theoretical approaches, research methods, and recent research findings in the given areas. In the second part, learners will get hands-on experience as a researcher in formulating research questions, designing an empirical research study, collecting data, analyzing data, and sharing their findings through a poster presentation.
Course Description in Turkish Bu ders Gelişim Psikolojisi alanında okuma ve araştırma konularını içeren ileri düzeyde bir derstir. Bebeklik ve erken çocukluk yıllarında gelişimdeki bireysel farklılıklara, özellikle de dil gelişimi ve ilgili alanlardaki gelişime odaklanacağız. İlk bölümde öğrenciler, verilen alanlardaki ana yapılar, teorik yaklaşımlar, araştırma yöntemleri ve son araştırma bulguları hakkında bakış açısı kazanacaklardır. İkinci bölümde, öğrenciler bir araştırmacı olarak araştırma sorularını formüle etme, ampirik bir araştırma çalışması tasarlama, veri toplama, veri analizi ve bulgularını bir poster sunumu aracılığıyla paylaşma konusunda uygulamalı deneyim kazanacaklardır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Participation,Project
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Participation,Project
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Participation,Project
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Participation,Project
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H Participation,Project
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H Participation,Project
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Participation,Project
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Participation,Project
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Project
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. H Participation,Project
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Participation,Project
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H Participation,Project
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Participation,Project
Prepared by and Date DENİZ ÖZKAN GÖKTÜRK , December 2023
Course Coordinator BANU FEMİR GÜRTUNA
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi BEYZA ATEŞ

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsThere will be a reading package including a set of empirical articles and book chapters.
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. In the first part of the course, learners will be assigned some reading materials with several questions attached to these articles in the first three weeks of the course. During class time, based on the assigned readings, learners gain a deeper knowledge about main concepts, methods, and theoretical frameworks about language, early literacy, and academic development in babyhood and childhood years. In the second part of the course, learners get a hands-on experience through actively designing and conducting their own research. As a part of this process, they participate in different pre-, in-, and after- class activities including literature review, research design, data collection, preparation, & analysis, and poster presentation.
Homework and ProjectsLearners will be to design and conduct their own research throughout the semester. In order to successfully complete the research project, they are expected to successfully complete the following thirteen steps: Part 1: Writing up a research proposal (30p) 1. Selecting a research topic (2p) 2. Reviewing relevant literature (10p) 3. Preparing a presentation summarizing the chosen articles & leading a discussion session (10p) 4. Proposing research question(s) & hypotheses (2p) 5. Clarifying operational definitions (2p) 6. Determining research design, participants, & general methodology (4p) Part 2: Collecting and analyzing data (35p) 7. Piloting instruments/tools & research procedure (5p) 8. Updating general protocols and tools (5p) 9. Collecting actual data set (10p) 10. Entering and analyzing data (10p) 11. Writing up a brief research report (5p) Part 3: Preparing and presenting a poster presentation (15p) 12. Preparing a poster presentation 13. Presenting the poster
Laboratory WorkLearners will use the lab SPSS facilities to do literature review for their empirical paper, read theoretical papers and empirical articles together with their group members (through perusal), to enter and analyze their data set through SPSS, and to prepare a PowerPoint presentation about their research.
Computer UseLearners will work with SPSS to enter and analyze the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Other ActivitiesLearners will be asked to read assigned articles prior to that week’s classroom session, do a literature review, read the articles together with their group members, prepare a brief presentation and lead a discussion session about their literature review.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 10
Sunum 1 % 10
Projeler 1 % 80
TOTAL % 100
Course Administration ozkande@mef.edu.tr

Academic honesty: As an academic misconduct, cheating and plagiarism will not be tolerated and will be immediately resulted in failing the course or a disciplinary action. Some exemplary behaviors of plagiarism: 1) quoting without citing the reference (cut & paste behavior), 2) extensive quoting (even you cite the reference), 3) submitting the same or similar assignment/project you had already prepared for another work (e.g. course, workshop, presentation), 4) submitting the same or similar assignment/project prepared by someone else. In group studies, if academic honesty is violated, all the group members will be accepted as responsible for the incident. To learn more about academic dishonesty and plagiarism please also see YÖK Disciplinary Regulation. Attendance policy: Learners are expected to attend every class. Regular attendance is required to be successful at this course, which will be graded on a 10-point scale. Please be careful about arriving at the class on time. Late arrivals are disruptive for both the class members and the instructor. If you come to the class later than the first 15 minutes or leave the class before the last 15 minutes, you will not be allowed to sign the attendance sheet. Make-up policy: Make-ups for the assignments will be accepted in the presence of an eligible excuse (e.g. illness, surgery, death of relatives, a task by the University or other institutions such as national or international meetings or competition, etc.) and if you present a valid document (e.g. a medical report, a petition with the necessary report(s) attached to it, to be presented to the Dean’s Office or Directorate) for your excuse.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 3 98
Proje 13 2 3 2 91
Total Workload 189
Total Workload/25 7.6
ECTS 7.5