School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | PSYC 441 | |||||
Course Title in English | Readings and Research in Clinical Psychology I | |||||
Course Title in Turkish | Klinik Psikolojide Okuma ve Araştırma I | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Advanced | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 167 hours per semester | |||||
Number of Credits | 7.5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites |
PSYC 205 - Research Methods I |
|||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | Research methods in psychology | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To be able to evaluate and discuss the theoretical and scientific bases of adult psychopathology in relation to the notion of “self” and to acquire the necessary knowledge for psychological research practice. | |||||
Course Description | This course focuses on the role of the self in our understanding of psychological disorders and their treatment. Students will be familiarized with etiological models of various clinical disorders, and their conceptualizations as disorders of self in light of recent evidence-based treatment models. Throughout the course students will be expected to present research papers, lead discussions, and conduct research in a related topic of their interest. Regarding the research skills, students will formulate a research question, design a study, collect and analyze data, evaluate and present their findings, and produce a final research paper. At the end of the course, students will communicate their research findings orally in a poster presentation. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Psikopatolojinin kendilikle ilişkili temel teorik modellerini anlamak 2) Araştırma sorularının nasıl ölçülüp test edildiğini ve kullanılan yöntemlerin uygunluğunu değerlendirerek bilimsel makaleleri incelemek 3) Bilimsel araştırma yürütmek 4) Bulguları bir yazılım aracılığıyla analiz etmek 5) Bulguları çalışmanın amaçlarıyla ilişkilendirerek, bilimsel bir makale formatında raporlamak ve tartışmak 6) Bulguları bir poster sunumu şeklinde sözlü olarak sunmak |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Derse Katılım,Sunum,Proje |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | H | Derse Katılım,Sunum,Proje |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Derse Katılım,Proje |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | H | Derse Katılım,Proje |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Proje |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | Ödev |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Derse Katılım,Proje |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Ödev,Proje |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Ödev,Derse Katılım,Proje |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Derse Katılım,Proje |
Prepared by and Date | FULYA ÖZCANLI , November 2021 |
Course Coordinator | FULYA ÖZCANLI |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi FULYA ÖZCANLI |
Hafta | Konu |
1) | Giriş: Psikolojik bozukluklarda kırılgan benlikler |
2) | Obsesif-kompulsif bozuklukta benlik |
3) | İlişkisel obsesif-kompulsif bozuklukta benlik |
4) | Sosyal kaygıda benlik |
5) | Travmatik stres ve benlik |
6) | Depresyondaki benlik |
7) | Yeme bozukluklarında benlik |
8) | Bağımlı kişilik bozukluğunda benlik |
9) | Antisosyal kişilik bozukluğunda benlik |
10) | Narsistik kişilik bozukluğunda benlik |
11) | Borderline kişilik bozukluğunda benlik |
12) | Obsesif-kompulsif kişilik bozukluğunda benlik |
13) | Gözden geçirme |
14) | Gözden geçirme |
15) | Final haftası |
16) | Final haftası |
Required/Recommended Readings | Recommended Textbooks: Kyrios, M., Moulding, R., Doron, G., Bhar, S. S., Nedeljkovic, M., & Mikulincer, M. (Eds.). (2016). The Self in Understanding and Treating Psychological Disorders. Cambridge University Press. There will be a set of required empirical articles and book chapters. | |||||||||||||||
Teaching Methods | This course will be taught entirely in the flipped format. Prior to each class, students will be provided a set of reading documents which involve book chapters and/or empirical articles pertinent to the topic of the week. Each week, a group of students will be responsible for the presentation of the topic, and leading the class discussions. Every student is expected to come to the class having read the material of the week. This entails that the student made the effort to understand the theorical background, and the methodology of the article, and prepared their questions for the upcoming class discussion. In class discussions, students will be evaluated based on their contributions. Additionally, for each week, there will be specific skills training and in-lab exercises (e.g., literature review, coding and analysis of the data) pertaining to the final research project. | |||||||||||||||
Homework and Projects | Students will read research articles published in peer-review psychology journals, and actively participate in classroom discussions based on these readings. Each week, a group of students are required to present these articles to the class. Moreover, students are required to collect data, code and analyze it on SPSS and write an empirical article and present the results in a poster. | |||||||||||||||
Laboratory Work | Literature Review, Data Analysis. | |||||||||||||||
Computer Use | SPSS (for data analysis) | |||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
ozcanlifu@mef.edu.tr Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a class. Students can submit a paper assignment on a rescheduled date only if they submit an official health report. Academic dishonesty, including any forms of cheating, lying, plagiarism, and copying during examinations will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 2 | 70 | ||
Sunum / Seminer | 3 | 20 | 5 | 4 | 87 | ||
Proje | 1 | 10 | 10 | ||||
Total Workload | 167 | ||||||
Total Workload/25 | 6.7 | ||||||
ECTS | 7.5 |