School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | PHIL 207 | ||||
Course Title in English | Contemporary Political Philosophy | ||||
Course Title in Turkish | Çağdaş Siyaset Felsefesi | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Lecture,Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 130 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To acquire the necessary reasoning tools in order to think critically, be rational, better argue; to learn the ethical complexities of seemingly simple everyday issues and scientific developments and to gain skills to identify, argue, challenge and evaluate the arguments of others. | ||||
Course Description | The aim of this course is to introduce the central approaches in contemporary political philosophy, and then critically compare the competing answers that they give to certain fundamental questions in political thought. The main approaches we will consider will be liberalism, communitarianism, and republicanism. Within each of these approaches, students will be exposed to various key concepts in contemporary political philosophy such as liberty, justice, identity, rights, equality, and many others. We will show how each of the main approaches differ on questions regarding these concepts and explore just how these differences play themselves out when theorizing about political issues broadly conceived. We will also focus on certain contemporary issues such as, feminism, citizenship, democracy, hate speech, cultural rights, identity politics and the welfare state. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Liberal eşitlikçi düşüncenin temel ilkelerinin lehinde ve aleyhinde öne sürülen temel argümanları kavramak 2) Çağdaş siyaset felsefesindeki temel konumları kavramak 3) Politik felsefede eleştirel ve iyi yapılandırılmış argümanlar sunmak 4) Liberal eşitlikçi düşüncedeki çağdaş tartışmalarda farklı konumların zayıflıklarını ve güçlü yönlerini karşılaştırmak 5) Argümanları açık ve öz bir şekilde birleştirmek |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | |||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | |||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | |||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | |||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | |||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | |||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | |||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | |||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | |||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | |||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | N | |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | S | Derse Katılım |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | S | Derse Katılım |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | S | Derse Katılım,Sınav |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Derse Katılım,Ödev,Sınav,Sunum |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | N | |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | N | |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Ödev |
Prepared by and Date | SENA CÜRE ACER , October 2024 |
Course Coordinator | SENA CÜRE ACER |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Öğr. Gör. TUĞBA SEVİNÇ YÜCEL |
Hafta | Konu |
1) | David Miller (2003), “Why do we need political philosophy?” A Very Short Introduction to Political Philosophy, Oxford University Press. 1-19. |
2) | Rawls, J. A Theory of Justice (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1999) Secs. 2-4, 9, 11-16, 20, 24-26. (Konular: eşitlikçilik, özgürlük, adalet, hakkaniyet, cehalet perdesi, toplumsal sözleşme) |
3) | Anderson, E. ‘What is the Point of Equality’, Ethics, 109, 2 (1999), 287-337. first half of the paper (Eşitlik türleri, şans eşitliğinin eleştirisi, hak eden ve hak etmeyen yoksullar) |
4) | Anderson, E. ‘What is the Point of Equality’, Ethics, 109, 2 (1999), 287-337 second half of the paper (Sen'in Yetenek Yaklaşımı, politik eşitlik) |
5) | Van Parijs, P. ‘Basic Income: A Simple and Powerful Idea for the Twenty-First Century’, in Ackerman, B. and Wright, E.O. (eds.) Redesigning Distribution (London: Verso, 2006). (ihtiyaç veya evrensel temel gelire dayalı refah hükümleri) |
6) | Okin, S. M. ‘The Family: Gender and Justice’ Clayton, M., and A. Williams, (eds.) Social Justice (Oxford: Blackwell, 2004). |
7) | Tekrar ve Makale konularının tartışılması |
8) | Philip Pettit, Negative and Positive Liberty, in Republicanism: A Theory of Freedom and Government, 17-27. Philip Pettit, Liberty as Non-domination, in Republicanism: A Theory of Freedom and Government, 31-5. (Egemenlik kavramı, efendi-köle teması) |
9) | Philip Pettit, Republican Freedom and Contestatory Democratization, 163-190 (Aktif vatandaşlık, demokratik katılım, rıza ve itiraz, karma hükümet, çoğunluğun tiranlığı.) |
10) | Fraser and Gordon (1994), “’Dependency’ Demystified,” Social Politics: International Studies in Gender, State & Society, Volume 1, Issue 1, Spring 1994, Pages 4–31. |
11) | Jeremy Waldron (2012), The Harm in Hate Speech, 1-34, Harvard University Press. |
12) | Will Kymlicka (2002). Multiculturalism, In An Introduction to Contemporary Political Philosophy, 327-336. (Yeniden dağıtım politikası veya politika veya tanınma) |
13) | Will Kymlicka (2002). Multiculturalism as Communitarianism, In An Introduction to Contemporary Political Philosophy, 336-343, 368-9. |
14) | Genel tekrar, final makalesi konularının tartışılması |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Required/Recommended Readings | 1) David Miller (2003), “Why do we need political philosophy?” A Very Short Introduction to Political Philosophy, Oxford University Press. 1-19. 2) Rawls, J. A Theory of Justice (Cambridge, MA: Harvard University Press, 1999) Secs. 2-4, 9, 11-16, 20, 24-26. (Topics: egalitarianism, liberty, justice as fairness, the veil of ignorance, social contract) 3) Anderson, E. ‘What is the Point of Equality’, Ethics, 109, 2 (1999), 287-337. first half of the paper (Types of equality, critique of luck egalitarianism, deserving vs. undeserving poor) 4) Anderson, E. ‘What is the Point of Equality’, Ethics, 109, 2 (1999), 287-337 second half of the paper (Sen’s Capability Approach, political equality) 5) Van Parijs, P. ‘Basic Income: A Simple and Powerful Idea for the Twenty-First Century’, in Ackerman, B. and Wright, E.O. (eds.) Redesigning Distribution (London: Verso, 2006). (welfare provisions based on need or universal basic income) 6) Okin, S. M. ‘The Family: Gender and Justice’ Clayton, M., and A. Williams, (eds.) Social Justice (Oxford: Blackwell, 2004). 7) Review and Paper topics discussion 8) Philip Pettit, Negative and Positive Liberty, in Republicanism: A Theory of Freedom and Government, 17-27. Philip Pettit, Liberty as Non-domination, in Republicanism: A Theory of Freedom and Government, 31-5. (The concept of domination, the master-slave theme) 9) Philip Pettit, Republican Freedom and Contestatory Democratization, 163-190 (Active citizenship, democratic participation, consent vs. contestation, mixed government, the tyranny of the majority.) 10) Fraser and Gordon (1994), “’Dependency’ Demystified,” Social Politics: International Studies in Gender, State & Society, Volume 1, Issue 1, Spring 1994, Pages 4–31. 11) Jeremy Waldron (2012), The Harm in Hate Speech, 1-34, Harvard University Press. 12) Will Kymlicka (2002). Multiculturalism, In An Introduction to Contemporary Political Philosophy, 327-336. (Politics of redistribution or politics or recognition) 13) Will Kymlicka (2002). Multiculturalism as Communitarianism, In An Introduction to Contemporary Political Philosophy, 336-343, 368-9. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Instructional strategy and expectations for both students and instructional staff that follow from this. Student work modes (independently and/or in teams). Any work with the outside community – geographic or industry sector. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Papers and response papers | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||||||||
Computer Use | Yes | ||||||||||||||||||
Other Activities | Papers and response papers | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
acers@mef.edu.tr Academic dishonesty and plagiarism: Law on Higher Education Art. 54 |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 2 | 84 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 4 | 4 | ||||
Ödevler | 1 | 4 | 4 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 8 | 2 | 20 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 130 | ||||||
Total Workload/25 | 5.2 | ||||||
ECTS | 5 |