School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | PSYC 371 | ||||
Course Title in English | Behavioural Therapy | ||||
Course Title in Turkish | Davranış Terapisi | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Exercise,Lecture,Practical | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 140 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
PSYC 208 - Adult Psychopathology |
||||
Expected Prior Knowledge | Adult psychopathology | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn the primary and advanced implications of behaviourist methods; to be able to apply behaviour theory’s primary principles to the various concepts of psychopathologies. | ||||
Course Description | This course is designed as a foundation course to learn the primary principles of behaviour theory and therapy. The main focus of the course is behavioural implications in therapy, throughout the course behavioural and supplementary cognitive techniques are going to be addressed and practiced. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders davranışçı teori ve terapiyi öğrenmek için temel bir ders olarak tasarlanmıştır. Dersin ana amacı davranışçı terapinin genel çıkarımlarını yardımcı bilişsel teknikler vasıtası ile anlamak ve uygulamaya dökmektir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Davranışçı bakış açısının temel ilkelerini anlamak 2) Davranışçı terapi perspektifinde işlevsel olmayan meseleleri analiz etmek 3) Davranışçı terapinin temel ilkelerini çeşitli durumlara uygulamak 4) Farklı durumlar için farklı yöntemler veya yöntem kombinasyonları tasarlamak 5) Öğrencinin günlük yaşam sorunlarına yönelik stratejiler seti oluşturmak |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam,HW |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | Exam |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | H | Exam,HW |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | HW |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | HW |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Exam,HW |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | N | |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | S | HW |
Prepared by and Date | BURAK BARAN YAVUZ , March 2022 |
Course Coordinator | SENA CÜRE ACER |
Semester | Fall |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Davranışçı Bakış Açısının Temel İlkeleri I |
3) | Davranışçı Bakış Açısının Temel İlkeleri II |
4) | Davranışsal Formülasyon |
5) | Destekleyici Bilişsel Teknikler I |
6) | Destekleyici Bilişsel Teknikler II |
7) | Ara Sınav |
8) | Yaygın Davranışsal Teknikler - Gevşeme ve Maruz Kalma |
9) | Yaygın Davranışsal Teknikler - Gevşeme ve Maruz Kalma - Alıştırma |
10) | Yaygın Davranışsal Teknikler - Maruz Kalma |
11) | Yaygın Davranışsal Teknikler - Maruz Kalma |
12) | Yaygın Davranışsal Teknikler - Aktivasyon |
13) | Yaygın Davranışsal Teknikler - Aktivasyon - Alıştırma |
14) | Stres ve Öfke Yönetimi |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Required/Recommended Readings | Spiegler, M. D. & Guevremont, D. C. (2010). Contemporary Behavior Therapy, Fifth Edition. Wadsworth, Cengage Learning: Belmont. Farmer R. F., & Chapman A. L., (2016). Behavioral interventions in cognitive behavior therapy practical guidance for putting theory into action, Second Edition, American Psychological Association: Washington. Leahy R. L., (2017). Eliciting Thoughts. In Cognitive therapy techniques: a practitioner’s guide, second edition. The Guilford Press: New York. Davis, M., Eshelman, E. R. & McKay, M., (2008). Breathing and Progressive relaxation. In The relaxation & stress reduction workbook, sixth edition (pp. 27-46). New Harbinger Publications: Oakland, CA. Hopko D. R., Lejuezb C.W., Ruggieroc K. J. & Eifert G. H. (2003). Contemporary behavioral activation treatments for depression: Procedures, principles, and progress. Clinical Psychology Review, 23, 699-717. P. M. Lehrer, R. L. Woolfolk & W. S. Sime, (2007). Stress inoculation training: a preventative and treatment approach. In Principles and practice of stress management, third edition (pp. 497-516). Guilford Press: New York. | |||||||||||||||
Teaching Methods | Classes will be a mixture of lecture, class discussion and case practices. I will provide relevant articles and elaborate the process with relevant activities such as in class therapy technique demonstrations and other types of practices. Students are expected to follow the course outline, read the assigned readings before coming to class and participate actively throughout the course in the discussion of varied topics and class discussions. | |||||||||||||||
Homework and Projects | The students are asked to create a group of four and pick one fictional or real character. The students should present the history of the problem of the person, formulation and maintenance cycle of the problem, the techniques that can be used in treatment of the person’s problem and possible results and complications of the treatment. The report should not exceed 2000 words. | |||||||||||||||
Laboratory Work | ||||||||||||||||
Computer Use | ||||||||||||||||
Other Activities | ||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
yavuzbu@mef.edu.tr 00905350189322. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 3 | 112 | ||
Ödevler | 1 | 16 | 16 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Total Workload | 140 | ||||||
Total Workload/25 | 5.6 | ||||||
ECTS | 6 |