School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | PSYC 376 | ||||
Course Title in English | Current Topics in Neuroscience | ||||
Course Title in Turkish | Nörobilimde Güncel Konular | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 138 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To gain an understanding of the study of neuroscience and its subfields; to be familiar with the hot topics of 21st century neuroscience researches and methods to carry out a research in the field. | ||||
Course Description | The course aims to introduce the rapidly developing field of neuroscience, different subfields and the current research topics. Students will be introduced a basic understanding of the structure and the function of nervous system, current topics studied by the subfields including social, behavioral, affective and cognitive neuroscience and how neuroscience researches are conducted by explaining neuroimaging methods. | ||||
Course Description in Turkish | Bu dersin amacı, hızlı gelişen bir alan olan nörobilimi, alt alanlarını ve bu alanların odaklandığı güncel araştırma konularını tanıtmaktır. Öğrencilere sinir sistemine dair temel bilgilerin, nörobilimin sosyal, davranışsal, afektif ve bilişsel gibi alt alanları tarafından çalışılan güncel konular ve nörogörüntüleme yöntemlerini anlatarak bu alanda yapılan araştırmaların nasıl yürütüldüğünün tanıtılması amaçlanmıştır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) nörobilimi ve nasıl geliştiğini anlamak 2) sinir sistemini ve basit fizyolojik süreçleri anlamak 3) nörobilimdeki farklı alt alanları tartışmak 4) nörobilim makalelerini tartışmak ve yeni fikirler üretmek 5) bugün yaygın olarak kullanılan araştırma yöntemlerini nörobilimde kullanmak |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam,Participation,Presentation |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Participation,Presentation |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Participation,Presentation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Participation |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Exam,Participation,Presentation |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | Exam,Participation,Presentation |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Exam,Participation,Presentation |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Select,Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | N | |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Select,Participation |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Participation |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Select,Participation,Presentation |
Prepared by and Date | BANU FEMİR GÜRTUNA , March 2022 |
Course Coordinator | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi BANU FEMİR GÜRTUNA |
Hafta | Konu |
1) | Norobilim: Gecmis, simdi ve gelecek |
2) | Noroanatomi ve degisen beyin |
3) | Norotransmitterler |
4) | Ogrenme ve bellek |
5) | Uyku ve ruya sirasinda beyin |
6) | Noropazarlama: tuketici davranisi |
7) | Ara sinav |
8) | Insan iliskilerinin norobilimi |
9) | Sosyal beyin |
10) | Afektif norobilim |
11) | Norogoruntuleme |
12) | Hayvanlarin kullanimi |
13) | Beyin hakkinda mitler |
14) | Ogrenci sunumlari ve soru-cevap |
15) | Final |
16) | Final |
Required/Recommended Readings | Required readings: (1) Kandel, E. R., Schwartz, J. H., & Jessell, T. M. (2000). Principles of neural science. New York: McGraw-Hill, Health Professions Division. (2) Gazzaniga, M. S., Ivry, R. B., & Mangun, G. R. (2002). Cognitive neuroscience: The biology of the mind. New York: Norton. (3) Additional readings given by the instructor. Recommended readings: (1) Panksepp, J. (1998). Affective neuroscience: The foundations of human and animal emotions. New York: Oxford University Press. (2) Pradeep, A.K. (2010). Buying Brain: Secrets for Selling to the Subconscious Mind. New Jersey: John Wiley (3) Cozolino, Louis J. (2014). The neuroscience of human relationships: attachment and the developing social brain. New York: W.W. Norton & Company. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped format will be used for the whole course. Every week, students will be assigned to online lecture and related articles will be given before the class. At be beginning of the class, it is expected that students read the related articles and understand the concepts discussed in the online lecture. In the second hour, these concepts and readings will be discussed by grouping students. All students are expected to be prepared for all classes and actively join the discussions, ask questions and try to find answers to these questions. In case students are having difficulties, they are free to contact the instructor anytime by e-mail. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Students are expected to read articles and related book chapters before each course. On the 14th week, students will do a presentation about one of the topics in neuroscience. Student are free to choose the subject themselves. The instructor must be informed about the presentation topics no later than the midterm week. PDF format of the presentation should be sent to the instructor the day before the presentation. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | - | ||||||||||||||||||
Computer Use | - | ||||||||||||||||||
Other Activities | It is expected that students will read each week’s related articles before the class and actively join the discussions in the classroom. | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
banu.femir@gmail.com Attendance at all classes is compulsory. Students arriving 15 min. late will not be allowed to join that class. In case of missing an exam, students must provide an acceptable and documented excuse. Make-up exam will be held for the missed exams. Students are expected to treat university staff and others respectfully at all times. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations will not be tolerated Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 9 | 2 | 11 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 9 | 2 | 11 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 138 | ||||||
Total Workload/25 | 5.5 | ||||||
ECTS | 6 |