School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 376
Course Title in English Current Topics in Neuroscience
Course Title in Turkish Nörobilimde Güncel Konular
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 138 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To gain an understanding of the study of neuroscience and its subfields; to be familiar with the hot topics of 21st century neuroscience researches and methods to carry out a research in the field.
Course Description The course aims to introduce the rapidly developing field of neuroscience, different subfields and the current research topics. Students will be introduced a basic understanding of the structure and the function of nervous system, current topics studied by the subfields including social, behavioral, affective and cognitive neuroscience and how neuroscience researches are conducted by explaining neuroimaging methods.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) nörobilimi ve nasıl geliştiğini anlamak
2) sinir sistemini ve basit fizyolojik süreçleri anlamak
3) nörobilimdeki farklı alt alanları tartışmak
4) nörobilim makalelerini tartışmak ve yeni fikirler üretmek
5) bugün yaygın olarak kullanılan araştırma yöntemlerini nörobilimde kullanmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Derse Katılım,Sınav,Sunum
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. S Derse Katılım,Sunum
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. S Derse Katılım,Sunum
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Derse Katılım
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H Derse Katılım,Sınav,Sunum
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Derse Katılım,Sınav,Sunum
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Derse Katılım,Sınav,Sunum
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. N
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Derse Katılım
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Derse Katılım
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Derse Katılım,Sunum
Prepared by and Date BANU FEMİR GÜRTUNA , March 2022
Course Coordinator BANU FEMİR GÜRTUNA
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi BANU FEMİR GÜRTUNA

Course Contents

Hafta Konu
1) Norobilim: Gecmis, simdi ve gelecek
2) Noroanatomi ve degisen beyin
3) Norotransmitterler
4) Ogrenme ve bellek
5) Uyku ve ruya sirasinda beyin
6) Noropazarlama: tuketici davranisi
7) Ara sinav
8) Insan iliskilerinin norobilimi
9) Sosyal beyin
10) Afektif norobilim
11) Norogoruntuleme
12) Hayvanlarin kullanimi
13) Beyin hakkinda mitler
14) Ogrenci sunumlari ve soru-cevap
15) Final
16) Final
Required/Recommended ReadingsRequired readings: (1) Kandel, E. R., Schwartz, J. H., & Jessell, T. M. (2000). Principles of neural science. New York: McGraw-Hill, Health Professions Division. (2) Gazzaniga, M. S., Ivry, R. B., & Mangun, G. R. (2002). Cognitive neuroscience: The biology of the mind. New York: Norton. (3) Additional readings given by the instructor. Recommended readings: (1) Panksepp, J. (1998). Affective neuroscience: The foundations of human and animal emotions. New York: Oxford University Press. (2) Pradeep, A.K. (2010). Buying Brain: Secrets for Selling to the Subconscious Mind. New Jersey: John Wiley (3) Cozolino, Louis J. (2014). The neuroscience of human relationships: attachment and the developing social brain. New York: W.W. Norton & Company.
Teaching MethodsFlipped learning
Homework and ProjectsStudents are expected to read articles and related book chapters before each course. On the 14th week, students will do a presentation about one of the topics in neuroscience. Student are free to choose the subject themselves. The instructor must be informed about the presentation topics no later than the midterm week. PDF format of the presentation should be sent to the instructor the day before the presentation.
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesIt is expected that students will read each week’s related articles before the class and actively join the discussions in the classroom.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 15
Sunum 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 35
TOTAL % 100
Course Administration banu.femir@gmail.com

Attendance at all classes is compulsory. Students arriving 15 min. late will not be allowed to join that class. In case of missing an exam, students must provide an acceptable and documented excuse. Make-up exam will be held for the missed exams. Students are expected to treat university staff and others respectfully at all times. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations will not be tolerated Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Sunum / Seminer 1 9 2 11
Ara Sınavlar 1 9 2 11
Final 1 16 2 18
Total Workload 138
Total Workload/25 5.5
ECTS 6