School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code COMP 465
Course Title in English Fundamentals of Quantum Computing
Course Title in Turkish Kuantum Hesaplama Temelleri
Language of Instruction EN
Type of Course Ters-yüz öğrenme
Level of Course Başlangıç
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: -- Lab: -- Other: --
Estimated Student Workload 145 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites MATH 211 - Linear Algebra
MATH 224 - Probability and Statistics for Engineering
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Exposure to some form of programming
Registration Restrictions Only undergraduate students
Overall Educational Objective To learn the fundamentals of quantum information and computing and explore various application areas.
Course Description This course explores the fundamentals of Quantum Information Science and Computation. The following important topics are covered: superposition, entanglement, quantum teleportation and the theory of measurement. The course will review and compare classical computation against quantum computation with several examples. We also intend to give assignments to use IBM’s real quantum computers available on the cloud to get students a hands-on experience on this new emerging field. Towards the end of the course, we shall provide details about few quantum algorithms and future trends such as Quantum Machine Learning (QML). In addition, some of the philosophical questions and the impact of Quantum computing to various fields of research will be discussed.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Kuantum mekaniğini ve kuantum hesaplamanın temel ilkelerini açıklar;
2) Çevrimiçi araçlar kullanarak kuantum devrelerini tanımlar ve oluşturur;
3) Kuantum devrelerini/algoritmalarını bazı zor problemleri çözmek için uygular;
4) Kuantum iletişiminin temel ilkelerini analiz eder ve uygular;
5) En önemli kuantum algoritmalarını açıklar ve uygular;
6) Gelecek trendler için kuantum teknolojisi bilgisini edinir ve uygular.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak.
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak.
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak.
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak.
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek.
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak.
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde).
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak.
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. N
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek N
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak N
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. N
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. N
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. N
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. N
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. H
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). H
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. H
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. H
Prepared by and Date , December 2020
Course Coordinator MUHİTTİN GÖKMEN
Semester Spring
Name of Instructor Doç. Dr. ŞEFİK ŞUAYB ARSLAN

Course Contents

Hafta Konu
1) Kuantum Hesaplamaya Giriş: Spin, foton, polarizasyon
2) Kuantum Mekaniğinin Postülatları ve lineer cebir hatırlatması
3) Basit kuantum hesaplama modeli, kübit, kuantum durumları (Ket gösterimi), süperpozisyon, normalizasyon
4) Kuantum durumlarının ölçülmesi
5) Klasik Kapılar/Devreler ve Tersinir devreler
6) Kuantum mantık kapıları: CNOT ve Hadamard kapıları
7) Tümellik, Üniter dönüşümler, Faz değişimi, döndürme ve Pauli kapıları
8) Kuantum Dolanıklık ve Bell’in eşitsizliği. Kopyalanamama Teoremi ve Sonuçları
9) Kuantum Devreleri: Bell Devresi
10) Kuantum İletişim: Süper yoğun kodlama ve Kuantum Teleportasyon
11) Basit Kuantum Hata Düzeltme
12) Kuantum Algoritmaları I: Deutsch Algoritması, Deutsch-Jozsa Algoritması
13) Kuantum Algoritmaları II: Simon Algoritması, Grover’in arama Algoritması, Shor Algoritması
14) Kuantum Hesaplamanın Etkisi ve QML gibi ileri kullanım durumları
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsDepending on the level of students, there are two references I frequently resort to (both are available online) i. Chris Bernhardt, Quantum Computing for Everyone, MIT Press, 1st Edition (2019) [More suitable for undergraduates] ii. Kaye, Phillip, Raymond Laflamme, and Michele Mosca. An Introduction to Quantum Computing. Oxford University Press, 2007.
Teaching MethodsLectures/contact hours using Flipped Classroom as an active learning technique
Homework and ProjectsThere are 5 homeworks formulated much like small projects.
Laboratory WorkNone
Computer UseRequired
Other Activities-
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Uygulama 12 % 12
Ödev 5 % 25
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 38
TOTAL % 100
Course Administration arslans@mef.edu.tr

Instructor’s office: 5th Floor Office hours: Tue 16:00-17:00. E-mail address: arslans@mef.edu.tr, Rules for attendance: Classroom practice contributes to 14% of the final grade. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Regulations

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 1 70
Ödevler 5 6 2 40
Ara Sınavlar 1 12 1.5 13.5
Final 1 20 2.5 22.5
Total Workload 146
Total Workload/25 5.8
ECTS 6