School/Faculty/Institute | Graduate School | |||||||||||||
Course Code | PDR 501 | |||||||||||||
Course Title in English | Research Methods | |||||||||||||
Course Title in Turkish | Araştırma Yöntemleri | |||||||||||||
Language of Instruction | TR | |||||||||||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture | |||||||||||||
Level of Course | Advanced | |||||||||||||
Semester | Fall | |||||||||||||
Contact Hours per Week |
|
|||||||||||||
Estimated Student Workload | 136 hours per semester | |||||||||||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||||||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||||||||||
Pre-requisites | None | |||||||||||||
Co-requisites | None | |||||||||||||
Expected Prior Knowledge | Knowledge of research methods at undergraduate level | |||||||||||||
Registration Restrictions | Graduate Students Only | |||||||||||||
Overall Educational Objective | This course aims to reconsider and renew the theoretical knowledge of basic research techniques and methods for those who are working in the field or who are PDR/Psychology graduates and continue their career search, in order to prepare for the thesis phase and to conduct independent research. | |||||||||||||
Course Description | Throughout the semester, research methods concepts will be discussed theoretically and practically with a focus on psychological counseling. Issues such as determining the research topic, transforming this topic into a problem and hypotheses, source scanning and literature writing, sample selection, limitations of the research according to the choice of research method, and data collection will be reviewed. Common mistakes made in thesis-project writing will also be questioned. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Kişinin bugüne kadar hem PDR/Psikoloji öğrencisi hem de bu alanlarda uygulayıcı olarak deneyimlediği araştırma yöntemleri ve ilgili süreçleri anımsar. 1) Araştırma yöntemleri arasındaki farklılık ve benzerlikleri yazılı ve sözlü olarak tartışabilmesi 2) Teorik bilgi ve araştırma uygulamalar arasındaki bağlantıları kurabilmesi 3) Tez-proje yazımında yapılan yaygın yanlışlara hakimiyet 4) Bir araştırma konusu tespit edebilmesi ve bu araştırma konusunu bir probleme dönüştürülmesi 5) Bir araştırma konusu tespit edebilmesi ve bu araştırma konusunu bir probleme dönüştürülmesi 6) Araştırma yöntemi yaklaşımı ışığında problemi hipotezle dökebilmesi 7) Kaynak tarayabilmesi ve problem durumu odağında literatür tarayabilmesi 8) Akademik okuma yapabilmesi 9) Araştırma stratejisini ve örneklemini seçebilmesi 10) Araştırma stratejisi ışığında araştırmasının sınırlılıklarını tartışabilmesi 11) Ölçekler ve ölçek geliştirme konusunda kuramsal bilgiye sahip olmak, araştırmaya uygun ölçek seçebilmek 12) Araştırma etiği bilgilerine sahip olma ve uygulayabilme 13) APA yazım kurallarına hakimiyet |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | ||||||||||||||
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. | ||||||||||||||
3) Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. | ||||||||||||||
4) Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. | ||||||||||||||
5) Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. | ||||||||||||||
6) Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | ||||||||||||||
7) Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. | ||||||||||||||
8) Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. | ||||||||||||||
9) Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. | ||||||||||||||
10) Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. | ||||||||||||||
11) Bilimsel araştırma makaleleri ve araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. | ||||||||||||||
12) Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||||||||||
13) Bilimsel araştırmaları analiz edebilir ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. | ||||||||||||||
14) Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. | ||||||||||||||
15) Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. | ||||||||||||||
16) Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. | ||||||||||||||
17) Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. | ||||||||||||||
18) Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. | ||||||||||||||
19) Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek/süpervizyon isteyebilir. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | N | |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. | N | |
3) | Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. | N | |
4) | Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. | N | |
5) | Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. | N | |
6) | Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | N | |
7) | Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. | N | |
8) | Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. | N | |
9) | Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. | N | |
10) | Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. | N | |
11) | Bilimsel araştırma makaleleri ve araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. | N | |
12) | Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | N | |
13) | Bilimsel araştırmaları analiz edebilir ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. | N | |
14) | Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. | N | |
15) | Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. | N | |
16) | Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. | N | |
17) | Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. | N | |
18) | Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. | N | |
19) | Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek/süpervizyon isteyebilir. | N |
Prepared by and Date | , |
Course Coordinator | EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Doç. Dr. EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
Hafta | Konu |
1) | Derse giriş, tanışma, ve ders izlencesinin gözden geçirilmesi |
2) | Bilimsel Araştırmanın Temelleri |
3) | Araştırma Konusunun Tespiti |
4) | Problemi Tanımlama |
5) | Kaynak Arama ve Literatür Taraması Akademik Okuma |
6) | Araştırma Önerisi–Saha Çalışmaları–Araştırma Süreçleri |
7) | Araştırma Stratejisinin Seçilmesi–Veri Türleri |
8) | Örneklem |
9) | Ölçekler–Ölçek Geliştirme Çalışmaları |
10) | Araştırma Stratejisinin Bağlamında Araştırma Sınırlılıkları |
11) | Araştırma Etiği & APA 6 Yazım Kuralları |
12) | Araştırma Etiği & APA 6 Yazım Kuralları |
13) | Tez-proje yazımında yapılan yaygın yanlışlara hakimiyet |
14) | Tez-proje vb.nin teslimi kontrol tablosu |
15) | Dönem Sonu Sınavları & Proje |
16) | Dönem Sonu Sınavları & Proje |
Required/Recommended Readings | Balcı, A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara. Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F., & Kılıç Çakmak, E. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara. Sayım, F. (2019). Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Tez Yazım Yöntemleri. Seçkin Yayınevi, Ankara Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2016). Psikolojide Araştırma Yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara. Yılmaz, K., & Arık, R. S. (Eds). (2019). Bilim ve Araştırma Etiği. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara. | ||||||||||||
Teaching Methods | Based on the flipped learning philosophy implemented by MEF University, students will be supported to actively build the bridge between theoretical knowledge, daily life and practice with interactive and student-oriented teaching methods. | ||||||||||||
Homework and Projects | - | ||||||||||||
Laboratory Work | - | ||||||||||||
Computer Use | - | ||||||||||||
Other Activities | - | ||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
İntihal Uyarısı 1. Sizin tarafınızdan gönderilen ve adınızı taşıyan herhangi bir ödev veya rapor, eğitmeninizden önceden yazılı onay almadığınız sürece, daha önce başka bir ders için gönderilmemiş, sadece bu ders için hazırlanmış kendi orijinal çalışmanız olduğu varsayılır. 2. Ev ödeviniz veya projeniz de dahil olmak üzere teslim ettiğiniz her çalışmanızın, diğer kişiler tarafından yayınlarda, Web sitelerinde veya diğer kaynaklarda ancak uygun şekilde atıfta bulunarak yazılan kelimeleri veya fikirleri kullanabilirsiniz. "Doğru atıf" çalışmanızda yeniden ürettiğiniz başkalarının sözlerini veya fikirlerini, genellikle bir dipnot veya parantez biçiminde, orijinal kaynağını ve kullanımınızın kapsamını tam olarak tanımladığınız anlamına gelir. 3. Kampüs topluluğunun bir üyesi olarak, tüm akademik çabalarınızda dürüstlük göstermenizin beklendiğini ve kendi değerleriniz doğrultusunda değerlendirileceğinizi unutmamalısınız. Bu nedenle akademik başarılarınızdan gurur duyun ve MEF Üniversitesi'nde akademik bütünlüğün korunmasına ve geliştirilmesine yardımcı olun. 4. Araştırma yöntemleri dersi kapsamında, herhangi bir intihal, etik dışı davranış dersten kalma ile sonuçlanacaktır ve YÖK’ün ve/veya üniversitenin yürürlükte olan yaptırımları kapsamında değerlendirilecektir. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 14 | 1 | 1 | 28 | |||
Final | 1 | 0 | 10 | 10 | |||
Total Workload | 136 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |