School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||||
Course Code | BUS 306 | ||||||
Course Title in English | Business Law | ||||||
Course Title in Turkish | Business Law | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||||
Level of Course | Intermediate | ||||||
Semester | Bahar | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 130 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To acquire the ability to identify legal and ethical issues arising in today’s global business together with the relevant applicable laws. | ||||||
Course Description | The course will conduct a general review of the meaning, sources and administration of business law and provide in-depth coverage of the following areas required to be elaborated and applied before and during business operations; law of contracts, corporate law, intellectual property rights, labor law and ethics & compliance will be examined. The course will also address various legal relationships in the concepts of private law, legislation regulating business, and practices may potentially affect the business climate. Although the course is not designed to make the student a lawyer, it will aim to provide the student with sufficient background in legal concepts and competency to understand circumstances that require a legal consultant. | ||||||
Course Description in Turkish | Bu ders ticaret hukukunun genel olarak anlamı, kaynakları ve yönetilmesi kavramları üzerine yoğunlaşmış olup; ticari faaliyetler öncesinde/sırasında detaylı olarak irdelenmesi ve uygulanması gerekli olan hukuk dalları olan sözleşmeler hukuku, ticaret hukuku, fikri mülkiyet hakları, iş hukuku, etik & uyum alanlarıyla ilgili ayrıntılı bir kapsam sunmaktadır. Bu derste aynı zamanda özel hukuk konseptleri içindeki çeşitli hukuki ilişkiler, ticareti düzenleyen mevzuat ve ticari ortamı potansiyel olarak etkileyebilecek uygulamalar ele alınmaktadır. Bu ders öğrenciden avukat yaratmak üzerine tasarlanmamakla birlikte, öğrenciye hukuki kavramlar hakkında yeterli altyapı ile hukuki danışmanın varlığını gerektiren durumları idrak konusunda yeterlilik sağlamayı amaçlamaktadır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | BURCU ÖZSEVİNÇ , May 2023 |
Course Coordinator | BÜŞRA AYAN |
Semester | Bahar |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | |
2) | |
3) | |
4) | |
5) | |
6) | |
7) | |
8) | |
9) | |
10) | |
11) | |
12) | |
13) | |
14) | |
15) | |
16) |
Required/Recommended Readings | A reading list for this course will be provided to students during the semester. Other helpful readings (but not required) are as follows: The Legal Environment of Business: Don Mayer, Daniel Warner, George Siedel, Jethro K. Lieberman The Business Ethics Workshop: James Brusseau Good to Great: Why Some Companies Make the Leap…and Others Don’t. Jim Collins | |||||||||||||||
Teaching Methods | This course was developed from an active and collaborative learning perception. The active learning perspective is based on collaborative, inquiry-based, student–centered approach for teaching, in which students are actively involved in their current knowledge accumulation. The course will cover basic terminology and theoretical structure together with the associated practical implications. The methods to be used are introduction to legal concepts in general, case studies and in-class discussions. | |||||||||||||||
Homework and Projects | ||||||||||||||||
Laboratory Work | ||||||||||||||||
Computer Use | ||||||||||||||||
Other Activities | ||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
ozsevincb@mef.edu.tr Students are always free and encouraged to give feedback and ask questions about the course via e-mail to instructor (ozsevincb@mef.edu.tr). In this course, collaborative learning approach is one of the key principles for gaining knowledge, considering that questioning and discussion are the effective methods for information transfer. Therefore, active student participation in class discussions plays an important role for the grading. Students are expected to attend all sessions and be in class on time. When they cannot attend due to an emergency, they should inform the instructor by e-mail. Cheating and plagiarism related actions are deemed unacceptable under any circumstances, therefore, all individual assignments must be completed by the student himself/herself. Mutual interaction and feedback are always valuable for designing a course promoting significant learning, students are always welcome to ask questions and send e-mails relating to the course related issues. Make-up exams will be subject to the Excuse Regulation (link: (https://students.mef.edu.tr/tr/mazeretlerin-kabulu-ve-mazeret-sinavlarinin-yapili#gsc.tab=0). Students are required to submit a request (together with their reports) to the faculty secretary within three (3) days of the exam via this link: https://www.cognitoforms.com/MEFUniversity/MazeretBildirimFormu). The requests are discussed with the faculty board and the decision taken by the faculty secretary is sent to the instructor. Once the student’s excuse is accepted, the instructor and the student will decide together to arrange the place and time. Academic dishonesty and plagiarism will be subject to the YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 2 | 14 | ||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 130 | ||||||
Total Workload/25 | 5.2 | ||||||
ECTS | 5 |