School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code MGMT 436
Course Title in English Strategic Information Systems Management
Course Title in Turkish Stratejik Bilgi Sistemleri Yönetimi
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 128 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only undergraduate students
Overall Educational Objective To learn and understand strategic importance of Information Systems, e-businesses, applications and models for the use of IS as a competitive strategy in different organizations.
Course Description IS (information systems) has been concern of companies with the advancement of technology. As internet penetration increased and technology advanced the way of business is conducted have changed tremendously. Information Systems and digitization are fundamentally shifting the competitive landscape in many sectors. The course will cover several subjects such as IS management, Value Driven IS, alignment between business processes and IS strategy, e-business value, innovation with IS, ethics and data value to understand the strategic importance of IS management in organizations.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Bilgi Sistemlerinin iş süreçlerini nasıl mümkün kıldığına dair bütünsel bir bakış açısını kavramak
2) Organizasyonlarda BS stratejisinin temellerini anlamak
3) BS/Bİ'in stratejik yönetim üzerindeki etkilerini, iş süreçleri ile IS süreçleri arasında uyumun nasıl sağlanacağını açıklayın
4) BS ve e-işletmelerin yönlendirdiği değer hakkındaki temel kavramları analiz edin ve BS ile yeniliği açıklamak
5) Bilgi Sistemleri ve verinin değeri ile ilgili temel etik sorunları belirlemek
6) Başarılı proje yönetimindeki temel kavramları anlamak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Prepared by and Date SELEN BALKAYA SOYER , May 2023
Course Coordinator CEYHAN MUTLU
Semester Spring
Name of Instructor Öğr. Gör. SELEN BALKAYA SOYER

Course Contents

Hafta Konu
1) İş Odaklı BSY
2) İş Odaklı BSY – BS Yönetiminin 3 ERA'sı
3) Stratejik Yönetime Genel Bakış, BS/Bİ uygulamaları
4) Karar Destek Sistemleri
5) İş Süreçleri ve Değer Odaklı BS
6) E-İş Değeri
7) İş Operasyonları ve BS Stratejisi ile Uyumun Sağlanması
8) Ara Sınav
9) BS ile inovasyon
10) Kurumsal Uygulamalar ve İş İletişimleri
11) Etik ve Bilgi Güvenliği
12) Veri, Bilgi, Veritabanları
13) Proje Yönetimi
14) Grup Proje Sunumları
15) Final Sınav Dönemi
16) Final Sınav Dönemi
Required/Recommended ReadingsCourse Textbook (mandatory): Business driven information systems, New York: McGraw-Hill/Irwin, 2020 by Baltzan, P. (Author), Phillips, A. L. (Author), Lynch, K. (Author) and Blakey, P. Every student will be required to have the book and the access code to be able to follow the course properly.
Teaching MethodsThis course is designed to provide students with an exposure to several business processes and practices to create or achieve strategic advantages from IS/IT in strategic information systems era. For achieving learning objectives, the course will entail a set of related videos, readings, lectures, problem-solving activities and creative processes as well as interactions with real life businesses. With readings and lectures, the students will be able to grasp the key issues whereas with case studies and discussions, they will find the opportunity to expand their perspectives and apply the theoretical knowledge to real life situations.
Homework and ProjectsThe students will be making one presentation as a group at the end of the course. The groups will be formed and the details of the projects will be announced later by the instructor. Each group will have maximum 5 members and each team member will present their part individually. Before the presentations, the group projects have to be submitted as a PPT file with a project report within a deadline provided by the instructor. Late assignments will not get full points.
Laboratory WorkNone
Computer UsePersonal Notebook
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 30
Projeler 1 % 40
Ara Sınavlar 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration soyers@mef.edu.tr

In this course, active participation is key to learning and applying. Thus the grading of the class participation will be done based on the quality of active student participation and contribution to in-class activities. Students are expected to attend all sessions and be in class on time. When they can not attend due to a sickness (which should require a report from a full facility hospital) or an excuse accepted my MEF regulations, they should inform the instructors by mail. As the feedback and questions are very valuable for making the course a distinctive learning experience, students may visit the instructors during office hours or send e mails, for any course related issues. Academic dishonesty and plagiarism will be subject to the YÖK disciplinary regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 1 14 2 2 18
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Total Workload 128
Total Workload/25 5.1
ECTS 5