School/Faculty/Institute Faculty of Arts, Design and Architecture
Course Code INT 436
Course Title in English Smart Spaces
Course Title in Turkish Akıllı Mekanlar
Language of Instruction EN
Type of Course Lecture
Level of Course Advanced
Semester Bahar
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: - Lab: - Other: -
Estimated Student Workload 126 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II
Expected Prior Knowledge 4 semesters of design studio
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn to understand how “smart” technologies are gradually changing the spaces we inhabit, different applications of ICT in the domain of interior, architectural and urban design and using these technologies to improve the quality of our living and working spaces.
Course Description This course introduces the applications of “smart” technologies within the context of design in various spatial scales. The course has 3 modules: “Smart” Technologies – “Smart” Spaces – Beyond “Smart” Spaces. In the first module, students will gain a general knowledge about ICT; its roots and applications in various domains. Then, in the second module, students will achieve a specific knowledge on the applications of ICT in the domain of interior, architectural and urban design. Finally, in the last module, students will be equipped with critical knowledge which will enable them to think beyond “smart” technologies and develop their own creative scenarios about how ICT could support our daily life in in spatial terms.
Course Description in Turkish Bu ders, “akıllı” teknolojilerin farklı mekansal ölçeklerdeki uygulamaları konusuna giriş niteliğindedir ve 3 modülden oluşmaktadır: “Akıllı” teknolojiler, “Akıllı” Mekanlar, “Akıllı” Mekanların Ötesinde. İlk modülde, enformasyon ve iletişim teknolojilerinin temelleri ve farklı alanlardaki uygulamaları konusunda genel düzeyde bilgi verilecektir. İkinci modülde, enformasyon ve iletişim teknolojilerinin iç mekan, mimari tasarım ve kentsel tasarım alanlarına özgü uygulamaları hakkında detaylı bilgi verilecektir. Son modülde ise, öğrencilere, “akıllı” teknolojilerin ötesinde düşünebilme ve bu teknolojilerin mekânsal anlamda gündelik hayatı nasıl iyileştirebileceğine dair kendi yaratıcı senaryolarını geliştirme yetisi kazandıracak eleştirel bilgi sağlanacaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
4)
5)
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date AHU SÖKMENOĞLU , January 2021
Course Coordinator AKTS1
Semester Bahar
Name of Instructor Öğr. Gör. AHU SÖKMENOĞLU

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsRheingold, H. (1985). Tools for Thought: The History and Future of Mind-Expanding Technology. Simon & Schuster/Pretentice Hall. Negroponte, N. (1995). Being Digital. Alfred A. Knopf, Inc. Mitchell, W. J. (1996). City of Bits: Space, Place, and the Infobahn (On Architecture) MIT Press. Green, K. E. (2016). Architectural Robotics Ecosystems of Bits, Bytes, and Biology. MIT Press Gerrish, S. (2018). How Smart Machines Think. MIT Press. Bridle, J. (2018). New Dark Age: Technology and the End of the Future. Verso. Iannone, R., Gurashi, R., Iannuzzi, I., de Ghantuz Cubbe, G., Sessa, M. (2020) Smart Society : A Sociological Perspective on Smart Living. Routledge. Sharma, L. (ed.) (2021). Towards Smart World: Homes to Cities Using Internet of Things. Chapman and Hall/CRC.
Teaching MethodsThe course will have presentations by the instructors as well as extensive discussion by the class. The course follows the ‘Flipped classroom’ model, with all readings available to the students prior to class.
Homework and Projects2 Individual, 1 Group Project
Laboratory Work-
Computer Useyes
Other Activities-
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 20
Projeler 1 % 40
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration ahusokmenoglu@gmail.com

Email: ahusokmenoglu@gmail.com Students are required to attend % 70 of the classes in theoretical courses. Consequently, absenteeism exceeding 4 weeks (classes) will result in failure. %70 Attendance is essential for this course. Most of the class time will be allocated to discussion of weekly topics. Students have to be prepared and upload their weekly assignments before coming to class late submissions take points off. All students are responsible for behaving personally and academically in a way that is expected from a university student. That behavior includes but is not limited to respecting views and ideas of peers; not being involved in discriminating behavior concerning race, religious beliefs, sexual orientation; always using one’s own ideas in their projects. Academic Dishonesty and Plagiarism: YOK Disciplinary Regulation

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 1 70
Ödevler 14 4 56
Total Workload 126
Total Workload/25 5.0
ECTS 5