School/Faculty/Institute | Faculty of Arts, Design and Architecture | |||||||
Course Code | INT 338 | |||||||
Course Title in English | Technology and Space II | |||||||
Course Title in Turkish | Teknoloji ve Mekan II | |||||||
Language of Instruction | EN | |||||||
Type of Course | Lecture | |||||||
Level of Course | Orta | |||||||
Semester | Spring | |||||||
Contact Hours per Week |
|
|||||||
Estimated Student Workload | 80 hours per semester | |||||||
Number of Credits | 3 ECTS | |||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||||
Pre-requisites |
FADA 211 - Digital Communication I |
|||||||
Co-requisites | None | |||||||
Expected Prior Knowledge | AutoCAD, Photoshop,3D Modelling | |||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||||
Overall Educational Objective | To learn the spatial, constructional and technological aspects and design principals of HVAC, acoustics and lighting system in terms of CAD drawings, lighting calculations and documentation. | |||||||
Course Description | This is an introductory course that provides a basic understanding of building systems, particularly heating, ventilating and air conditioning (HVAC), lighting and acoustics. Students will examine current research and practical strategies related to HVAC, lightning and acoustical systems. The design criteria and calculations used in interior design will be introduced to the students. The course will examine the student’s interior design project through the lens of building systems integration; placing emphasis on understanding technical aspects of systems (construction types, structural, power, lighting, audio-visual, mechanical, plumbing, fire suppression), and its impact on human well-being within an interior environment (thermal comfort, interior air quality, acoustic, etc.). This lecture intends to encourage the students to understand architectural lighting in terms of technological, psychological and functional aspects in order to be able to use the knowledge in their interior design projects. Since lighting effects the way people feel and behave, by learning both scientific properties of light and lighting equipment, and the artistic designs that can be made by lighting, students will be able to enhance the architectural space perception and experience according to the needs of the users, demands of the client and/or space and the environmental factors by creating a balance between quantity and quality of light. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) aydınlatma terminolojisini anlamak; 2) belirli bir mekandaki ışığın niteliğini ve niceliğini analiz etmek; 3) bir mekanın aydınlatma açısından ihtiyaçlarını tartışmak; 4) akustik, HVAC ve aydınlatma prensiplerini tasarım sürecine uygulamak, belirli bir alan için bir aydınlatma tasarım stratejisi üretmek; 5) akustik terminolojisini anlamak; 6) belirli bir mekandaki akustiğin kalitesini ve niceliğini analiz etmek; 7) bir mekanın akustik açıdan ihtiyaçlarını tartışmak; 8) Bir mekanın HVAC (Isıtma, Soğutma, Havalandırma) açısından ihtiyaçlarını tartışmak. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by |
Prepared by and Date | , February 2020 |
Course Coordinator | AKTS1 |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Doç. Dr. BÜŞRA ÜNVER |
Hafta | Konu |
1) | Akustik, HVAC ve aydınlatma ile ilgili mimari ve ergonomik tasarım prensipleri HVAC, aydınlatma ve akustik sistem tasarımcılarının iç tasarımcılara karşı rolü nedir? Bir binanın akustik yönleri Sesin özellikleri Mekanın sesi Ses izolasyonu |
2) | Temel Akustik Prensipleri İç Mekan Akustiğinin İncelenmesi ve Kontrolü Ses Yalıtım Teknikleri sınıf içi egzersiz |
3) | Bir binanın termal yönleri HVAC prensipleri Dış ortam ve insan ihtiyaçları Isı ve Hava Akışı Nemli Hava |
4) | Isıl konfor ve yalıtım İklimsel duyarlı tasarım |
5) | Pasif kontroller, termal denge Enerji biçimleri ve aktif ısıtma/soğutma sınıf içi egzersiz |
6) | Bir binanın aydınlatma yönleri Işığın Fiziği Görme ve Algı Aydınlatma Tasarım İlkeleri ve Sistemleri: Richard Kelley'nin aydınlatma tasarımının üç ilkesi Aydınlatmanın Temelleri: Aydınlatma terminolojisi ve parametreleri Aydınlatmada Renk: Renksel geriverim indeksi, Renk Sıcaklığı, Renkli Aydınlatma sınıf içi egzersiz - 2'li gruplar halinde Uniq Mall'daki 3 farklı alanı fotoğraflamak ve bunları sınıfta sunarak aydınlatma tasarımının 3 ilkesini araştırmak |
7) | Işık Kaynakları ve Armatür Tipolojileri Aydınlatma Tipolojileri sınıf içi egzersiz - bir otel odasının aydınlatma düzeninin çizimi |
8) | Görsel performans ve Görsel konfor Aydınlatma Standartları Malzeme olarak ışık: Aydınlatmanın yarattığı ruh hali ve atmosfer sınıf içi egzersiz - ışığın uyandırdığı bir `duygu` taslağı çizmek ve herkesin taslağının ne hakkında olduğunu tahmin etmeye çalışmak. |
9) | Mimari Entegrasyon: Aydınlatma armatürleri olarak mekansal detaylar Proje Tipolojileri ve Dünyaca Ünlü Tasarımcılardan Örnekler: Tartışma sunumlar- her öğrenci, ışık kalitesi, armatür ve aydınlatma tipolojileri açısından dünyaca ünlü bir aydınlatma tasarım projesi sunar. |
10) | Dialux: Aydınlatma hesaplamasının temelleri ve armatür LDT dosyaları |
11) | Aydınlatma Sistemlerinin Devreye Alınması Aydınlatma tasarım hizmetleri; konsept tasarımından ihale dokümanlarına sınıf içi egzersiz - stüdyo projesinin ruh hali panosu tasarımı |
12) | Aydınlatma Kontrol Sistemleri Kontrol Grupları (anahtar planı) Yansıyan Tavan Planı Çizimi sunumlar - stüdyo projesinin ruh hali panosu sınıf içi egzersiz - stüdyo projesinin kavramsal aydınlatma planı ve stratejisi 3D renderlara göre verilen eleştiriler. |
13) | sunumlar : INT 302 Stüdyo projesinin aydınlatma tasarımı stratejisi sunumları |
14) | sunumlar : INT 302 Stüdyo projesinin aydınlatma tasarımı stratejisi sunumları |
15) | Final Değerlendirme Dönemi |
16) | Final Değerlendirme Dönemi |
Required/Recommended Readings | http://www.erco.com/guide/basics/seeing-and-perception-2224/en/ http://www.erco.com/guide/designing-with-light/architectural-lighting-1874/en/ http://www.erco.com/guide/indoor-lighting/types-of-lighting-1789/en/ http://www.zumtobel.com/PDB/teaser/EN/lichthandbuch.pdf Allen, Edward & Swoboda D. (2005). How Buildings Work: The Natural Order of Architecture. New York, NY: Oxford University Press, ISBN: 9780195161984. Coppens, James V. Sanders, pp. 560. ISBN 0-471-84789-5. Wiley-VCH, December 1999., 560. Kuttruff, H. (2016). Room acoustics. Crc Press. Egan, M. D. (1988). Architectural acoustics (p. 21). New York: McGraw-Hill. Kinsler, L. E., Frey, A. R., Coppens, A. B., & Sanders, J. V. (1999). Fundamentals of acoustics. Fundamentals of Acoustics, 4th Edition, by Lawrence E. Kinsler, Austin R. Frey, Alan B. Lechner, N (2000). Heating, Cooling, Lighting: Design Methods for Architects. New York, NY: John Wiley & Sons, 2000. ISBN: 9780471241430. | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Videos, In class assignments, Environmental analysis, Case studies and Studio Design Projects’s lighting design development | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Readings, Presentations, Journal, In class assignments, Studio Design Projects’s lighting design project booklet. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | - | |||||||||||||||||||||
Computer Use | Yes | |||||||||||||||||||||
Other Activities | Field work, photographing spaces. | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
ersup@mef.edu.tr Email: ersup@mef.edu.tr Students are required to attend %70 of the classes in theoretical courses. Consequently, absenteeism exceeding 4 weeks (classes) will result in failure. Academic Dishonesty and Plagiarism: YOK Disciplinary Regulation |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 56 | |||
Ödevler | 3 | 2 | 1 | 2 | 15 | ||
Final | 1 | 8 | 1 | 9 | |||
Total Workload | 80 | ||||||
Total Workload/25 | 3.2 | ||||||
ECTS | 3 |