School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | PSYC 351 | ||||
Course Title in English | Psycholinguistics | ||||
Course Title in Turkish | Psikodilbilim | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 146 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
PSYC 205 - Research Methods I |
||||
Expected Prior Knowledge | Research methods in psychology | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To become familiar with the basic theoretical background of major subdisciplines of psychology and linguistics. | ||||
Course Description | This course aims to introduce the students to the interdisciplinary aspects of language and communication. Students are introduced to fundamental concepts in the relation between social interaction, linguistic theories, language development from interdisciplinary aspects such as psychology, linguistic anthropology and musicology. Students will also be introduced to the psychopathology in relationship with communication and social interactional disorders. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders, öğrencileri psikoloji, dilbilim ve iletişim biçimlerinin kesişiminde klasik ve disciplinlerarası yaklaşımlarla tanıştırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler farklı bilimsel yaklaşım ve disiplinlerle dilin ve iletişimin karmaşık yapısına dair temel konular hakkında teorik bilgi alacaklardır. Aynı zamanda, müzikalite yoluyla farklı iletişim biçimlerine teorik giriş ve makaleler üzerinden bu alanda yapılan araştırmalarla tanışacaklardır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) dilbilimdeki temel teorileri anlamak; 2) bilimsel makaleleri, kullanılan araştırma yöntemleri ve teorileri açısından değerlendirmek; 3) İngilizceyi anlama ve bilimsel bir şekilde iletme konusunda kendine güven göstermek; 4) yeni araştırma fikirleri yaratmak; 5) psikolinguistik teorileri ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Participation |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Participation |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Exam,Participation |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Exam |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Participation |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Participation |
Prepared by and Date | EBRU YILMAZ , March 2022 |
Course Coordinator | SENA CÜRE ACER |
Semester | Spring |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | Sınıfın Tanıtımı ve Genel Bakışı |
2) | Dil ve İletişim |
3) | Dil Kuramları I |
4) | Dil Kuramları II: Doğa ve Yetiştirme Tartışması |
5) | Erken İletişim Modelleri |
6) | Anne-Bebek Etkileşimi Üzerine Araştırma |
7) | Dil Sosyalleşmesi |
8) | Dil ve Psikopatoloji |
9) | Müzik ve Dil |
10) | İletişimsel Müzikalite |
11) | Müziğin Nöropsikolojisi |
12) | Etnomüzikoloji |
13) | Caz Doğaçlamaları |
14) | Özet |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Required/Recommended Readings | Field, J. (2003). Psycholinguistics: A resource book for students. London: Routledge, 2003. There will also be a set of required readings from several journals. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | This course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned an introductory online lecture every week as well as an empirical article. During class time, I will first assess and reinforce the students’ grasp of basic concepts from the online lecture. Following this, students will be asked to discuss the empirical articles in English with the help of the instructor. Each week, a number of students will be responsible to create discussion questions regarding the article and the articles will be discussed based on their research methodology and theoretical background. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class, at an appropriate, not-too-difficult level of English (this course is aimed at first year students). | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Students will be asked to coordinate one of the discussion sessions of the course based on the assigned required reading of an article published in Psychological Science. They will be asked to read the articles and prepare discussion questions prior to the discussion class. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | |||||||||||||||||||
Computer Use | |||||||||||||||||||
Other Activities | Students will be asked to read each week’s book chapter and article prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings as well as various videos. | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
yilmazeb@mef.edu.tr Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 3 | 13 | |||
Ödevler | 1 | 10 | 3 | 13 | |||
Final | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Total Workload | 146 | ||||||
Total Workload/25 | 5.8 | ||||||
ECTS | 6 |