School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | PSYC 353 | |||||
Course Title in English | Cognition and Psychopathology | |||||
Course Title in Turkish | Biliş ve Psikopatoloji | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture | |||||
Level of Course | Advanced | |||||
Semester | Bahar | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 144 hours per semester | |||||
Number of Credits | 6 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology |
|||||
Expected Prior Knowledge | Adult psychopathology | |||||
Co-requisites | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To acquire the understanding of the history, theory, and measurement of human cognition and emotion from a basic science perspective. | |||||
Course Description | This course will focus on the basic sciences of human cognition and emotion, how these two domains of human functioning can interact with each other, and how this information can be used to understand more deeply about psychopathology. Topics will include perception, attention, information processing, memory, social cognition, executive function, cognitive control and emotion regulation. | |||||
Course Description in Turkish | Bu dersin ana odağı, insan fonksiyonunun önemli iki mekanizması olan biliş ve duygunun anlaşılmasını sağlamak ve bu mekanizmaların etkileşiminin psikopatolojinin derinden anlaşılması için kullanılmasıdır. Derste özellikle algı, dikkat, bilgi işleme, hafıza, eksekütif (yürütücü) işlev, sosyal biliş ve duygu düzenleme başlıkları işlenecektir. Edinilen bilgilerin pekiştirilmesi için öğrenciler belirlenen makalelerin sunumlarını yapıp sınıf içi tartışmaları yönetecekler ve dönem sonunda kendi seçtikleri bir konu hakkında detaylı bir makale (essay) yazacaklardır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Algı, dikkat, hafıza ve duygu düzenlemesine dair temel bilişsel teorileri anlamak. 2) Zihinsel bozuklukların altında yatan bilişsel mekanizmaları belirlemek 3) Duygusal ve bilişsel sistemler arasındaki etkileşimle ilgili bilgileri, insanların farklı durumlarda ve farklı psikopatolojilerdeki davranışlarına uygulamak. 4) Biliş, duygu ve psikopatolojiye dair teorik modellerle ilişkili bilimsel makaleleri değerlendirmek 5) Biliş ve psikopatoloji ile ilgili bilimsel araştırmalara, bilimsel bulguların sunumuna ve makale yazımına yapılandırılmış bir yaklaşım uygulamak. 6) Bilişsel modellere dayalı zihinsel bozukluklar için son tedavi yaklaşımlarını ve müdahaleleri tartışmak |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Participation |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | H | Exam,Participation |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Participation |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | S | HW |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | HW,Project |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Exam,HW,Participation,Presentation |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | HW |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | HW,Presentation |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | HW,Presentation |
Prepared by and Date | NAZ ŞANSAL , March 2022 |
Course Coordinator | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Semester | Bahar |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | Bilissel psikopatolojide temel terimler |
2) | Gorsel algi ve Psikopatoloji |
4) | Korku ve Fobiler |
5) | Dikkat 1: Dikkat ve Kaygi |
6) | Dikkat 2: Belirsizlik |
7) | Bellek 1: Otobiyografik bellek |
8) | Ara sinav |
9) | Bellek 2: Flushbulb bellek |
10) | Travma Sonrasi Stres Bozuklugu ve Biliste Yeri |
11) | Mental Hayal |
12) | Tekrarlayan dusunceler |
13) | Emosyon regulasyonu/disregulasyon ve psikopatoloji |
14) | Tedavi: bilis temelli mudehaleler |
15) | Final |
16) | Final |
Required/Recommended Readings | There is no required textbook for this course but I will prepare the course materials using the textbooks below; Armony, J., & Vuilleumier, P. (Eds.). (2013). The Cambridge handbook of human affective neuroscience. Cambridge University Press. Power, M., & Dalgleish, T. (2015). Cognition and emotion: From order to disorder (3rd edition). New York, NY: Psychology Press. Robinson, M. D., Watkins, E. R., & Harmon-Jones, E. (Eds.). (2013). Handbook of cognition and emotion. New York, NY: Guilford Press. Yiend, J. E. (2004). Cognition, emotion and psychopathology: Theoretical, empirical and clinical directions. Cambridge, UK: Cambridge University Press. Williams, J. M. G., Watts, F. N., MacLeod, C., & Mathews, A. (1997). Cognitive psychology and emotional disorders (2nd edition). John Wiley & Sons. Scientific articles will be assigned to introduce students to reading in the profession and discipline. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Each class will be comprised of a mixture of lecture by the instructor and discussions led by students. I will deliver course materials on a weekly basis, and elaborate lectures with relevant articles and case examples. I am also going to ask questions to initiate class discussions for students to be able to internalize newly acquired information and integrate them with their personal experiences. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Each week, number of students will be presenting an allocated article and coordinating a discussion about it. All students will be asked to read the articles and prepare discussion questions prior to presentations. Articles will be discussed based on their research methodology and theoretical background, helping students extend their knowledge about various topics in cognitive and affective science. At the end of the semester, students will submit final paper which consists of maximum 3000 words. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | - | ||||||||||||||||||
Computer Use | - | ||||||||||||||||||
Other Activities | Students are expected to contribute each week’s class discussion. | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
sansaln@mef.edu.tr Attendance and participation are an essential part of this course. Students are expected to arrive classes on time, and stay until the end of the lecture. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. All assignments should be individually prepared unless I assign students into groups. Late assignments will not be accepted. Students must provide legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. Make-up exams might be in a different format compared to midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitments of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examination is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 15 | 2 | 3 | 2 | 105 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 8 | 3 | 11 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 144 | ||||||
Total Workload/25 | 5.8 | ||||||
ECTS | 6 |