Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 353 | |||||
Ders Adı İngilizce | Cognition and Psychopathology | |||||
Ders Adı Türkçe | Biliş ve Psikopatoloji | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ders,Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | İleri | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 144 saat | |||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yetişkin Psikopatolojisi | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | İnsan bilişi ve duygularının tarihini, teorisini ve ölçümünü temel bilim perspektifinden anlamayı kazanmak. | |||||
Ders Açıklaması | Bu dersin ana odağı, insan fonksiyonunun önemli iki mekanizması olan biliş ve duygunun anlaşılmasını sağlamak ve bu mekanizmaların etkileşiminin psikopatolojinin derinden anlaşılması için kullanılmasıdır. Derste özellikle algı, dikkat, bilgi işleme, hafıza, eksekütif (yürütücü) işlev, sosyal biliş ve duygu düzenleme başlıkları işlenecektir. Edinilen bilgilerin pekiştirilmesi için öğrenciler belirlenen makalelerin sunumlarını yapıp sınıf içi tartışmaları yönetecekler ve dönem sonunda kendi seçtikleri bir konu hakkında detaylı bir makale (essay) yazacaklardır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Algı, dikkat, hafıza ve duygu düzenlemesine dair temel bilişsel teorileri anlamak. 2) Zihinsel bozuklukların altında yatan bilişsel mekanizmaları belirlemek 3) Duygusal ve bilişsel sistemler arasındaki etkileşimle ilgili bilgileri, insanların farklı durumlarda ve farklı psikopatolojilerdeki davranışlarına uygulamak. 4) Biliş, duygu ve psikopatolojiye dair teorik modellerle ilişkili bilimsel makaleleri değerlendirmek 5) Biliş ve psikopatoloji ile ilgili bilimsel araştırmalara, bilimsel bulguların sunumuna ve makale yazımına yapılandırılmış bir yaklaşım uygulamak. 6) Bilişsel modellere dayalı zihinsel bozukluklar için son tedavi yaklaşımlarını ve müdahaleleri tartışmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Derse Katılım |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | H | Sınav,Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Derse Katılım |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | S | Ödev |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | Ödev,Proje |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım,Sunum |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Ödev |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Ödev,Sunum |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Ödev,Sunum |
Hazırlayan ve Tarih | NAZ ŞANSAL , March 2022 |
Ders Koordinatörü | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) |
Hafta | Konu |
1) | Bilissel psikopatolojide temel terimler |
2) | Gorsel algi ve Psikopatoloji |
4) | Korku ve Fobiler |
5) | Dikkat 1: Dikkat ve Kaygi |
6) | Dikkat 2: Belirsizlik |
7) | Bellek 1: Otobiyografik bellek |
8) | Ara sinav |
9) | Bellek 2: Flushbulb bellek |
10) | Travma Sonrasi Stres Bozuklugu ve Biliste Yeri |
11) | Mental Hayal |
12) | Tekrarlayan dusunceler |
13) | Emosyon regulasyonu/disregulasyon ve psikopatoloji |
14) | Tedavi: bilis temelli mudehaleler |
15) | Final |
16) | Final |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Önerilen: Armony, J., & Vuilleumier, P. (Eds.). (2013). The Cambridge handbook of human affective neuroscience. Cambridge University Press. Power, M., & Dalgleish, T. (2015). Cognition and emotion: From order to disorder (3rd edition). New York, NY: Psychology Press. Robinson, M. D., Watkins, E. R., & Harmon-Jones, E. (Eds.). (2013). Handbook of cognition and emotion. New York, NY: Guilford Press. Yiend, J. E. (2004). Cognition, emotion and psychopathology: Theoretical, empirical and clinical directions. Cambridge, UK: Cambridge University Press. Williams, J. M. G., Watts, F. N., MacLeod, C., & Mathews, A. (1997). Cognitive psychology and emotional disorders (2nd edition). John Wiley & Sons. Scientific articles will be assigned to introduce students to reading in the profession and discipline. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Her ders, eğitmenin verdiği ders anlatımı ve öğrencilerin yönlendirdiği tartışmaların bir karışımından oluşacaktır. Haftalık olarak ders materyallerini sunacak ve ilgili makaleler ve vaka örnekleriyle dersleri ayrıntılandıracağım. Ayrıca, sınıf tartışmalarını başlatmak için sorular soracağım, böylece öğrenciler yeni edindikleri bilgileri içselleştirip bunları kişisel deneyimleriyle bütünleştirebileceklerdir. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Her hafta, belirli sayıda öğrenci kendilerine ayrılan bir makaleyi sunacak ve o makale hakkında bir tartışmayı yönlendirecektir. Tüm öğrencilerden, sunumlardan önce makaleleri okumaları ve tartışma soruları hazırlamaları istenecektir. Makaleler, araştırma yöntemleri ve teorik arka planları temelinde tartışılacak ve bu, öğrencilerin bilişsel ve duygusal bilimlerde çeşitli konular hakkında bilgilerini genişletmelerine yardımcı olacaktır. Dönem sonunda öğrenciler, en fazla 3000 kelimeden oluşan bir final makalesi teslim edeceklerdir. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
sansaln@mef.edu.tr Derse katılım ve devamlılık bu dersin önemli bir parçasıdır. Öğrenciler derslere zamanında gelmeli ve dersin sonuna kadar kalmalıdır. Geç gelen veya hazırlıksız öğrenciler derse alınmayacak ve bu durum, sürekli değerlendirme notlarını etkileyecektir. Tüm ödevler bireysel olarak hazırlanmalıdır, aksi belirtilmedikçe grup çalışması yapılmayacaktır. Geç teslim edilen ödevler kabul edilmeyecektir. Planlanmış bir sınava katılamayan öğrencilerin geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmaları gerekmektedir. Telafi sınavlarının formatı ara sınav veya final sınavından farklı olabilir. Öğrencilerden üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve başkalarının görüşlerine saygı göstermeyi de kapsar. İntihal gibi her türlü kopya, yalan veya aldatma girişimi dürüst olmayan davranış olarak kabul edilir ve hoş karşılanmaz. Akademik dürüstsüzlük ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 15 | 2 | 3 | 2 | 105 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 8 | 3 | 11 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 144 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.8 | ||||||
AKTS | 6 |