School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 381
Course Title in English Independent Study I
Course Title in Turkish Bağımsız Çalışma I
Language of Instruction EN
Type of Course Independent Studies,Project
Level of Course Advanced
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 158 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with the steps of scientific research projects conducted by the faculty members from different areas of psychology and to be able to integrate psychological research practice in those research projects.
Course Description This course is aimed to expand students’ skills in conducting and evaluating research in psychology. Students will engage in different steps of research projects including data collection, coding, or writing manuscripts together with the faculty member in a specific project. Students will also be able to critically evaluate empirical studies in psychology. At the end of the course students will write a formal research paper or present findings verbally.
Course Description in Turkish Bu ders öğrencilere psikoloji alanında yapılmış araştırmaları değerlendirme ve kendi araştırmalarını yapma becerileri kazandırmayı amaçlar. Öğrenciler, fakülte üyeleri tarafından yürütülen bilimsel çalışmalarda yer alarak veri toplama, toplanan verinin kodlanması ya da makale yazım aşamasında aktif olarak yer alırlar. Dersin sonunda öğrenciler aynı zamanda, psikoloji alanındaki bilimsel araştırmaları yorumlama becerileri de kazanacaklardır. Dönem sonunda öğrenciler ya bir araştırma raporu yazacaklar ya da sözlü sunum yapacaklardır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
4)
5)
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Project
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Project
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Project
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Project
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. S Project
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H Project
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Lab,Project
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Presentation,Project
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. H Project
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Project
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Project
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H Project
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Project
Prepared by and Date HİLAL ŞEN , March 2022
Course Coordinator BANU FEMİR GÜRTUNA
Semester Spring
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsCourse content and assessment methods are provided as a general guideline. Depending on the project needs, the content or assessment is subject to change.
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. The course involves a combination of lectures and discussions along with a hands on approach to research design in psychology. In the lectures students will be assigned research materials and research articles. The students’ grasp of basic concepts from the articles will be assessed and reinforced. Depending on the needs of research projects, students then will be involved in data collection, data coding or data analysis. Students will be in close contact with the faculty member and will be guided while gaining hands-on experience in actual research projects. So, each week students will learn to advance their literature reviewing skills as well as coding and analysing in SPSS. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials.
Homework and ProjectsLiterature search, Data collection, data coding, data analysis.
Laboratory WorkStudents will use the lab SPSS facilities to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Computer UseStudents will work with SPSS to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Other ActivitiesStudents will be asked to read each week’s articles prior to that week’s classroom session. Data collection or data coding process will also be discussed.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 30
Ödev 14 % 10
Sunum 1 % 20
Projeler 1 % 30
Rapor Teslimi 1 % 10
TOTAL % 100
Course Administration senh@mef.edu.tr

Office Hour: TBA This is a joint course meaning that depending on the research projects one or more faculty members might work with independent study students under the same course. Students are expected to prepared for the class materials. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 3 20 60
Total Workload 158
Total Workload/25 6.3
ECTS 6