School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 444
Course Title in English Readings and Research in Clinical Psychology IV
Course Title in Turkish Klinik Psikolojide Okuma ve Araştırma IV
Language of Instruction EN
Type of Course Ters-yüz öğrenme
Level of Course İleri
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 188 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Research methods in psychology
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To acquire sufficient theoretical knowledge and practical skills to understand, critique and present empirical studies and articles in the domain of clinical psychology.
Course Description This course is an advanced course on readings and research in stress which systematically considers stress management and anxiety related disorder and their complex interactions in understanding mental health and illnesses. The main goals of the course are to familiarise students with the theoretical background of the stress models and to qualify them with relevant skills and competencies which are necessary for developing a scientific paper independently.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Ruhsal hastalıklar için çeşitli risk faktörlerini açıklayan stres modellerini ve anksiyete bozukluklarını anlamak
2) Bilimsel makaleleri kullanılan araştırma yöntemleri ve teorileri açısından değerlendirmek
3) Bilimsel araştırma yürütmek
4) Araştırma bulgularını SPSS aracılığıyla değerlendirmek
5) Araştırma bulgularını deneysel bir formatta yazmak
6) Psikolojik kuramları ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak ve sunmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Ödev,Derse Katılım,Proje
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Ödev,Derse Katılım,Proje
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Proje
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H Ödev,Derse Katılım,Proje
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H Proje
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Ödev
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Derse Katılım,Sunum,Proje
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. H Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Ödev,Proje
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H Ödev,Proje
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Derse Katılım,Sunum,Proje
Prepared by and Date SENA CÜRE ACER , October 2024
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Spring
Name of Instructor Öğr. Gör. NAZLI IŞIK BİRÇEK GÜL

Course Contents

Hafta Konu
1) Stres ve Kaygı Arasındaki Farklar (Ruh Sağlığı İçin Risk Faktörleri) - Genel Bir Bakış.
2) Stres ve kaygı araştırmalarında gerekli terim ve kavramlar.
3) Psikososyal stres faktörleri (bir grup içinde sosyal statümüze, sosyal itibarımıza, saygımıza ve/veya kabul görmemize yönelik algılanan tehdit; öz değerimize yönelik tehdit)
4) Kişilerarası faktörler (Ebeveyn bağlanması, zayıf ebeveyn denetimi, akran gruplarından dışlanma vb.)
5) Fiziksel sağlık ve uzun süreli hastalık (Kronik hastalık, sürekli ağrı, sakatlık vb.)
6) Kişilik Özellikleri ve Stres (Büyük Beş Faktör, Tip A ve Tip B)
7) Stres yönetimi için duygusal beceriler (Duygu düzenleme zorlukları, kırılganlık, dayanıklılık vb.)
8) Ara Sınav Haftası
9) Sosyal beceriler ve stresten korunma rolleri (Öz saygı ve öz yeterlilik.)
10) Bilişsel beceriler (Bilişsel esneklik ve Bilişsel çarpıtmalar)
11) Stres yönetimi için davranışsal beceriler (uyku hijyeni, egzersizler, farkındalık uygulamaları)
12) Düşük yaşam memnuniyeti ve iyi oluş. Kendini gerçekleştirme ve bireyselleşmede başarısızlık.
13) Stres ve Fizyolojik etkileri (stres hormonları)
14) Tekrar
15) Final Sınavı Dönemi
16) Final Sınavı Dönemi
Required/Recommended ReadingsRecommended Textbook: Lonner, W. J. (2007). Handbook of multicultural perspectives on stress and coping. Springer Science & Business Media. There will be a set of required empirical articles and book chapters which will be shared by the instructor.
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned reading materials every week. During class time, students’ grasp of basic concepts from these articles will be assessed and reinforced. Each week, a number of students will be responsible to hold a presentation on a given risk factor and lead a discussion. All students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. Also, each week students will learn to advance their literature reviewing skills as well as coding and analysing in SPSS.
Homework and ProjectsHW 1: Students will conduct a literature review on etiology of stress and they choose and write a 3-4 pages of review in APA format. HW 2: Students will develop reseach questions and hypothesis and write a research proposal which contains the literature review (HW1), the aim of the study, research plan (scales, sample etc.) and statistical tests to be used. HW 3: Students will review others’ proposal and give feedback and suggestions to improve the quality of the work. Presentation & Leading Discussion: Every week a group of students will be asked to hold a presentation on a specific risk factor for mental health and lead a discussion about how they can operationalize and study its predisposing effects in their own research projects. Empirical Paper: Students will be asked to collect data, code and analyse it on SPSS and write an empirical article based on these analyses in APA format. Poster Presentation: Students will prepare a scientific poster to present and discuss their findings.
Laboratory WorkStudents will use the lab SPSS facilities to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Computer UseStudents will work with SPSS to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Other ActivitiesStudents will be asked to read each week’s articles prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 10
Uygulama 1 % 20
Ödev 3 % 30
Sunum 1 % 10
Rapor Teslimi 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration acers@mef.edu.tr

Throughout the semester, students are responsible for following announcements, working on the uploaded material and responding to the discussions on the blackboard on a weekly basis. Coming class prepared is compulsory to be able to follow the course and stay engaged within the class. Students can submit a paper assignment on a rescheduled date only if they submit an official health report to the faculty secretary’s office. Students are expected to come to class on time and be respectful of the teaching and learning environment at all times. Academic dishonesty will not be tolerated and is strictly penalized. Academic dishonesty includes any commitment of cheating, lying and deceit in any form such as plagiarism or cheating during exams. Students are strictly responsible for submitting their own work, not that of others or other agents. Full citation of others’ work is required. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 4 112
Uygulama 1 7 1 8
Sunum / Seminer 2 4 2 12
Ödevler 3 9 3 36
Rapor Teslimi 1 20 20
Total Workload 188
Total Workload/25 7.5
ECTS 7.5