School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code MGMT 345
Course Title in English Diversity, Equity, and Inclusion (DEI)
Course Title in Turkish Çeşitlilik, Hakkaniyet ve Kapsayıcılık
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 137 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To develop competence and knowledge of how to build an inclusive society in terms of current business and cultural challenges and critically engage some of this era’s most pressing social issues.
Course Description The global workforce has become more diverse in recent decades and is projected to be more so in the coming years. Organizations have already realized the importance of their people irrespective of gender, age, race/ethnicity, sexual orientation, religion and other dimensions of diversity in order to remain competitive on the global stage. Hence, the management of diversity and inclusion has evolved to a new level including “Equity” this time. This course will include conceptual frameworks as well as cases and real implementers of DEI to show how it is not only a legal or moral requirement but also a competitive advantage for organizations.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) anahtar yapıları (yaş, etnik köken, cinsiyet, yetenek, cinsel yönelim, Sosyo Ekonomik Statü gibi) ve bunların karar alma üzerindeki bireysel ve sosyal etkilerini tanımlamak
2) DEI'yi tanımlamak ve günümüz toplumunda neden önemli olduğunu açıklamak
3) sosyal önyargıları tanımak
4) farklı insan gruplarıyla verimli bir şekilde çalışma becerileri kazanmak
5) güç, ayrıcalık, ayrımcılık, ön yargı, eşitlik ve hakkaniyet konularının organizasyonlarda hem yerel, hem yerel hem de küresel bağlamlarda fırsat ve etkinliği nasıl etkileyebileceğini açıklamak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi N
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi S Derse Katılım
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi S Derse Katılım
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi N
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi S Derse Katılım
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi N
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi S Derse Katılım
Prepared by and Date EVRİM KURAN , May 2023
Course Coordinator CEYHAN MUTLU
Semester Fall
Name of Instructor Öğr. Gör. EVRİM KURAN

Course Contents

Hafta Konu
1) Çeşitlilik, Eşitlik ve Katılım Ortamı (Denklik ve Eşitliği keşfetmek terminolojisini anlamak)
2) Temel Kimlik Grupları 1: Yaş, Etnik Köken, Sosyoekonomik Statü
3) Temel Kimlik Grupları 2: Cinsiyet, cinsel yönelim, yetenek
4) Bilinçsiz Önyargıların Bilinçli Bir Şekilde Üstesinden Gelmek
5) Çeşitlilik, Eşitlik ve Katılıma Yönelik İletişim Stratejileri
6) Ara Sınav 1 – Proje Sunumları
7) Ayrımcılık, fırsat eşitliği, meritokrasi, güç ve ayrıcalık
8) Örnek Olay 1: Sessizliği Kırmak: Tabu Konular
9) Örnek Olay 2: CIBC: Kapsayıcı Bir Kültürü Teşvik Etmek, Cinsiyete Göre Liderlik Etmek
10) Örnek Olay 3: Yelp'te Çeşitliliği ve Katılımı Yönetmek
11) Ara Sınav 2 – Proje Sunumları
12) Organizasyonlarda DEI / Konuk Konuşmacı 1
13) Organizasyonlarda DEI / Konuk Konuşmacı 2
14) Çeşitlilik, Eşitlik ve Katılıma Yönelik Ölçütlerin Geliştirilmesi
15) Final Proje Dönemi
16) Final Proje Dönemi
Required/Recommended ReadingsRequired: HBR's 10 Must Reads on Diversity, Harvard Business Review Press (2019) Recommended: Jennifer Wisdom, Lisa D. Jenkins, Millennials’ Guide to Diversity, Equity & Inclusion: What No One Ever Told You About The Importance of Diversity, Equity, and Inclusion, Winding Pathway Books (2021) Tiffany Jana, Matthew Freeman, Overcoming Bias: Building Authentic Relationships across Differences. Berrett-Koehler Publishers (2016) Scott E. Page, Difference: How the Power of Diversity Creates Better Groups, Firms, Schools, and Societies. Princeton University Press (2007)
Teaching MethodsVideos, readings, presentations, simulations, lectures, problem-solving activities, interactions with real life businesses, case studies, discussions, quizzes, personal self-assessments, individual and team work activities.
Homework and ProjectsPre & post class work on digital platform, individual & team work, final exam.
Laboratory WorkNone
Computer UsePersonal computer use
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 20
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration kurane@mef.edu.tr

In this course, active participation is key to learning and applying. Thus the grading of the class participation will be done based on the quality of active student participation and contribution to in-class activities. Students are expected to attend all sessions and be in class on time. When they can not attend due to a sickness (which should require a report from a full facility hospital) or an excuse accepted my MEF regulations, they should inform the instructors by mail. As the feedback and questions are very valuable for making the course a distinctive learning experience, students may visit the instructors during office hours or send e mails, for any course related issues. Academic dishonesty and plagiarism will be subject to the YÖK disciplinary regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 1 84
Ara Sınavlar 2 16 2 36
Final 1 15 2 17
Total Workload 137
Total Workload/25 5.5
ECTS 5