School/Faculty/Institute |
Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences |
Course Code |
MGMT 345 |
Course Title in English |
Diversity, Equity, and Inclusion (DEI) |
Course Title in Turkish |
Çeşitlilik, Hakkaniyet ve Kapsayıcılık |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Intermediate |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
137 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Co-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students
|
Overall Educational Objective |
To develop competence and knowledge of how to build an inclusive society in terms of current business and cultural challenges and critically engage some of this era’s most pressing social issues.
|
Course Description |
The global workforce has become more diverse in recent decades and is projected to be more so in the coming years. Organizations have already realized the importance of their people irrespective of gender, age, race/ethnicity, sexual orientation, religion and other dimensions of diversity in order to remain competitive on the global stage. Hence, the management of diversity and inclusion has evolved to a new level including “Equity” this time. This course will include conceptual frameworks as well as cases and real implementers of DEI to show how it is not only a legal or moral requirement but also a competitive advantage for organizations.
|
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) anahtar yapıları (yaş, etnik köken, cinsiyet, yetenek, cinsel yönelim, Sosyo Ekonomik Statü gibi) ve bunların karar alma üzerindeki bireysel ve sosyal etkilerini tanımlamak
2) DEI'yi tanımlamak ve günümüz toplumunda neden önemli olduğunu açıklamak
3) sosyal önyargıları tanımak
4) farklı insan gruplarıyla verimli bir şekilde çalışma becerileri kazanmak
5) güç, ayrıcalık, ayrımcılık, ön yargı, eşitlik ve hakkaniyet konularının organizasyonlarda hem yerel, hem yerel hem de küresel bağlamlarda fırsat ve etkinliği nasıl etkileyebileceğini açıklamak
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
|
|
|
|
|
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi |
|
|
|
|
|
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi |
|
|
|
|
|
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi |
|
|
|
|
|
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi |
|
|
|
|
|
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi |
|
|
|
|
|
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
N |
|
2) |
Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi |
S |
Derse Katılım
|
3) |
Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi |
S |
Derse Katılım
|
4) |
Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi |
N |
|
5) |
Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi |
S |
Derse Katılım
|
6) |
Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi |
N |
|
7) |
Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
S |
Derse Katılım
|
Prepared by and Date |
EVRİM KURAN , May 2023 |
Course Coordinator |
CEYHAN MUTLU |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
Öğr. Gör. EVRİM KURAN |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Çeşitlilik, Eşitlik ve Katılım Ortamı (Denklik ve Eşitliği keşfetmek terminolojisini anlamak) |
2) |
Temel Kimlik Grupları 1: Yaş, Etnik Köken, Sosyoekonomik Statü |
3) |
Temel Kimlik Grupları 2: Cinsiyet, cinsel yönelim, yetenek |
4) |
Bilinçsiz Önyargıların Bilinçli Bir Şekilde Üstesinden Gelmek |
5) |
Çeşitlilik, Eşitlik ve Katılıma Yönelik İletişim Stratejileri |
6) |
Ara Sınav 1 – Proje Sunumları |
7) |
Ayrımcılık, fırsat eşitliği, meritokrasi, güç ve ayrıcalık |
8) |
Örnek Olay 1: Sessizliği Kırmak: Tabu Konular |
9) |
Örnek Olay 2: CIBC: Kapsayıcı Bir Kültürü Teşvik Etmek, Cinsiyete Göre Liderlik Etmek |
10) |
Örnek Olay 3: Yelp'te Çeşitliliği ve Katılımı Yönetmek |
11) |
Ara Sınav 2 – Proje Sunumları |
12) |
Organizasyonlarda DEI / Konuk Konuşmacı 1 |
13) |
Organizasyonlarda DEI / Konuk Konuşmacı 2 |
14) |
Çeşitlilik, Eşitlik ve Katılıma Yönelik Ölçütlerin Geliştirilmesi |
15) |
Final Proje Dönemi |
16) |
Final Proje Dönemi |
Required/Recommended Readings | Required: HBR's 10 Must Reads on Diversity, Harvard Business Review Press (2019)
Recommended:
Jennifer Wisdom, Lisa D. Jenkins, Millennials’ Guide to Diversity, Equity & Inclusion: What No One Ever Told You About The Importance of Diversity, Equity, and Inclusion, Winding Pathway Books (2021)
Tiffany Jana, Matthew Freeman, Overcoming Bias: Building Authentic Relationships across Differences. Berrett-Koehler Publishers (2016)
Scott E. Page, Difference: How the Power of Diversity Creates Better Groups, Firms, Schools, and Societies. Princeton University Press (2007)
|
Teaching Methods | Videos, readings, presentations, simulations, lectures, problem-solving activities, interactions with real life businesses, case studies, discussions, quizzes, personal self-assessments, individual and team work activities.
|
Homework and Projects | Pre & post class work on digital platform, individual & team work, final exam.
|
Laboratory Work | None |
Computer Use | Personal computer use
|
Other Activities | None |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
1 |
% 20 |
Ara Sınavlar |
2 |
% 40 |
Final |
1 |
% 40 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
kurane@mef.edu.tr
In this course, active participation is key to learning and applying. Thus the grading of the class participation will be done based on the quality of active student participation and contribution to in-class activities.
Students are expected to attend all sessions and be in class on time. When they can not attend due to a sickness (which should require a report from a full facility hospital) or an excuse accepted my MEF regulations, they should inform the instructors by mail.
As the feedback and questions are very valuable for making the course a distinctive learning experience, students may visit the instructors during office hours or send e mails, for any course related issues.
Academic dishonesty and plagiarism will be subject to the YÖK disciplinary regulation.
|